خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

توجه به محیط زیست باید از دوره کودکی و نوجوانی آغاز شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۳۶۴

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توجه به محیط زیست به عنوان یکی از محورهای آموزش و اصلاح رفتار باید از دوره کودکی و نوجوانی آغاز شود.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش و جشنواره محیط زیست و حقوق شهروندی که صبح امروز به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی تحول و رویکرد نوینی را در ارتباط با حقوق شهروندی مطرح می‌کند، گفت: محیط زیست یکی از محورها و مولفه‌های منشور حقوق شهروندی  است، ضمن اینکه از ابتدا بحث حق بهره مندی از زندگی سالم مورد توجه دولت یازدهم قرار داشته است.

وی با بیان اینکه رویکرد توجه به محیط زیست رویکرد مهمی برای دنیای امروز محسوب می‌شود، اظهار کرد: هر انسانی حق دارد در محیطی عاری از آلاینده زندگی کند از هوا، غذا و آب سالم بهره مند شود و از نشاط طبیعت استفاده کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای بحث منشور حقوق شهروندی به ویژه فصل محیط زیست آن برنامه ریز ی خوبی انجام شده است افزود: نشست امروز یکی از ابعاد این برنامه ریزی است. تا با کمک دستگاه‌های مختلف موضو ع فرهنگ سازی و آموزش حقوق شهروندی را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به تفاهمنامه منعقد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش پرورش در ابتدای دولت یازدهم اظهار کرد: این تفاهم نامه به طور کامل اجرا شده است و در بسیاری از کتب درسی بحث محیط زیست جای گرفته است. علاوه بر این محیط زیست در بسیاری از ابعاد آموزش مدارس مثل سازمان دانش‌آموزی و سازمان پیش‌آهنگی به عنوان یکی از محورهای مهم آموزش و فرهنگ سازی جای گرفته است.

 وی با تاکید بر اینکه معتقدیم اصلاح رفتار از دوره کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود گفت: کودکان ما باید بدانند که زمین در معرض آسیب است و آینده‌شان در معرض تهدیدات قرار گرفته است این تهدیدات با کمک دولت و به دست خودشان قابل حل هست.

ابتکار با اشاره به  اینکه از ابتدای سال 95،  257 روز سالم و پاک در تهران داشته‌ایم گفت: نسبت به سال 92، 63 روز هوای بهتر در تهران را تجربه کردیم که ناشی از اقدامات متعددی است که برای تهران و کلانشهرهای دیگر انجام شده است و نتیجه خوبی گرفته ایم، اما در ابتدای راه قرار داریم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه برخی شهرها از یک تا سه میلیون خودرو دارند که اگر کنترل نشوند به محیط زیست به ویژه هوا آسیب وارد می کنند، گفت:  این موضوع باید کنترل شود و آموزش به سمتی برود که شهروندان وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه سواری را انتخاب کنند.

معاون رئیس جمهور افزود: ما در کشور گوی سبقت را در تولید پسماند و هدر دادن آب از هم می رباییم. ما ایرانیان با این پیشینیه فرهنگی چرا باید یک سوم غذایمان از مزرعه تا سفره هدر برود و سر از زباله در بیاورد؟ این یک سوم غذا حداقل معادل مصرف ۲۷.۵ میلیارد متر مکعب آب است که ما با این الگوی مصرف غذا و هدررفت آن حداقل این میزان آب را هدر می دهیم. چقدر خاک از دست می رود، چقدر زباله تولید می شود. این الگوی کنونی ما است که باید تغییر کند زیرا اصلا دیگر منبع آبی برای هدر دادن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این الگوی مصرف ما ایرانیان است، تاکید کرد: باید این روند تغییر کند چون چاره ای غیر از این نیست زیرا دیگر محیط زیست تاب و تحمل فشار بیش از این را ندارد.

ابتکار گفت: پاسخ ما در اصلاح رفتار این است که باید از کودکان آغاز شود در اینصورت می توانیم بنیان یک زندگی سالم را بنا نهیم که اجرای آن به شناخت حقوق برمی گردد که در حقوق شهروندی به آن تاکید شده است.

وی اظهار کرد: مصرف گرا بودن ما ایرانی ها سبب ایجاد حجم زیادی زباله شده و منابع ما را هدر می دهد؛ امروز چاره ای جز تغییر آن نداریم.

وی تاکید کرد: امروزه فعالیت های زیادی در زمینه مدارس سبز و مدارس طبیعت صورت گرفته است، همچنین دستورالعمل مدیریت سبز مدارس را ابلاغ کردیم و ١٠٦ هزار مدارس ایران مکلف به رعایت آن با همکاری اولیا و مربیان و دانش آموزان هستند.

ابتکار گفت: چه ایرادی دارد از الگوهای موفق کشورهای دیگر استفاده کنیم، در ژاپن دانش آموزان در مقطع ابتدایی کار نظافت و نگهداری از فضای سبز مدارس را انجام می دهند در واقع آنها از این طریق شیوه درست زندگی را می آموزند.

وی اظهار کرد: با تحولاتی که در جامعه شاهد آن هستیم و نگاهی که وزیر آموزش و پرورش نسبت به مقوله آموزش دارد می توانیم شاهد ارتقای اطلاعات و دانش عمومی در زمینه محیط زیست باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست ابراز امیدواری کرد: تاکیدی که در سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری در آموزش و تغییر رفتار شده و همینطور در برنامه ششم توسعه و منشور حقوق شهروندی هم آمده به راهکارهایی برای گام های عملی منجر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز