خبرگزاری کار ایران

تشکیل دبیرخانه دائمی هم‌اندیشی دانشمندان برتر جهان اسلام

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۹۵۵

دراختتامیه هم‌اندیشی دانشمندان برتر کشور برضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی هم‌اندیشی دانشمندان برتر جهان اسلام تاکید شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، همایش دانشمندان برتر کشور با سه محور جایگاه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در اکوسیستم تولید علم، فرصت‌ها و چالش‌های حوزه آموزش‌عالی و نقش دانشمندان برتر در ترویج دانشگاه‌های نسل سوم به همت بنیاد نخبگان فارس و مرکز اطلاع‌رسانی جهان اسلامی طی دو روز در شیراز برگزار شد.

مدیران پنل‌های این همایش در روز اختتامیه به جمع‌بندی سخنرانی‌ها، نظرات و پیشنهادات پرداختند.

دکتراحمد شعبانی مدیر پنل فرصت ها و چالش های آموزش عالی در جمع بندی این پنل گفت: در ساختار آموزش عالی، ماموریت ها و اعتبارسنجی ها باید تغییر و تحول اساسی داشته باشیم. تغییر این ساختار مستلزم منابع مالی است که باید تدارک دیده شود.

وی افزود: تاکید بر نگاه واقع بینانه به آموزش عالی مهم است که باید به آن توجه داشته باشیم.

دکترشعبانی گفت: نمایه سازی ایده ها، و اولویت ها و یافتن راهکار برای مسائل حل نشده، افزایش نظارت نخبگان از دیگر مسائلی است که باید مدنظر گرفته شود.

وی ضرورت تشکیل دبیرخانه دانشمندان برتر توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را تاکید کرد و افزود: این دبیرخانه باید مسائلی که در حوزه فرصت ها و چالش بیان می شود را با همکاری همه دانشگاه ها اولویت بندی کند تا برای نشست های بعدی راهکارهای این آسیب ها ارائه و دستورالعملی تهیه و به مقامات ارائه شود.

دکتررعنایی مدیر پنل دانشگاه های نسل سوم گفت: دراین پنل طبق سخنرانی های صورت گرفته، چالش ها و فرصت ها مورد تاکید قرار گرفت و به نظر می رسد به جمع بندی رسیده ایم که با وضعیت کنونی نمی توان دانشگاه های نسل سوم را اداره کرد. البته درباره الزامات آن تفاوت نظرهایی وجو دارد ولی برای ایجاد آن اتفاق نظر داریم.

وی افزود: سه ماموریت دانشگاه نسل سوم عبارتند از: آموزش، پژوهش و نوآوری، ارزش آفرینی و مشارکت در توسعه فناوری ملی

دانشگاه نسل سوم قابلیت هایی دارد که می تواند پژوهش های بنیادی و قوی انجام داده آن را تبدیل به نوآوری کند.

همچنین لازمه انجام این سه ماموریت تغییر نگرش در سطح کلان و همچنین درون دانشگاه ها است و مدیران ارشد باید با نگاهی تحول گرا تعریفی از دانشگاه های نسل سوم داشته باشند. علاوه براین، تغییر در نظام مدیریتی، ساختارها، فرهنگ و سیستم نیز مورد نیاز است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز