خبرگزاری کار ایران

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با ایلنا:

چاه نفت را هم به وزارت بهداشت بدهند، کمبود منابعش حل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۴۷۴

دبیر کل خانه پرستارقائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به ضعف مدیریت منابع در وزارت بهداشت گفت: اگر چاه نفت را هم به این وزارتخانه بدهند، مشکل کمبود منابعشان حل نمی‌شود.

محمد شریفی مقدم؛ قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن انتقاد از تلاش وزارت بهداشت برای دستیابی به منابع بخش درمان تامین اجتماعی، اظهار داشت: مشکل اصلی وزارت بهداشت، ضعف مدیریت منابع است و در جایی که مدیریت مناسب برای منابع وجود نداشته باشد، اگر چاه نفت کشور را هم به آنها بدهید، مشکلاتشان حل نخواهد شد. خیلی جاها با منابع کم، خروجی مناسبی دارند و در مقابل خیلی جاها هر چه هم اعتبار تزریق شود، زمانی که مدیریت و برنامه ریزی مناسبی برای هزینه کرد وجود نداشته باشد، همیشه دچار مشکل خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه کسانی که در حال حاضر سکان مدیریت وزارت بهداشت را در دست دارند، توان و علم و دانش مدیریتی ندارند، گفت: در دنیا مدیریت، یک علم است و نیاز به دانش، تجربه و مهارت و تخصص لازم دارد. در کشور ما کسانی که حوزه بهداشت و درمان را مدیریت می کنند، فاقد موارد فوق الذکر هستند و حتی وقت و انگیزه کافی هم ندارند.

دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: به طور مثال رییس یک بیمارستان وقتی پزشک فوق تخصص باشد، هم باید به بخش خصوصی اش برود و از طرف دیگر به مسولیتش در دانشگاه برسد.

 شریفی مقدم با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به این خاطر که منابع را به دست بگیرند، ساختار را به نفع خودش عوض کرد،‌ گفت: به طور مثال روسای بیمارستان، دانشگاه، معاونان و مدیران کل وزارتخانه باید پزشک هیات علمی باشند که البته اینها هیچ کدام هم مدیر نیستند.

وی با بیان این مطلب که در دنیا پست های حساس مدیریتی را به افراد صاحب نظر، مدیر و متخصص واگذار می کنند، افزود: در شعار وزارت بهداشت، تامین سلامت مردم به عنوان اولویت است، اما در حال حاضر ما در عمل می بینیم که این مدیریت را به دست کسانی دادند که دانش و تجربه ندارند.

دبیر کل خانه پرستار اضافه کرد: هرچقدر پول به وزارت بهداشت تزریق کنیم، آن را به بخشی خاص می برند. به طور مثال ۵۰ درصدِ ۱۰ هزار میلیارد تومان در بحث هدفمندسازی یارانه یعنی  (۵۰ هزار میلیارد تومان) برای کارانه پزشکان رفت و این باعث شد که رقم های چند ۱۰۰ میلیون تومانی به افراد خاص برسد.

شریفی مقدم ادامه داد: در حال حاضر مردم و جامعه حساس شدند و مقام رهبری هم از مسولان گله کردند که مردم از تبعیض ناراحت هستند. این تبعیض در حوزه بهداشت بیداد می کند. البته در حال حاضر سقفی مشخص کردند و رقم های چند صد میلیون تومانی به چند ده میلیون تومانی تبدیل شده است و سعی دارند؛ برای تامین اعتبار، مصوبه بگیرند؛ خب تامین این اعتبار نیاز به منابع دارند و در حال حاضر شاهد هستیم که به تامین اجتماعی فشار می آورند و چشمشان به منابع درمانی این سازمان است.

وی  گفت: وزارت بهداشت نه تنها منابع تامین اجتماعی بلکه منابع کشور را به شکلی تحت الشعاع قرار می دهد که اگر به همین سمت پیش برود؛ آینده خوبی برای نظام سلامت متصور نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز