خبرگزاری کار ایران

سرخو در جمع اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران؛

شهرداری تهران در بسیاری از برنامه‌های خود عقب ماند

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۴۰۵

عضو شورای شهر تهران و نامزد دوره پنجم شورای شهر تهران با اعلام اینکه همه ما باید سعی کنیم تا شهر را به سمت انسان‌محوری هدایت کنیم، گفت: در برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران قرار بود بسیاری از برنامه‌های شهر تهران به پایان برسد اما در عمل چنین چیزی رخ نداد و شهرداری در بسیاری از برنامه‌های خود عقب افتاد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن سرخو عضو شورای شهر تهران در جمع برخی از اساتید پردیس دانشکده  فنی تهران گفت: یکی از موضوعات مهمی که هم اکنون در دستور کار شورای شهر تهران است و تدوین نهایی آن به دوره پنجم شورای شهر تهران می‌رسد  بحث و بررسی درباره برنامه پنج ساله سوم شورای شهر تهران است. در این برنامه چشم‌انداز آینده تهران تا سال ۱۴۰۲ به خصوص در بخش حمل ونقل و عمران  مشخص می‌شود.

رئیس کمیته حمل ونقل ترافیک شورای شهر تهران که عصر امروز از دانشکده فنی تهران بازدید می‌کرد اضافه کرد: بحث آلاینده‌ها و آلودگی هوا از جمله موضوعاتی است که در برنامه پنج ساله سوم شورا به طور کامل   مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در تهران حدود  ۷۸ هزار تاکسی داریم که این تعداد تناسبی با وضعیت شهر و ناوگان حمل و نقل عمومی ما ندارد. علت آن نیز  کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی است. در شهرهای پرجمعیت دنیا مانند پکن، نیویورک و... تعداد تاکسی‌های آن خیلی کمتر از ما است اما تهران دو برابر این شهرها تاکسی دارد ولی باز مسافران بسیاری در روزهای بارانی و یا شلوغ سال در خیابان منتظر اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی برای رسیدن به مقصد  هستند.

سرخو با اشاره به اینکه همه این‌ها باعث شد تا در تهران تاکسی‌های خطی جای ناوگان عمومی را بگیرد، ادامه داد: در صورتی که اگر ما بتوانیم ظرفیت مترو، اتوبوس و مینی‌بوس را افزایش دهیم می‌توانیم به تعریف درست تاکسی در  دنیا برسیم. تاکسی‌ها در همه جای دنیا یک وسیله اختصاصی هستند و کارکرد واقعی آن‌ها دور تا دور است اما تا زمانی که ظرفیت حمل ونقل عمومی ما در وضعیت فعلی باشد این اتفاق رخ نمی‌دهد. از ۱۶ هزار تاکسی فرسوده نیز تاکنون ۱۰ هزار دستگاه نوسازی شد و ۶ هزار تعداد دیگر از این دستگاه‌ها نیز باید تا پایان امسال نوسازی شود.

سرخو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تقاطع‌های غیرهمسطح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تصمیم ما این است که هر چه زودتر تکلیف تقاطع‌های نیمه کاره‌ای مانند بزرگراه شوشتری و چند تقاطع کوتاه در غرب تهران  را روشن و آنها را به پایان برسانیم.  

او گفت: با مطالعاتی که در گذشته انجام شد، شهر تهران با حومه نیازمند ۷۴۰کیلومتر خطوط مترو است که در حال حاضر نه تنها این اتفاق نیفتاد که بسیار با این  رقم فاصله داریم. قرار بود در سال‌های اول برنامه پنج‌ساله دوم، سالی ۳۰ کیلومتر مترو ساخته شود و سال آخر این رقم به ۵۰ کیلومتر برسد و در مجموع ۳۰۰ کیلومتر مترو ساخته شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.  

  محسن سرخو با اشاره به اینکه روزانه ۲۲ میلیون جا‌به‌جایی در تهران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: از این میزان ۱۱ میلیون جابه‌جایی با استفاده از وسایل نقلیه شخصی و ۱۱ میلیون جابه‌جایی نیز با استفاده از وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو، تاکسی و ناوگان اتوبوسرانی انجام می‌شود.

او افزود: در کنار توسعه خطوط مترو، ورود سالانه حداقل یک هزار دستگاه اتوبوس شامل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و بازسازی شده به ناوگان اتوبوسرانی تهران ضرورت دارد.

سرخو همچنین گفت: در برنامه پنج ساله دوم قرار بود اتوبوس‌های شهر تهران از ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال ۹۳ که ۲ هزار دستگاه آن فرسوده بود به ۹ هزار دستگاه اتوبوس آماده به کار غیر فرسوده در سال ۹۷ برسد که این امر نیز تاکنون  محقق نشده است.

او افزود: ما موظفیم در طول سال تصمیماتی را بگیریم که این تصمیمات بر سرنوشت تهران و شهروندان بسیار تاثیرگذار است. بنابراین هرچه این تصمیمات علمی‌تر و با مطالعات دقیق‌تر صورت بگیرد، بازدهی مناسب‌تری دارد نکته مهم در این تصمیم گیری‌ها زمان است که متاسفانه این موضوع خیلی در نظر گرفته نمی‌شود.

پس از پایان صحبت‌های  سرخو برخی از اساتید  پردیس دانشکده فنی از جمله رییس آن و چند تن دیگر درباره ظرفیت‌های این دانشکده در حل مشکلات حمل و نقلی کلانشهر تهران و راه‌های کاهش آلودگی هوای شهر تهران صحبت کردند و در این خصوص پیشنهادهایی  را نیز مطرح کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز