خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

عملکرد شورای عالی استان‌ها بسیار ضعیف است

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۹۰۲

براساس قانون اساسی شورای عالی استان‌ها،‌ نهاد بالا دست شورای شهر و روستاها است که نه تنها قدرت قانونگذاری دارکه بایستی بر کار شورا نیز نظارت کامل داشته باشد، اما این نهاد از سوی مجلس جدی گرفته نمی‌شود. هرچند از زمان تشکیل شورای عالی استان ها مدت زیادی نمی‌گذرد، اما اگر این شورا در عملکرد خود تغییری ایجاد نکند،‌ دوره پنجم را نیز همانند دوره چهارم در انفعال خواهد گذراند.

در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون شوراها و امور داخلی طرح کاهش تعداد اعضای شورای شهر را به صحن مجلس  تقدیم کرد که با وجود مخالفت تعداد زیادی از اعضای شورای شهر و در سایه عملکرد ضعیف شورای عالی استان‌ها، در صحن علنی مجلس تصویب شد و در دوره پنجم شوراهای شهر و روستا شاهد کاهش تعداد اعضا خواهیم بود.  

اصغر سلیمی، دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس و دولت شورای عالی استان­‌ها را جدی نمی‌‌گیرند، گفت: مقصر خود شورای‌عالی استان‌ها است. اگر شورای‌عالی استان‌ها می­‌خواهد جدی گرفته‌ شود باید فعال­‌تر عمل کند، در حالی که در این سال ها بسیار ضعیف عمل کرده است. در این 8 ماهی که مجلس دهم آغاز شده تاکنون از اعضای کمیسیون شورا­ها برای شرکت در جلسات دعوت نکرده‌اند.‌ شورای عالی حداقل ‌می‌­توانست با دعوت از اعضای کمیسیون شورا­ها مشکلات خود را مطرح کرده و با این شورا تعامل داشته باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به عملکرد ضعیف شورای عالی استان‌­ها در دوره چهارم تصریح کرد: بر اساس قانون طرح­‌هایی که شورای عالی استا‌ها تهیه می­‌کند وارد کمیسیون شورا شده و پس از آنکه کمیسیون نظر خود را اعلام کرده و برای تصویب وارد صحن علنی مجلس می‌شود، اما تاکنون  طرح قابل توجهی به کمیسیون شوراها ارائه نشده است و اگر هم طرحی بوده شاید به دوره نهم تعلق داشته است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی عملکرد شورای عالی استان‌­ها را نامنظم خواند و اذعان کرد: شورای‌عالی ‌به اندازه کافی فعال نیست‌ در‌ نتیجه ‌شاهد تاثیر­گذاری این نهاد در این مدت نبودیم و طرح‌­های موفق هم از این شورا ندیدیم از آن مهم تر آنکه  روابط عمومی این شورا نیز بسیار منفعل بوده و جلساتشان به صورت نامنظم تشکیل می‌­شود.

وی درباره بی اطلاعی بسیاری از اعضای این شورا با قوانین شهری نیز گفت:  بیشتر اعضا از تخصص ناکافی در مدیریت شهری برخوردارند اگر چه به تازگی  از طرف کمیسیون شوراها مصوبه ای به صحن مجلس راه یافته‌است که بر اساس آن تنها افرادی می­‌توانند وارد شورای‌عالی استان­‌ها شوند که حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند،اما به نظرم داشتن‌مدرک کافی نیست واعضا باید از تجربه کافی در این حوزه برخوردار باشند این مصوبه  تقریبا یک ماه پیش تصویب شده و به شورای نگهبان ارائه شد که امیدوارم با اجرایی شدن آن  تصمیمات این شورا نیز کارشناسی­‌تر شود.

سلیمی در پایان  کمیسیون‌شوارها و امور داخلی مجلس دهم‌‌ را مخالف کاهش تعداد اعضای شورای شهر دانست  و گفت: این مصوبه در دوره قبل و توسط کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس نهم به صحن تقدیم شد.در این دوره تصمیم داشتیم تعداد اعضای شورا را دوباره به حالت قبل برگردانیم که ممکن نشد. از آنجایی که باید از زمان مصوبه قبلی 6 ماه بگذرد تا بتوان تغییری در آن ایجاد کرد،­ نتوانستیم در این زمینه کاری از پیش ببریم از این رو در دوره پنجم با کاهش اعضای شورا روبرو خواهیم بود که امیدوارم در دوره ششم شورا دوباره تعداد اعضا افزایش یابد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز