خبرگزاری کار ایران

سردار شرفی خبر داد:

آماده‌باش پلیس پیشگیری در ایام تعطیلات نوروز

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۲۱۲

رئیس پلیس پیشگیری ناجا از آغاز به کار قرارگاه نوروزی ابوذر با چند کمیته فرعی در این پلیس خبر داد و گفت: کارکنان پلیس پیشگیری همزمان با ایام تعطیلات در راستای تأمین نظم و امنیت در حال آماده باش هستند.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، سردار "محمد شرفی" در نشست خبری در جمع خبرنگاران با تبریک سالروز ولادت باسعادت  حضرت زهرا (س) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گزارشی از اقدامات و عملکرد یک ساله پلیس پیشگیری ارائه کرد.

وی با بیان اینکه امروز پیشگیری اجتماعی موثرترین روش در پیشگیری از جرم و تأمین امنیت است، افزود: باز تولید نظم براساس هنجارهای فرهنگی و برخاسته از میزان تعهد شهروندان امکان پذیر است، پلیس جامعه محور با تعامل با شهروندان می تواند در حل معضلات و مشکلات و توسعه امنیت در تمام ابعاد نقش آفرین باشد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بیان کرد: آحاد جامعه می توانند در تولید و توسعه امنیت نقش آفرین باشند و در این میان نقش رسانه ها محسوس و پررنگ است.

وی با بیان اینکه هدف هر پلیس و دستگاه امنیتی برقراری نظم و امنیت، مقابله با جرم و پیشگیری از جرایم ، ارتقاء نظم و افزایش تمکین مردم از قانون است، افزود: نظم پذیری در جامعه نیازمند مشارکت همگانی است.

این مقام عالی انتظامی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در جامعه ما رابطه مردم با حاکمیت در سطح بالایی است و این مهم در محور امنیت و نظم اجتماعی پررنگ تر است در واقع مجموعه نظام و مردم دارای وفاق هستند.

آغاز به کار قرارگاه ابوذر همزمان با طرح ویژه نوروزی

سردار شرفی در ادامه به آغاز به کار قرارگاه نوروزی ابوذر همزمان با طرح ویژه نوروزی اشاره و بیان کرد: پلیس پیشگیری یکی از وسیع ترین و گسترده ترین رده های انتظامی ناجا است و همزمان با  ایام تعطیلات قرارگاه مرکزی امام علی (ع) در راستای تأمین نظم و امنیت فعال شده است که در پلیس پیشگیری نیز قرارگاه نوروزی در این راستا فعال خواهد بود.

وی با بیان اینکه این قرارگاه دارای چند کمیته فرعی بوده، عنوان کرد: کمیته پیشگیری انتظامی یکی از زیرمجموعه های قرارگاه نوروزی ابوذر است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خاطر نشان کرد: کمیته فرعی پیشگیری انتظامی نسبت به سازماندهی نیروی انسانی و امکانات اقدام خواهد کرد.

وی افزود: حدود 76 هزار نفر از کارکنان پلیس پیشگیری و 16 هزار نفر از بخش های مختلف مردمی چون نگهبان محله، پلیس افتخاری و ... در راستای تأمین نظم و امنیت مناسبت های پایانی سال و نوروز 96 فعال و آماده باش خواهند بود.

سردار شرفی از استقرار ایستگاه های ثابت و سیار پلیس در ایام نوروز خبر داد و گفت: هزار و 330 واحد ایستگاه پلیس و همچنین 730 چادر به منظور تأمین نظم و امنیت در این ایام در نقاط مختلف مستقر خواهند شد.

وی اضافه کرد: پنج هزار و 500 واحد گشت خودرویی و دو هزار و 500 گشت موتوری و همچنین بیش از سه هزار نفر از کارکنان در نقاط مختلف جمعیتی به صورت پیاده حضور خواهند داشت.

این مقام عالی انتظامی، کمیته پیشگیری اجتماعی را نیز به عنوان یکی از کمیته های فرعی قرارگاه ابوذر معرفی و خاطر نشان کرد: ارتقاء آگاه سازی عمومی و جلب مشارکت مردمی بخشی از اقدامات این کمیته است .بروشورهایی در راستای اطلاع رسانی و آگاهی دهی به مردم تهیه و توزیع شده است. همچنین همکارانم برای ارائه توصیه و هشدار های لازم به مردم در محیط های دانش آموزی، مساجد و ... حضور داشته اند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به فعالیت کمیته نظارت و بازرسی این پلیس در ایام نوروز اشاره و خاطر نشان کرد: بیش از 94 هزار نفر از ساختارهای رسمی پلیس و مردم در این ایام به کارگیری شده بنابراین نظارت بر این فرایند اصل مهم و محوری است، همکارانم به صورت محسوس و نامحسوس فعالیت کارکنان پلیس پیشگیری را رصد می کنند.

این مقام عالی انتظامی از کمیته تحلیل وقایع به عنوان یکی دیگر از کمیته های فعال قرارگاه ابوذر نام برد و افزود: در این ایام هرگونه رخداد و واقعه ای رصد و به این قرارگاه منعکس و مورد تحلیل قرار می گیرد.

سردار شرفی در ادامه با اشاره به طرح تحول در کلانتری و پاسگاه ها خاطر نشان کرد: در سه ملاقاتی که فرماندهان عالی رتبه ناجا به محضر مقام معظم رهبری شرفیاب شدند، معظم له همواره در خصوص توجه ویژه به کلانتری ها تأکید داشتند.

مراجعه 22 میلیون نفر به کلانتری و پاسگاه ها در 11 ماهه امسال

وی با بیان اینکه در یازده ماه گذشته بیش از 22 میلیون بار مردم به کلانتری ها مراجعه کرده اند، افزود: این آمار بیانگر نقش و اهمیت کلانتری ها و پاسگاه ها می باشد.

سردار شرفی ادامه داد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و بنا بر تدابیر فرمانده ناجا طرح تحول کلانتری ها و پاسگاه ها تهیه و تدوین و در این راستای ساختاری منظور شد.

وی اشاره کرد: شورای عالی تحول در کلانتری ها به ریاست فرمانده نیروی انتظامی سردار " حسین اشتری" تشکیل و مقرر شد تحول در کلانتری ها در ابعاد مختلف دنبال شود.

عالی ترین مقام انتظامی در پلیس پیشگیری خاطر نشان کرد: در نظر داریم از نظر کیفی و کمی به توسعه کلانتری ها بیندیشیم و در این راستا نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.

این مقام عالی انتظامی یادآور شد: از نظر کمی تعداد کلانتری ها و نیروی انسانی در این خصوص در کشور نسبت به نرخ جهانی پایین تر است بنابراین در صددیم با ساختاری نظام مند نسبت به متناسب سازی نیازها و اقدامات ، عمل کنیم.

وی اضافه کرد: در طرح تحول کلانتری ها موضوع نیروی انسانی نیز مدنظر است، به طوری که برنامه ریزی شده در این راستا افراد متخصص و توانمند به لحاظ مهارتی ، دانشی و رفتاری در کلانتری ها حضور داشته باشند، در واقع تعالی رفتار سازمانی یکی از محورهای طرح تحول کلانتری ها است.

سردار شرفی، گریزی هم به لزوم تزریق تجهیزات به روز و کارآمد در کلانتری ها زد و افزود: به دنبال این هستیم که تجهیزات مان در عین به روز بودن به ارتقاء سرعت عمل کمک کند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: توجه به معماری و مهندسی ساختمان های کلانتری ها و مراکز انتظامی نیز در طرح تحول کلانتری ها مدنظر است همچنان که " پژوهش محوری" در این طرح گنجانده شده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در ادامه در تشریح عملکرد یک ساله این پلیس، اظهار کرد: تعداد تشکیل پرونده در انواع جرایم در 11 ماهه امسال  نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 25 درصد کاهش داشته همچنین جرایم خشن اعم از نزاع دسته جمعی، شرارت، ایجاد رعب و وحشت و ... کاهش 40 درصدی داشته است.

سردار شرفی خاطر نشان کرد: در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان سرقت 4 درصد ، سرقت به عنف 5 درصد و سرقت مسلحانه 8 درصد کاهش داشته است.

وی اشاره کرد: سهم پلیس پیشگیری در دستگیری به جرم 83 درصد بوده، در واقع دستگیری ها نسبت به سال گذشته رشد 52 درصدی داشته، سهم 71 درصدی این پلیس در دستگیری افراد سابقه دار 71 درصد بوده است.

این مقام عالی انتظامی ادامه داد: سهم پلیس پیشگیری در دستگیری قاچاقچیان کالا 54 درصد و معتادان متجاهر 81 درصد بوده است.

وی اضافه کرد : در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دستگیری قاچاقچیان کالا رشد 5 درصدی و معتادان و خرده فروشان مواد مخدر 17 درصد رشد داشته است.

سردار شرفی همچنین یادآور شد: پلیس پیشگیری در شناسایی و دستگیری اعضای باندهای مواد مخدر سهم 18 درصدی داشته است. که در این حوزه نیز رشد 23 درصدی افزایش دستگیری وجود دارد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا عنوان کرد: کشف انواع سرقت در حوزه عملکرد پلیس پیشگیری رشد 6 درصدی داشته، همچنین در 11 ماه گذشته 111 تن کشفیات مواد مخدر سنتی داشته ایم، یعنی سهم این پلیس در کشف مواد مخدر سنتی 20 درصد و نسبت به سال گذشته رشد 5 درصدی دارد.

سردار شرفی خاطر نشان کرد: در 11 ماهه گذشته توسط این پلیس 8 تن مواد مخدر صنعتی کشف شده است که بیانگر رشد 35 درصدی کشفیات در این حوزه می باشد.

این مقام عالی انتظامی ادامه داد: سرقت منزل 4 درصد ، مغازه 6 درصد ، موتور 10درصد و جیب بری 5 درصد کاهش داشته ، ولی متأسفانه سرقت دوچرخه ، احشام، طیور و ... سرقت از معابر و اماکن عمومی رشد کمی دارد.

وی در خصوص زمان حضور مأموران این پلیس در صحنه، خاطر نشان کرد: 63 درصد از حضور مأموران این پلیس در صحنه زیر 10 دقیقه بوده است که در جرایم خشن این سهم در بازه زمانی زیر 10 دقیقه سهم 80 درصدی دارد، همچنین در نزاع زمان حضور مأموران در محل در بازه زمانی زیر 10 دقیقه سهم 75 درصدی و در سرقت سهم 66 درصدی دارد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در تشریح وضعیت اجرای احکام قضائی، خاطر نشان کرد: امسال اجرای احکام قضائی 11 درصد افزایش داشته ، یعنی بیش از 16 میلیون و 775 هزار و 956 مورد حکم قضائی توسط نیروی انتظامی اجرا شده است.

وی با اشاره به فعالیت و راه اندازی قرارگاه صیانت از کارکنان در نیروی انتظامی، بیان کرد: خوشبختانه با فعالیت این قرارگاه میزان جرایم کارکنان در پلیس پیشگیری 38 درصد کاهش داشته البته هدف گذاری کاهش 50 درصدی بوده است.

سردار شرفی در ادامه با اشاره به فعالیت و راه اندازی قرارگاه جهادی تربیت و آموزش طی دو سال گذشته در نیروی انتظامی، عنوان کرد: ارتقاء مهارت های علمی ، عملی ، شغلی و رفتاری کارکنان بخشی از اهداف فعالیت این قرارگاه بوده است که خوشبختانه 44 هزار نفر از جامعه آماری پلیس پیشگیری در سال 94 و 95 تحت آموزش بوده اند.

سردار شرفی تأکید کرد: مهارت های علمی و عملی کارکنان این پلیس ارتقاء یافته، به طوری که در آزمون های برگزار شده نمره دانشی مجموعه پلیس پیشگیری 74 از 100 و نمره مهارتی 79.4 از 100 و آمادگی جسمانی 65.53 از 100 بوده است.

وی با بیان اینکه طراحی 18 دوره آموزشی برای کارکنان این پلیس به خصوص 260 کلانتری هدف در دستور است، تصریح کرد: در واقع 53 درصد از تردد و مراجعات مردمی در این 260 کلانتری هدف صورت گرفته است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به تجهیز تحت نظرگاه ها به دوربین های نظارتی بیان کرد: تقریبا کل کلانتری ها و مراکز خدمات انتظامی در بخش های مختلف به دوربین های نظارتی مجهز هستند و هزار و 420 دوربین در تحت نظرگاهها نصب شده است.

این مقام عالی انتظامی عنوان کرد: دوربین های نظارتی پلیس در 133 شهر به تعداد هزار و 879 عدد درنقاط مد نظر نصب است.

سردار شرفی در ادامه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری دررسیدگی به وضعیت مناطق حاشیه نشین، عنوان کرد: در سال 96 گسترش نظارت تصویری بر مناطق حاشیه نشین در دستور کار است، همچنین نظارت های تصویری در محیط های فرودگاهی، راه آهن، ریلی و ... صورت گرفته و تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: فرایند اتوماسیون اداری با سیستم قضائی تقریبا نهایی شده و پس از این قضات به صورت الکترونیکی با مجموعه پلیس پیشگیری مکاتبه خواهند داشت، همچنین تدوین و راه اندازی سامانه" شناسه افراد و خودروهای تحت تعقیب" نیز صورت گرفته و در کلانتری ها به زودی اجرایی می شود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا یاد آور شد: سامانه ای هم برای ثبت مشخصات افراد دارای نیازهای جدی مثل افراد کم توان ذهنی ، دارای آلزایمر و ... با هماهنگی سازمان بهزیستی در حال طرح ریزی است، به گونه ای که مشخصات این افراد در این سامانه ثبت و در صورت لزوم از این مشخصات بهره گیری خواهد شد.

وی گریزی هم به فعالیت سامانه پیامکی زد و گفت: در این سامانه وضعیت و روند خدمات انتظامی و قضائی به صورت پیامک به فرد مراجعه کننده ارسال می شود. در حال حاضر این سامانه به صورت پایلوت در سه استان تهران بزرگ، البرز و مرکزی فعال است.

تجهیز افسران گشت به دوربین البسه

سردار شرفی با بیان اینکه خودروهای گشت پلیس به دوربین مجهز می شوند ، عنوان کرد: برای اینکه امکان رصد ، بازبینی و بررسی برخی امور وجود داشته باشد " طرح تجهیز افسران گشت" به دوربین البسه تا پایان سال 96 اجرایی می شود، بدین صورت که علاوه بر خودروهای پلیس لباس های انتظامی برخی رده های عملیاتی و مأموریتی نیز به دوربین مجهز می شود.

این مقام عالی انتظامی در خصوص اقدامات پلیس فرودگاه توضیح داد: میزان کشفیات مواد مخدر در این پلیس در 11 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 19 درصد رشد داشته است، همچنین کشفیات کالای قاچاق از نظر ریالی رشد 64 درصدی دارد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات و عملکرد پلیس راه آهن خاطر نشان کرد: کشفیات کالای قاچاق توسط این پلیس رشد 151 درصدی و مواد مخدر رشد 32 درصدی دارد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا همچنین در خصوص وضعیت چهارشنبه آخر سال نیز اشاره کرد: روز گذشته یعنی چهارشنبه آخر سال 185 مصدوم بستری شده و هزار و 93 مورد مصدوم سرپایی در سراسر کشور داشتیم، همچنین متأسفانه 2 مورد فوتی، 1 مورد درتهران و 1 نفر در اصفهان وجود داشت.

سردار شرفی در توضیح تعداد افراد دستگیر شده در چهارشنبه آخرسال که مخل نظم و امنیت بودند ، گفت: هزار و 382 نفر با اخذ تعهد آزاد شدند و 923 مورد به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی اشاره کرد: در این میان 48 زن دستگیر که با اخذ تعهد آزاد و 12 نفر از این خانمها به محاکم قضائی معرفی شدند که نسبت به سال گذشته تعداد معرفی شدگان زن به مراجع قضائی 42 درصد و اخذ تعهد 46 درصد کاهش داشته، همچنین در میان مردان تعداد معرفی شدگان به مراجع قضائی 21 درصد و اخذ تعهد 22 درصد سیر نزولی داشته است.

عالی ترین مقام انتظامی در پلیس پیشگیری بیان کرد: میزان رضایت مندی شهروندان از عملکرد پلیس نیز با رشد همراه است، به طوری که 83 درصد از مردم از عملکرد ناجا اظهار رضایت داشته اند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در خصوص فعالیت مراکز مشاوره و مددکاری خاطر نشان کرد: مراکز مشاوره و مددکاری نقش موثری در پیشبرد اهداف دارند به طوری که بیش از 70 درصد از پرونده ها به دلیل نقش موثر مراکز مشاوره به مصالحه منتج شده است.

سردار شرفی در خاتمه یاد آور شد: توسعه و تقویت مراکز مشاوره و مددکاری یکی از برنامه های اولویت دار این پلیس است، در 700 کلانتری مراکز مشاوره و مددکاری فعال هستند و با آماده سازی زیرساخت ها سال آینده این رقم به هزار می رسد

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز