خبرگزاری کار ایران

دانش آشتیانی:

سند ۲۰۳۰ تعهدی برای جمهوری اسلامی ایجاد نمی کند/اجرای سند، در قالب سند تحول

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۵۰۴

وزیر آموزش و پرورش مطالبی که برخی افراد در باره سند ۲۰۳۰ مطرح کرده اند را ناقص توصیف کرد و افزود: اینکه می گویند،‌ وزرای آموزش وپرورش این سند را امضا کرده اند،کذب محض است، زیرا این تنها یک تفاهم نامه است که کشورها به بهانه آن، در یونسکو گردهم می آیند و عملکرد همدیگر را مورد بررسی قرار می دهند، بنابراین از آنجا که ایران در بحث آموزش و سلامت، شاخص های خوبی دارد، این مسأله برای کشور ما بسیار با اهمیت است و از تصورات غلط و برداشت های سوء جلوگیری می کند.

به گزارش ایلنا، فخرالدین دانش آشتیانی در بازدید سرزده از پردیس دخترانه شهید باهنر اظهار کرد: همه مسئولین آموزش و پرورش باید در شناساندن جایگاه واقعی آموزش و پرورش در جامعه تلاش کنند، زیرا اگر جایگاه و شأن واقعی آموزش و پرورش در جامعه مشخص شود همه حاکمیت در رفع مشکلات آن تلاش خواهند کرد.

وی افزود: کمبود منابع دولتی باعث شده اهداف و برنامه‌ها به صورت استاندارد اجرا نشود وعدم اختصاص بودجه عمرانی به دانشگاه فرهنگیان، نگهداری و توسعه فضاهای آموزشی این دانشگاه را با مشکل مواجه کرده است.

دانش آشتیانی از ایجاد ستاد بودجه‌ای در سال ۹۶ خبر داد و تصریح کرد: بودجه دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها پائین‌تر است، بنابراین سعی می‌کنیم طرحی را برای اختصاص اعتبارات عمرانی به این دانشگاه در بودجه ۹۷ ارائه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این نگرش صحیح نیست که معلم در کلاس درس تنها به آموزش بپردازد و معتقد باشد تربیت خارج از کلاس محقق می‌شود، زیرا فرآیند تربیت باید در کلاس‌های درس صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید متفاوت از سایر دانشجویان باشد، در رفتارخود الگویی مناسب برای دیگران باشد بنابراین اگر دانشجو معلمی، مهارت های لازم را در دانشگاه فرهنگیان کسب نکند، درتربیت دانش آموزان موفق نخواهد بود.

وی اظهار کرد: نوع تدریس در دانشگاه فرهنگیان باید متفاوت از دیگردانشگاه ها باشد، بنابراین ‌نباید فرآیند آموزش به شکل خطابه صورت گیرد، بلکه دانشجومعلمان باید درکلاس فعال باشند و از روش های پژوهشی استفاده کنند تا این نوع آموزش به مدارس منتقل شود.

دانش آشتیانی با اشاره به استفاده از واژه مربی به جای معلم در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش تصریح کرد: همه معلمان باید مربیانی باشند که روش ها را آموزش می دهند ودانشگاه فرهنگیان مهم ترین مرکزی است که معلم تربیت می کند، بنابراین باید این دانشگاه به گونه ای تقویت شود که بتواند، اهداف تعلیم و تربیت را محقق سازد.

وزیر آموزش وپرورش افزود: دربرنامه ششم توسعه، حکمی را آورده ایم که  نظام حقوقی معلمین را از سیستم کارمندی مُنفک می سازد، البته طرحی را برای این موضوع آماده کردیم تا به دولت ارائه دهیم و در صورت تصویب  توسط مجلس شورای اسلامی، نظام معلمان از سیستم کارمندی جدا می شود‌، بنابراین برای تثبیت شأن و مقام معلم درجامعه، نظام پرداختی آن ها باید از سایرکارمندان جدا شود.

بر اساس این گزارش، وزیر آموزش و پرورش همچنین اجرای سند ۲۰۳۰ را در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قلمداد کرد.

دانش آشتیانی گفت: سند ۲۰۳۰ توصیه‌ای است که توسط سازمان یونسکو با هدف توسعه پایدار در کشورها تدوین شده است و در آن ۲ مقوله،  سلامت و آموزش مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: در این سند، آموزش همه افراد جامعه مورد تأکید قرار گرفته است و کشورها در جلسات سالانه، گزارشی از روند آموزشی خود به یونسکو ارائه می دهند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای سند۲۰۳۰ ، توصیه‌ای است و هیچ کشوری متعهد به اجرای مفاد آن نیست چنانکه در قسمتی از این سندآمده است، ‌مواردی که با عرف و اعتقادات یک کشور مغایرت داشته باشد، اجرایی کردن آن توصیه نمی شود.

دانش آشتیانی تصریح کرد: اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور ما در قالب سند تحول است و چیزی خارج از سند اجرا نمی شود، در این سند مواردی است که از نظر شرعی و عرفی، دارای اشکال است و البته که اجرا نخواهد شد.

وی افزود: ممکن است، این سؤال در ذهن افراد متبادر شود،‌ اگر مفاد سند۲۰۳۰ همان مواردی است که درسند تحول وجود دارد، ‌پس چه لزومی براجرای مفادآن می باشدکه پاسخ بایدگفت: برای ارائه گزارش به جهانیان درخصوص وضعیت آموزشی درایران و دستاوردهایی که جمهوری اسلامی در زمینه آموزش به دست آورده است و هم چنین تعامل با سایرکشورها، اجرای این سند ۲۰۳۰ مؤثر است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سند ۲۰۳۰ هیچ تعهدی برای جمهوری اسلامی ایجاد نمی کند، زیرا اگر سندی تعهدآور باشد، قبل از اجرا باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، بنابراین سند ۲۰۳۰ تفاهم نامه ای است که اغلب مفاد آن در سند تحول بنیادین وجود دارد.

وی مطالبی که برخی افراد در باره سند ۲۰۳۰ مطرح کرده اند را ناقص توصیف کرد و افزود: اینکه می گویند،‌ وزرای آموزش وپرورش این سند را امضا کرده اند،کذب محض است، زیرا این تنها یک تفاهم نامه است که کشورها به بهانه آن، در یونسکو گردهم می آیند و عملکرد همدیگر را مورد بررسی قرار می دهند، بنابراین از آنجا که ایران در بحث آموزش و سلامت، شاخص های خوبی دارد، این مسأله برای کشور ما بسیار با اهمیت است و از تصورات غلط و برداشت های سوء جلوگیری می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز