خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام قاضی عسکر در نشست خبری؛

جزئیات توافق حج ایران و عربستان/ثبت‌نام حج از دهه سوم فروردین

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۹۳۹

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت جزئیات توافق حج ایران و عربستان درباره حج 96 را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار داشت: براساس توافق‌نامه وزارت حج عربستان و سازمان حج و زیارت ایران، برگزاری مراسم دعا در محل سکونت و مکان هایی که متعلق به زائران ایرانی است بلامانع بوده، ولی در دور بعدی مذاکرات، جزئی‌تر این مسائل مطرح خواهد شد تا با توافق صورت گرفته و تفاهم در آینده این مشکلات از سر راه برداشته شود.

وی درباره پرداخت دیه به زائران حادثه دیده در فاجعه منا و مسجدالحرام، توضیح داد و افزود: در موضوع مسجدالحرام با توجه به قول پادشاه عربستان، پرداخت دیه به صورت قطعی توافق شد و به زودی پرداخت می‌شود. قرار بود دیه‌ای هم از طرف شرکت بن‌لادن به حادثه‌دیدگان مسجدالحرام پرداخت شود که این کار را هم شروع کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در خصوص پرونده فاجعه منا به دلیل قطع روابط دو کشور راهی برای پیگیری نداشت، گفت: اگر می‌خواستیم از طریق محاکم بین‌المللی پیگیری کنیم با پروسه طولانی روبرو می‌شدیم؛ هر چند که در وزارت امور خارجه، دادستانی کشور، سازمان حج و بنیاد شهید کارهای گسترده‌تری انجام شد؛ همچنین در دو ماه گذشته وکیلی اختیار کردند که طبق قرارداد امضاء شده با عربستان، امور را دنبال کند.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه ما برای پیگیری علت فاجعه منا کارهای گسترده‌ای انجام دادیم و با بیش از ۸۰۰ شاهد مصاحبه کردیم، ادامه داد: قرار شد مصاحبه ها به کمیته حقیقت‌یاب داده شود تا این کار را ادامه دهند. به خانواده‌های داغ‌دیده فاجعه منا و مسجدالحرام اعلام می کنم که با تلاش هیأت اعزام ایران به عربستان، در حج امسال به هر خانواده شهید در این دو حادثه دو سهمیه حج تمتع داده شود که در حج پیشرو اعزام شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز