خبرگزاری کار ایران

باقرزاده:

رشد ۱۴ درصدی سوادآموزی در کشور/ افزایش نرخ باسوادی در ایران تا ۹۴.۷ درصد

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۷۷۹

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نسبت نرخ رشد شاخص سواد در فاصله سال ۹۰ تا ۹۵، حدود ۱۴ برابر مدت مشابه در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ است.

به گزارش ایلنا، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص نتایج رسمی سرشماری سال ۱۳۹۵ در زمینه سواد، اظهار داشت: نسبت نرخ رشد شاخص سواد در فاصله سال ۹۰ تا ۹۵، حدود ۱۴ برابر مدت مشابه در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ است.

وی افزود: طبق نتایج اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ سواد در گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله که در سرشماری سال‌های ۸۵ و ۹۰ به ترتیب ۹۱.۷ و ۹۲.۴ اعلام شده بود، خوشبختانه در سرشماری سال ۹۵ به ۹۴.۷ ارتقا یافته است.

باقرزاده ادامه داد: طبق نتایج سرشماری مذکور، میزان باسوادی در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر به رقم ۸۷.۶ درصد افزایش یافته است و این رقم در سرشماری ۱۳۸۵ حدود ۸۴.۶ درصد و در سرشماری ۱۳۹۰ به میزان ۸۴.۸ درصد بوده است به عبارت دیگر رشد درصد باسوادی بین سال‌های ۸۵ تا ۹۰ حدود ۰.۲ درصد بوده در حالی‌که این رشد در بین سال های ۹۰ تا ۹۵  به میزان ۲.۸ درصد است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص رشد نرخ باسوادی استان‌ها گفت: با عنایت به تفکیک استانی نتایج سرشماری، بیشترین افزایش میزان باسوادی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۹۰ مربوط به استان‌های بوشهر، قزوین، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان است.

وی اضافه کرد: در سرشماری سال ۹۵ بالاترین درصد با سوادی در گروه سنی ۶ سال و بالاتر  به استان های تهران با ۹۲.۹ درصد، البرز ۹۲.۲ درصد، سمنان با  ۹۱.۵ درصد و یزد با ۹۰.۹ درصد اختصاص دارد و استان‌های سیستان و بلوچستان با ۷۶درصد، کردستان ۸۱.۵ و آذربایجان‌غربی با ۸۲ درصد دارای پایین ترین درصد باسوادی در این گروه سنی هستند.

باقرزاده تأکید کرد: علی رغم درصد پایین نرخ باسوادی استان های انتهایی جدول همانطور که قبلا هم اشاره شد در طول پنج سال این استان‌ها، رشد بسیار خوبی را در افزایش نرخ با سوادی در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر تجربه نموده اند به نحوی که استان سیستان و بلوچستان از ۷۱.۶ درصد در سال ۹۰ به ۷۶ درصد در سال ۹۵ رسیده است.   

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ تأکید کرد: مسئولان سازمان نهضت سوادآموزی با پایش و رصد عملکرد استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق خود در پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد، انتظار این میزان رشد را داشتند و نتایج اعلام شده تأییدی بر واقعی شدن اثر بخشی طرح و برنامه‌های اجرا شده بوده و با برآورد سازمان تا حدود زیادی تطابق دارد.

وی افزود: سازمان نهضت سوادآموزی با گرفتن سیاست‌های مناسب و اجرای طرح‌های متنوع و نوآورانه از هیچ تلاش و مجاهدتی در جهت  تحقق اهداف و کاهش حداکثری بیسوادی در کشور مضایقه نخواهد کرد. این نتیجه ما را مصمم کرد با جدیت تمام، طرح‌ها و برنامه‌های در طول برنامه ششم توسعه برای تحت پوشش بردن تمامی بیسوادان زیر ۵۰ سال را به سطح مطلوب آموزشی ادامه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز