خبرگزاری کار ایران

تشریح فعالیت‌های بهزیستی در رابطه با پیشگیری از اختلالات ژنتیک

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۱۲۸

فعالیت‌های سازمان بهزیستی در رابطه با پیشگیری از اختلالات ژنتیک و آسیب‌های اجتماعی در کشور تشریح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در جلسه مشترک امروز خود با نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: فعالیت ما در خصوص مواردی همچون توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، نگهداری و آموزش کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، اختلالات روحی و روانی و نیز توانمندسازی معلولان است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در حوزه سالمندان اقدامات وسیعی انجام داده است ادامه داد: در حال حاضر بیش از 1600 مرکزمشاوره با این سازمان در خصوص مشاوره روانی و سلامت افراد همکاری می‌کنند.

بندپی با تاکید بر اینکه ما توصیه سازمان جهانی بهداشت را به عنوان یک راهبرد در اقدام و عمل سازمان نهادینه کردیم، اظهار کرد: ما اقدامات پیشگیری را به عنوان راهبرد در برنامه‌های عملیاتی خود گنجانده و اجرا کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: انجام غربالگری‌ها، مداخلات بهنگام و استاندارد، ارتقابخشی خدمات سازمان، رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و رویکرد اجتماع‌محور از اقدامات خوبی است که طی سال‌های گذشته در سازمان بهزیستی تقویت شده و دستاوردهای خوبی نیز داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در چهار حوزه به صورت مشخص اقدامات وسیع در دست انجام است عنوان کرد: اولین مقوله پیشگیری از بروز و شیوع معلولیت‌ها است که در این راستا 75 درصد از کودکان زیر یک سال را برای غربالگری شنوایی سنجی تحت اقدام قرار دادیم و در بحث غربالگری تنبلی چشم نیز 78 درصد از کودکان را تحت پوشش داریم.

بندپی با اشاره به اینکه در کشور ما همچنان ازدواج‌های فامیلی بخشی از ازدواج‌ها را تشکیل می‌دهد اظهار کرد: به همین دلیل به موضوع بررسی اختلالات ژنتیکی ورود پیدا کردیم و در این راستا دو سال مطالعات میدانی و تحقیقاتی انجام دادیم و شواهدی فراهم کردیم که بنا بر آن دولت و مجلس بحث غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج را در حکم برنامه ششم توسعه اجباری کردند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه براساس بررسی‌ها 23.4 درصد جمعیت 15 تا 64 سال کشور دچار نوعی از اختلالات روحی و روانی هستند که به مداخله متخصص نیاز دارد افزود: بررسی‌ها نشان می دهد عوامل این نوع اختلال مباحث اقتصادی، تنهایی، کاهش زمان گفتگو در خانواده، تغییر سبک زندگی و صنعتی شدن زندگی است.

وی در خصوص پدیده فیزیولوژیک سالمندی نیز عنوان کرد: در حال حاضر 8.2 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما در آینده شاهد اقلیت اجتماعی بزرگی خواهیم بود و در همین راستا دولت و مجلس را متقاعد کردیم که دبیرخانه شورای سالمندان را در بهزیستی مستقر کنیم.

بندپی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ما در موضوع توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی در خصوص افراد دارای مشکلات خانوادگی، آسیب‌دیدگان اجتماعی و افرادی که به دلیل حوادث نیاز به توانمندسازی دارد ادامه دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز