خبرگزاری کار ایران

رییس جمهوری:

توسعه پایدار در گرو حفاظت از محیط زیست است

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۱۹۱

رییس جمهوری، همگان را به حفظ، حراست و گسترش فضای سبز در کشور فرا خواند و تاکید کرد که تداوم شادی و نشاط ما در گرو حفظ شادابی درختان و سلامت محیط زیست است.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری ، پس از کاشت یک نهال، روز درختکاری را مناسبتی حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: ضروری است که مردم در این روز ، مشارکت بیشتری در موضوع کاشت درخت و گسترش فضای سبز داشته باشند.

 
رییس جمهوری افزود: البته روز درختکاری به این معنا نیست که فقط امروز درخت بکاریم و به طبیعت توجه کنیم، بلکه معنای آن این است که یکبار دیگر محیط زیست، جنگل‌ها و پوشش طبیعی کشور و نحوه مراقبت از آن را مورد بازنگری قرار دهیم.
 
دکتر روحانی اظهار داشت: درخت همانگونه که آیت و نشانه حق است، نشانه‌ای نیز از عملکرد انسان‌هاست، شادابی و سلامت درختان به معنای درستی رفتار ما با طبیعت است و وقتی که درختان و طبیعت پژمرده باشند، یعنی رفتار ما با آنها درست نبوده است.
 
رییس‌ جمهوری تصریح کرد: امروز حیات ما وابسته به محیط زیست است و موضوع محیط زیست و حفاظت از آن دیگر به هیچ وجه، مسأله‌ای تشریفاتی و فرعی نیست، اگر محیط زیست ما دچار مشکل شود، سلامت جامعه و مسایل اجتماعی و حتی امنیت اجتماعی در خطر می‌افتد.
 
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز فشار زیادی روی منابع آب، زمین و خاک و هوا وجود دارد که باید این فشار از روی منابع طبیعی برداشته شود، خاطر نشان کرد: راه کم کردن این فشار، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید، اعمال مدیریت صحیح و ارتقاء بهره‌وری است. از فشار به طبیعت باید در مسیر گذر به سمت بهره‌وری حرکت کنیم، به منابع آبی تعادل بخشیده و وضع هوا، آب، جنگل‌ها و تالاب‌ها را بهبود بخشیم.
 
رییس‌ جمهوری در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم برای تحقق توسعه پایدار با رعایت الزامات حفاظت از محیط زیست چه اقداماتی کرده است؟، گفت: این دولت از روز اول به مسأله محیط زیست، اهمیت زیادی داده است.
 
دکتر روحانی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید، شورای عالی محیط زیست را احیاء و جلسات منظم آن را برگزار کرده است. همچنین در این دولت تهیه پیوست زیست محیطی برای طرح‌های بزرگ و ملی، تبدیل به الزامی قانونی شده است.
 
رییس‌ جمهوری اظهار داشت: امروز وزارت نیرو دقت و سختگیری بیشتری نسبت به بهره‌برداری از منابع آبی زیرزمینی، اعمال می‌کند و اقدامات اساسی برای احیاء تالاب‌ها، هورها و دریاچه‌ها انجام شده است و در مسیر تثبیت احیاء تعداد زیادی از تالاب ها و دریاچه‌هایی قرار گرفته‌ایم که در حال خشک‌شدن بودند.
دکتر روحانی تصریح کرد: اجرای تعدادی از سدها به دلیل نداشتن پیوست‌های زیست‌محیطی متوقف شده و اجرای برخی طرح‌های بزرگ از جمله احداث جاده‌ها و خطوط ریلی، برای رعایت الزامات زیست محیطی با تغییراتی مواجه شده است.
 
رییس‌ جمهوری اظهارداشت: این دولت که بعضی‌ها نام دولت محیط زیست هم به آن داده‌اند، به مسأله حفاظت از محیط زیست بسیار اهمیت داده و معتقد است توسعه باید پایدار باشد و پایداری توسعه در گرو حفاظت از محیط زیست است چرا که سلامت محیط زیست، ضامن حفظ سلامت و نشاط جامعه است.
 
دکتر روحانی ادامه داد: در اسلام نیز تأکید فراوانی بر ضرورت حفاظت از گیاهان، آب، خاک و حتی حیوانات شده است و سیره پیامبر(ص) نیز بر همین مبنا استوار بوده است. امروز در کشورمان نیز هم رهبر معظم انقلاب تأکید فراوانی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست دارند و سیاست‌های کلی حفاظت  محیط زیست را ابلاغ فرموده‌اند و قوای مختلف کشورنیزعزم جدی در این مسیر دارند.
 
رییس‌ جمهوری اظهار داشت: باید سازمان‌های مردم نهاد نیز در این زمینه بیش از گذشته فعال شده و خود مردم نیز بویژه با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و بهار طبیعت، یکبار دیگر مسئولیت‌هایشان در برابر محیط زیست را مورد بازنگری قرار دهند و هر کس از خودش بپرسد که چه سهمی و چه مسئولیتی برای حفاظت از محیط زیست دارد.
 
دکتر روحانی تصریح کرد: از همه هنرمندان، ورزشکاران، اساتید و نویسندگان  و کسانی که در فضاهای مجاز فعال هستند، می خواهم که توجه بیشتری به مسأله حفاظت از محیط زیست داشته باشند و جامعه را برای حراست از محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، تشویق کنند.
 
رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: در هفته‌های گذشته شاهد مشقات مردم اهواز، ناشی از گرد و غبار بودیم و در تهران و شهرهای دیگر نیز شاهد آلودگی هوا هستیم؛ اینها همه هشدارهایی برای ما هستند تا مسئولیت خودمان را در برابر محیطی که در آن زندگی می‌کنیم ، فراموش نکنیم و بسیار امیدوارم که با همکاری و همدلی مردم و دولت، بتوانیم به مسئولیت‌های خود در قبال محیط زیست عمل کرده و از این مسیر به خوبی عبور کنیم.
 
در حاشیه این مراسم، گزارشی از اقدامات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در حوزه‌های اقدامات قانونی و ساختاری و تهیه و تدوین مقررات و قوانین لازم، اجرای طرح‌های مدیریت منابع طبیعی، فرهنگ‌سازی و مشارکت مردمی، اقدامات حقوقی و مقابله با تخلفات و اقدامات حفاظتی ارائه شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز