خبرگزاری کار ایران

مدیر کاخ نیاوران در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم مالک کاخ‌های نیاوران و سعدآباد هستند

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۶۷۱

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران مالکیت کاخ‌های نیاوران و سعدآباد را با مردم دانست.

سیدرحمت الله رئوف حنان، مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره ادعای مالکیت بنیاد مستضعفان بر کاخ‌های سعدآباد و نیاوران و صدور رای به نفع این بنیاد در دادگاه بدوی گفت: بنا، اموال و آثار حقوق بیت‌المال و متعلق به مردم است، به همین دلیل این موضوع باید در قوه قضاییه پیگیری شود.

وی افزود: کاخ‌های سعدآباد و نیاوران متعلق به فرد نیست و دولت باید در واکنش به ادعای بنیاد مستضعفان تصمیم‌گیری کند.

رئوف گفت: در دوران پهلوی این ملک متعلق به خاندان پهلوی و ملک شخصی آنها نبوده است. وزارتی به عنوان «وزارت دربار» وجود داشته که این وزارتخانه از دولت و بیت‌المال برای نگهداری و خریداری اموال این کاخ‌ها حقوق دریافت می‌کرده است. اموال این کاخ‌ها به این دلیل که در آن زمان از حقوق دولت و بیت المال خریداری می‌شده، اکنون نیز متلعق به مردم ایران است.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی تابع تصمیم اتخاذ شده از طرف قوه قضاییه خواهد بود. قوه قضاییه فصل‌الخطاب این موضوع است و هر چه که حکم بدهد؛ برای سازمان لازم الاجراست.

رئوف خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی وظیفه‌ای عام در جامعه دارد. اگر در ملک شخصی فردی نیز اثر تاریخی وجود داشته باشد سازمان درباره نحوه نگهداری آن نظر کارشناسی می‌دهد و به کسی اجازه تخریب آثار تاریخی را نمی‌دهد. اموال منقول و غیرمنقول تفاوتی از این نظر برای سازمان میراث فرهنگی ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان پیش داوری‌ای درباره تخریب یا صدمه به کاخ‌های نیاوران و سعدآباد در صورت واگذاری به بنیاد مستضعفان ندارد، ولی وظایف خود را در این راستا به درستی انجام خواهد داد، افزود:‌ این ملک اگر در تملک سازمانی غیر از بنیاد نیز باشد، سازمان به حکم قانون موظف است که درباره نحوه نگهداری و بهره‌برداری آن نظر کارشناسی بدهد و از آن مراقبت کند.

رئوف در پایان گفت: سازمان در صورت رای به تملک بنیاد خود را موظف به همکاری با این بنیاد به منظور نگهداری و حفاظت از این کاخ‌ها می‌داند. وظایف دستگاه میراث فرهنگی به مالکیت مربوط نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز