خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بنیاد مستضعفان نمی‌تواند اموال عمومی را تصاحب کند/روسای سه قوه به ماجرای تملک کاخ‌های سعدآباد و نیاوران ورود کنند

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۷۳۶

مدیرکل موزها و اموال تاریخی و فرهنگی کشور بر غیرقانونی بودن تملک بنیاد بر کاخ‌‌های سعدآباد و نیاوران تاکید کرد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزها و اموال تاریخی و فرهنگی کشور و سرپرست کاخ سعدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ادعای مالکیت بنیاد مستضعفان بر کاخ‌های سعدآباد و نیاوران و صدور رای به نفع این بنیاد در دادگاه بدوی گفت: جویای علت این تصمیم خواهیم شد و درخواست بررسی مجدد آن را خواهیم داشت.

وی افزود: تملک کاخ‌های سعدآباد و نیاوران مشمول تعریف ایجاد بنیاد مستضعفان نمی‌شود، زیرا این بنیاد معمولا اموال مصادره شده‌ای را مورد مالکیت قرار می‌دهد که جنبه اموال شخصی دارد، در حالی که سعدآباد و نیاوران اموال عمومی به حساب می‌آیند.

کارگر خاطرنشان کرد: به صورت سیستماتیک با از بین رفتن یک رژیم اموال آن به ملت تعلق دارد و نباید آنها را اموال شخصی به حساب آورد. به طور مثال با عوض شدن رژیم، استادیوم آزادی خود به خود به ملت تعلق گرفت و دستگاه‌های مربوطه آن را مدیریت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این مجموعه‌ها از ابتدای انقلاب به موزه تغییر کاربری پیدا کرد و سازمان میراث فرهنگی متولی موزه‌ها هستند، لذا به صورت کاملا اتوماتیک این کاخ‌ها تحت سرپرستی و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و سازمان میراث فرهنگی باید آنها را برای بازدید مردم مهیا کند.

کارگر تاکید کرد: به علاوه تملک کاخ‌های سعدآباد و نیاوران توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در شورای انقلاب اسلامی مصوب شده است.

مدیرکل موزها و اموال تاریخی و فرهنگی کشور گفت: نکته دوم این است که تملک این کاخ‌ها توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اتفاق خوشایندی برای این بنیاد نیست. هزینه نگهداری و حفاظت این کاخ‌ها بسیار زیاد است و هیچ گونه درآمدی که بتواند این هزینه‌ها را جبران کند، برای این کاخ‌ها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود بالا بودن هزینه نگهداری و حفاظت این کاخ‌ها بنیاد به چه علتی خواستار تملک این اماکن است، گفت: به اعتقاد من مسئولان بنیاد فکر زیادی درباره این تصمیم خود نکرده‌اند و فقط به ازدیاد اموال خود علاقه‌مندند.

کارگر افزود: سازمان در حال حاضر آمادگی دارد که مدیریت بعضی از موزها را به شهرداری‌ها واگذار کند، ولی ناخودآگاه سازمان ها و ارگان‌ها علاقه‌مندند که جدا از نفع یا ضرر تملک یک ملک آن را در حوزه اختیارات خود داشته باشند. تمامی کارمندان این موزه‌ها کارمندان سازمان میراث فرهنگی هستند و اموال آن در حوزه دولت به ثبت رسیده است. واگذاری آن به بنیاد ایجاد مشکل می‌کند.

سرپرست کاخ سعدآباد با تاکیدبراینکه بنیاد نمی‌تواند اموال عمومی را در تملک خود بگیرد، گفت: بحث در این مرحله حکومتی خواهد بود و باید دید که مصلحت نظام در چیست؟ روسای سه قوه باید گرد هم بیایند و تصمیم بگیرند که مصلحت جامعه در این مورد چگونه است؟ مالکیت بنیاد مستضعفان بر دو کاخ موزه نیاوران و سعدآباد آسیب‌های جبران‌ناپذیر به آنها وارد می‌شود. اهمیت این بحث به میزانی است که جا دارد رییس جمهور نیز درباره آن نظردهی کند.

وی افزود: این کاخ‌ها نیازمند رسیدگی دائم هستند و سازمان میراث فرهنگی تمایل دارد، در صورتی که بنیاد مستضعفان موقعیت مالی مساعدی دارد به حفاظت بیشتر این کاخ‌ها کمک کند، ولی این کار به صورت تخصصی در اختیار سازمان میراث فرهنگی است و مدیریت غیرتخصصی قطعا باعث آسیب این کاخ‌ها خواهد شد.

کارگر در پایان گفت: این کاخ‌ها محلی برای کسب درآمد نیست و در صورت وجود این نگاه به این کاخ‌ها عواقب بدی برای این اماکن پیش بینی می‌کنیم. از نظر حفاظت بنا و کاربری و خدماتی که ارائه می‌کنند، دچار معضلات زیادی می‌شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز