خبرگزاری کار ایران

نقاشی‌های دیواری چهل‌ستون، تاریخ مصور کشور

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۹۴۵

استان اصفهان به دلیل پیشینه‌ای که در تاریخ ایران دارد، محل ایجاد بسیاری از آثار و بناهای تاریخی باشکوه بوده است؛ از جمله این آثار می‌توان به کاخ چهل‌ستون اشاره کرد که به دلیل نقاشی‌ها و آیینه کاری‌ها در آن بسیار مشهود شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان اصفهان در مرکز ایران در همسایگی استان‌های سمنان، قم، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس یکی از استان‌های اصلی مقصد گردشگری در کشور است.

میدان نقش جهان که عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و... در آن قرار گرفته، چهل ستون، سی و سه پل، منار جنبان، آثار تاریخی کاشان از جمله تپه‌های سیلک، خانه عامری‌ها، خانه کاشانی‌ها، نیاسر، قمصر، روستای تاریخی ابیانه و... از جمله جاذبه‌های گردشگری این استان است.

چهل ستون

کاخ چهلستون متعلق به دوره صفوی، واقع در باغ چهلستون، عمارتی است که از آیینه کاری‌های چشم‌نواز و نقاشی‌های ارزشمندی برخوردار است.

در ایوان اصلی این کاخ ستون‌هایی بسیار بلندی وجود دارد که افتادن تصویر این ستون‌ها روی آب استخر جلوی عمارت جلوه‌ خاصی به آن می‌دهد. همچنین چهار ستون از این  ستون‌ها روی چهار شیر سنگی قرار گرفته است.

تالار مرکزی کاخ چهلستون که برای پذیرایی از میهمانان خارجی کاربرد داشته، دارای نقاشی‌هایی است که وقایع تاریخی دوران‌های مختلف را نشان می‌دهد. این سالن از شاهکارهای هنری دوره صفوی محسوب می‌شود.

 

روستای ابیانه

این روستا که از توابع شهرستان نطنز به حساب می‌آید به خاطر معماری بومی و خاک سرخی که نمای تمامی خانه‌های این روستا از آن پوشیده شده‌است، شهرت خاصی دارد.

قدمت وجود این روستا دقیقاً معلوم نیست، اما برخی پژوهشگران عمر آن را هزار و پانصد سال تخمین زده‌اند. ابیانه آثار تاریخی مختلفی همچون آتشکده، آسیاب‌های سنتی، مسجد جامع و محراب و منبر متعلق به دوره سلجوقی را نیز در خود جای داده‌است.

نقاشی‌های دیواری چهل‌ستون، تاریخ مصور کشور

تپه‌های سیلک

تپه‌های سیلک در 3 کیلومتری شهر کاشان محوطه‌ای باستانی با حدود 7000 سال قدمت است.

این محوطه از دو تپهٔ شمالی و جنوبی که در فاصله ۶۰۰ متری یکدیگر قرار دارند و دو گورستان تشکیل شده است. شهرت این محوطه باستانی به دلیل کشف سفال‌های چند هزارساله، کوره ذوب فلزات و دوک‌های ریسندگی و بافندگی در آن است.

نقاشی‌های دیواری چهل‌ستون، تاریخ مصور کشورنقاشی‌های دیواری چهل‌ستون، تاریخ مصور کشور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز