خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار مطرح کرد:

محیط‌زیست به هیچ دولتی منتسب نیست/ ایجاد پنج قرق اختصاصی برای حفاظت از حیات‌وحش کشور

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۰۱۲

معاون رئیس‌جمهور از ایجاد پنج قرق اختصاصی در کشور برای حفاظت از حیات‌وحش خبر داد.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار امروز در شورای اداری خراسان‌شمالی با بیان اینکه محیط‌زیست مسئله‌ای فرا بخشی است، اظهار کرد: محیط‌زیست نه به دولت کنونی و نه به دولت‌های قبل، بلکه منتسب به مجموعه حاکمیت است و آحاد جامعه و مسئولان نسبت به محیط‌زیست مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: امروزه یکی از مؤلفه‌های کارآمدی نظام، حفاظت از محیط‌زیست در برابر آسیب‌ها و تهدیدات به شمار می‌رود.اگر رویکردهایی که درگذشته درباره ایجاد صنایع بدون ملاحظات زیست‌محیطی ادامه یابد، منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور ما با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد.

ابتکار توجه به ملاحظات زیست‌محیطی در تمام حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره را ضروری دانست و افزود: نگاه دولت یازدهم، ارتقاء شاخص‌های کیفی زندگی و سلامت جامعه است.ابلاغ سیاست‌های کلی که در این حوزه از سوی رهبری انجام گرفت، پشتوانه‌ای قوی برای دولت شد. در دوره کوتاه نمی‌توان به نتایج تلاش‌ها دست پیدا کرد، چراکه بسیاری از برنامه‌ها بلندمدت است.توسعه پایدار در همه بخش‌های جامعه در گروی مأموریت‌گرایی مدیران در بحث‌های مختلف زیست‌محیطی است.

وی با اشاره به استفاده بیش از ظرفیت دام‌های کشور از مراتع اظهار کرد: این مسئله یکی از آسیب‌های حوزه محیط‌زیست در مقابله با بیابان‌زدایی است.تولید و اشتغال نباید به قیمت آلودگی و تخریب اتفاق بیفتد.برای هیچ طرح عمرانی در دولت‌یازدهم بدون انجام ارزیابی زیست‌محیطی، مجوز صادر نشده است.

ابتکار اقتصاد سبز را برای ایجاد اشتغال حائز اهمیت برشمرد و با تأکید بر مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ، ابراز امیدواری کرد تا سال ۲۰۲۰ استان‌های کشور بتوانند به ۲۵ درصد رشد اقتصادی از محل بازیافت زباله دست پیدا کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورای اداری خراسان‌شمالی با اشاره به تشکیل پویش ملی «نوروز بدون زباله» از مسئولان و استانداران کشور خواست تا با پیوستن به این پویش، گامی برای پاک‌سازی و حفظ محیط‌زیست بردارند.

ابتکار با بیان اینکه بسیاری مناظر طبیعی و زیبای کشور با رهاسازی زباله، دچار آلودگی و ایجاد منظره‌ای نازیبا شده، وجود کیسه‌های زباله و پراکنده شدن آن در محیط‌زیست شایسته ایرانیان نیست.

وی همچنین مسئله نخاله‌های ساختمانی را نیز بلایی برای طبیعت ایران توصیف و بر توجه جدی به مدیریت پسماند و مدیریت نخاله تأکید و عنوان کرد: ارزش اقتصادی نخاله و قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از آن در برخی از استان‌ها مورد توجه قرار گرفته که اقدامی ارزشمند است.

معاون رئیس‌جمهور همچنین گفت: مسئولان با پیوستن به پویش ملی «نوروز بدون زباله» نسبت به فرهنگ‌سازی این مسئله کمک کنند، چراکه باید برای تمام افراد جامعه تبیین شود رهاسازی پسماند در طبیعت جرم است.

ابتکار عنوان کرد: در حوزه محیط‌زیست، زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری و حضور بخش‌خصوصی در قالب ضوابط آماده‌ شده که در این راستا، پنج قرق اختصاصی در کشور ایجاد شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: محیط‌زیست آمادگی دارد در استان خراسان‌شمالی نیز با سرمایه بخش‌خصوصی، به‌منظور حفاظت از حیات‌وحش، مناطق قرق اختصاصی ایجاد کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان شمالی در زمینهٔ تنوع گونه‌های حیات‌وحش و دارا بودن روستاهای نمونه گردشگری، ابراز امیدواری کرد با قرار گرفتن روستاهای این استان در پایلوت طرح روستای سبز، از جاذبه‌های اکو توریستی این استان بیش‌ از پیش بهره برد.

معاون رئیس‌جمهور بابیان اینکه وقوع سیل و تخریب محیط‌زیست نتیجه تغییر اقلیم در کشور است، اظهار کرد: به‌کارگیری راهکارهای علمی و دانش‌بنیان و استفاده از تجربیات بین‌المللی در این زمینه باید انجام بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز