خبرگزاری کار ایران

مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد:

بحران آب در افزایش منازعات منطقه نقش دارد

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۷۲۹

مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد با بیان اینکه بحران آب می‌تواند به افزایش مناقشات در منطقه بیانجامد، اظهار کرد: سازمان ملل به متحد کردن کشورها برای مدیریت مشترک آب کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اریک سولهیم امروز در نشست خبری در پاسخ به این سوال که بحران آب چقدر می تواند در افزایش منازعات منطقه تاثیر گذار باشد؟ گفت:به نظر من در نهایت این انسان‌ها، دولت‌ها، رئیس جمهورهاو  ژنرال‌ها هستند که مسائل سیاسی را پیش می‌کشند و سبب ایجاد منازعات می‌شوند، اما کمبود آب سبب جابه‌جایی افراد می‌شود و این مساله محیطی را برای منازعات به وجود می آورد.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز است برای پیشگیری و کاهش این تنش‌ها میان ملل مختلف جلب اعتماد صورت بگیرد  تا منابع آب را با هم مدیریت کنند، مناقشاتی که در حوضه آبریز رودخانه‌ها و تالاب‌ها به وجود می آید مساله مهمی است و ایران نیز تالاب‌های مشترکی با عراق و افغانستان دارد، سازمان ملل به متحد کردن کشورها برای مدیریت مشترک آب کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر آینده کره زمین به جای استفاده از انرژی خورشیدی با استفاده از ذغال سنگ رقم بخورد دنیا در خطر است و باید نگران باشیم، شاهدیم که امروز ایران در همدان مزرعه جدید خورشیدی ایجاد می کند و چین نیز همین اقدام را انجام داده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین در ارتباط با مدیریت رودخانه‌ها مرزی افزود: ما نمی توانیم کشورها را در این زمینه مجبور به انجام همکاری کنیم اما اگر کشوری تمایل داشته باشد، تجاربمان، همچون تجریه‌ای که در رابطه با رود نیل داریم را در اختیار این کشورها می‌گذاریم، این مساله به حل مناقشات و اختلافات بسیار کمک می‌کند ما نیز کشورهای مختلف همچجون چین و امریکا و ایران و عربستان را به همکاری تشویق می کنیم.

وی در ارتباط با بحث ریزگردها و نیاز به همکاری بین المللی در این زمینه عنوان کرد: سازمان ملل یک بازیگر کوچک در این زمینه است و بازیگران اصلی خود دولت‌ها هستن، تلاش ما این است که اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار کشور ها قرار بدهیم .

سولهیم افزود: مرکز منابع طوفان غبار در دست داعش است که باید برای شکست داعش و خاتمه این جنگ تمهیدی اندیشیده‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز