خبرگزاری کار ایران

طه هاشمی در نشست خبری:

دانشجویان را به رسمیت بشناسیم

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۷۲۳

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود، شخصیت اجتماعی‌اش شکل گرفته است و در دانشگاه نمی‌شود، شخصیت را زیر و رو کرد، البته می‌شود با او نشست و حرف زد ولی باید او را به رسمیت بشناسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طاها هاشمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری که امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای برتر قرآنی، فرهنگی و هنری دانشگاه خبر داد و گفت: این نمایشگاه در خرداد 96 برگزار می‌شود. این نمایشگاه قرار بود همزمان با هفتاد و یکمین اجلاس دانشگاه که همه ساله در ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه برگزار می‌شد، برپا شود اما به علت فوت آیت‌الله هاشمی، اجلاس و این نمایشگاه به تاخیر افتاد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد آموزش عالی مربوط به دانشگاه آزاد می‌شود، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی شش میلیون فارغ‌التحصیل از میان ۱۲ میلیون فارغ‌التحصیل را از بعد از انقلاب داشته است.

هاشمی با بیان این مطلب که تعداد زیادی از واحدهای دانشگاهی با بررسی‌های کارشناسی کاهش یافت گفت: در حال حاضر تعداد واحدهای دانشگاهی از ۴۷۰ واحد به ۳۳۵ واحد کاهش یافته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد ضمن اشاره به اینکه امروز ۵۴ درصد تحصیلات تکمیلی در کشور برعهده دانشگاه آزاد است خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب به دلیل عدم وجود مراکز آموزشی و همچنین محدود بودن دانشگاه‌ها، یک خیزشی برای پوشش دادن مقطع کارشناسی انجام شد اما امروز برای تولید علم و ارتقاء جایگاه علمی کشور نقش تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) بسیار حائز اهمیت است.

هاشمی در تشریح جزئیات نمایشگاه دستاوردهای برتر قرآنی، فرهنگی و هنری، گفت: در این نمایشگاه محصولات مکتوب فرهنگی اعم از کتاب، پایان‌نامه، مقالات و همچنین دستاوردهایی که مربوط به شرکت‌های دانش بنیان است در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت. دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه شرکت دانش بنیان پیشتاز است چرا که روسای واحدها در این زمینه بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند و کارشان را جلو ببرند.

وی در ادامه به انتخاب دانشجوی نمونه در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در گذشته انتخاب دانشجوی نمونه در دانشگاه آزاد موضوعیتی نداشت و براساس روند آموزش عالی و وزارت علوم صورت می‌گرفت اما در حال حاضر دانشگاه به صورت مستقل دانشجوی نمونه انتخاب می‌کند که این انتخاب از سطح واحد شروع می‌شود و به استان و در سطح کشوری این انتخاب صورت می‌گیرد. اخیراً در واحد تهران غرب ۱۱۰ دانشجو صاحب ایده بودند که از این تعداد ۱۰ نفر انتخاب شدند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان این مطلب که در کنار تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی، ایجاد بازارچه‌های فن و هنر یکی دیگر از اقدامات دانشگاه به شمار می‌رود، گفت: به طور مثال یک دانشجو ایده‌ای دارد اما نمی‌تواند در بازار رقابت کند به همین منظور ما در هر استان بازارچه‌ای راه اندازی می‌کنیم که اولین بازارچه آن در استان هرمزگان اخیراً افتتاح شد و به تدریج در استان‌های دیگر این بازارچه افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر ۱۰ درصد دانشجویان دانشگاه استعدادهایشان را شناسایی کنیم، در یک مقطعی ۲۰۰ هزار هنرمند تحصیلکرده وارد عرصه بازار کار خواهد شد. به همین منظور است که هدف از دانشگاه نسل چهارم تربیت دانشجوی چندبعدی است یعنی دانشجو باید در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذار باشد.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه اولین جشنواره سراسری تئاتر را بعد از تاکید مقام معظم رهبری در مشهد برگزار کردیم، گفت: جشنواره ملی فیلم‌های کوتاه در فیروزکوه برگزار شد و در حوزه همایش نیز کنگره حافظ و خواجو را برگزار خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با اعلام اینکه تعداد کانون‌های ما در طول سه سال گذشته از صد مورد به ۷۴۰ مورد افزایش یافت، گفت: ما در حوزه مطالعات بنیادی فرهنگ، پنج طرح مهم و ملی تحت عنوان سبک زندگی، علم در محضر قرآن، مفاخر و مشاهیر، اخلاق حرفه‌ای و حفظ و گسترش زبان فارسی داریم.

وی به بحث نقل و انتقالات دانشجویان اشاره کرد و گفت: قبلاً نقل و انتقال دانشجو با مشکلاتی روبرو بود اما با طراحی یک سامانه وشیوه‌نامه‌ای جدید در حال حاضر نقل و انتقالات به آسانی صورت می‌گیرد و به جای یک گزینه ما ۵ گزینه رابرای انتقال دانشجو در نظر گرفته‌ایم.

هاشمی با بیان این مطلب که طرح اولیه سیمای زندگی دانشجویان را در ۱۰ استان در تابستان اجرا کردیم، گفت: در این طرح ۴ هزار نفر شرکت کردند و اطلاعات و داده‌های خوبی به دست آوردیم. همچنین در حوزه سلامت روان بنا داریم در جامعه آماری صد هزار نفری تصویر درستی از جوان دانشجو به دست آوریم تا برنامه‌ریزی‌های لازم را در این راستا به کار بندیم. ما معتقدیم که دانشجو باید پرونده‌ای داشته باشد تا در صورت لزوم برای حل مشکلات روحی و روانی او اقدام شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد ادامه داد: به دلیل اجرای سیاست بومی‌گزینی در بحث خوابگاه‌ها در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی موفق عمل کردیم و با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان میراث فرهنگی انجام شد قرار است مراکز گردشگری تبدیل به مراکز اقامت‌پذیر شوند.

وی با بیان اینکه نزدیک دوسوم اساتید زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند، افزود: در حوزه زبان فارسی اولین دانشگاهی که برای آموزش زبان و حفظ و گسترش آن برنامه راهبردی دارد. در همین راستا افرادی که در حوزه زبان فارسی بیشترین سهم را دارند به عنوان خادم زبان فارسی انتخاب خواهند شد.

هاشمی ضمن تاکید بر اینکه برای برخورد با دانشجو در وهله اول نباید با شلاق و کمیته انضباطی برخور کرد، گفت: در ابتدا باید با منطق با او صحبت شود و بعد به یک جمع‌بندی رسید. ازسوی دیگر چسباندن بحث عفاف و حجاب بهم غلط است و لزوما نمی‌شود گفت هرکس بی حجاب است عفیف نیست. از طرف دیگر دانشجویان نباید دانشگاه را با خیابان، بازار و مجالس اشتباه بگیرند و نباید کاری کنند که نیازی به کمیته انضباطی باشد. در همین راستا ما برای دانشجویانی که هنجارها، قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند موارد تشویقی نیز در نظر گرفته ایم.

هاشمی تصریح کرد: دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود شخصیت اجتماعی‌اش شکل گرفته است و در دانشگاه نمی‌شود شخصیت را زیر و رو کرد. البته می‌شود با او نشست و حرف زد ولی باید او را به رسمیت بشناسیم و با او حرف بزنیم ولی اگر بر عدم رعایت قانون اصرار داشت آن وقت باید برخورد سلبی انجام شود. دانشگاه مکان مقدسی است و هرکس در دانشگاه هر مقام و مسلکی دارد باید قانون را رعایت کند.یک بام دو هوا نمی شود برخورد کرد، نمی‌شود قبل از دانشگاه همه در خیابان؛ دبستان و جامعه یک جور باشند ولی در دانشگاه طور دیگری. دانشگاه برشی از جامعه است و اگر قانونی همه جا رعایت شود باید در دانشگاه هم رعایت شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در پایان با تاکید بر فعالیت آزادانه نشریات در دانشگاه گفت: هر نشریه‌ای که در دانشگاه وجود دارد باید امکان حضور در انتخابات و رای‌گیری را داشته باشد و ما این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز