خبرگزاری کار ایران

حافظی:

مدیر آتش‌نشانی تخصصی در این حوزه ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۹۲۳

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بیان اینکه از مجموع 492 میلیارد تومان بودجه توسعه آتش نشانی و ارتقای تجهیزات 200 میلیارد تومان پرداخت نشده است، گفت: این موضوعی است که به شهردار تهران تذکر خواهم داد و در صورت عدم ارائه پاسخ مناسب، طرح سوال از شهردار کلید خواهد خورد.

به گزارش ایلنا، رحمت اله حافظی درباره حادثه پلاسکو، ضمن عرض تسلیت شهادت شهدای آتش نشان در این حادثه به خانواده آنان و شهروندان، گفت:‌ این حادثه تلخ بود و همه مردم را متاثر کرده است و امیدواریم قوه قضاییه با رسیدگی بسیار دقیق و عادلانه بتواند بخشی از این آلام را تسکین دهد و افرادی که کوتاهی کرده‌اند و تقصیر یا قصوری داشته‌اند را شناسایی کند و با آنها برخورد قانونی صورت پذیرد.

وی ابراز امیدواری کرد، این حادثه تلخ درس عبرتی برای مسئولان باشد تا در جایگاهی که هستند مسائل و مواردی که با جان و مال مردم ارتباط دارد را جدی بگیرند که خسارت‌های ‌روحی روانی، مالی و جانی به شهروندان وارد نشود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد، گفت: تیم‌های کارشناسی خبره بایستی در بخش‌های مختلف، زوایای این حادثه را بررسی کنند و نظرات دقیقی روی میز قاضی قرار گیرد و جمع‌بندی صورت پذیرد.

حافظی با اشاره به وجود ساختمان‌های مشابه پلاسکو در سطح شهر با بیش از 50 سال سن، افزود: بر اساس گزارش یکی از معاونان شهردار، جای تاسف دارد که پلاسکو پایان کار نداشته و معلوم نیست که این ساختمان مجوز چه نوع بهره‌برداری را می‌توانست داشته باشد. بر اساس گزارش‌های اعلام شده، هزار و 500  تن محصولات پارچه‌ای تولید شده یا در حال تولید در این ساختمان وجود داشته، حال سوال اینجاست که آیا حجم الیاف موجود در حد ظرفیت این اسکلت بوده یا نه؟

وی با بیان اینکه باید مشخص شود که متولی اصلی محاسبه "خستگی اسکلت" چه نهادی بوده است تا مشخص شود این سازه نیاز به تقویت یا تخریب و جایگزینی داشته یا خیر، گفت: بعد از وقوع حادثه، برای اطفای حریق از آب استفاده می شود و این حجم آب جذب الیاف موجود در ساختمان شده و وزن ساختمان سنگین شده این در حالیست که می بایست از روش‌های دیگر برای اطفای حریق استفاده می‌شد که متاسفانه این تکنولوژی از جمله شلیک گازهایی بداخل ساختمان که آتش را اطفا می‌کند، در اختیار آتش‌نشانان نبوده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در صورت عدم اطفای حریق در یک ساختمان با اسکلت فلزی بدون عایق حرارتی، بایستی نیروهای آتش‌نشانی بعد از دو ساعت ساختمان را تخلیه کنند، تاکید کرد: در صورت وجود عایق حرارتی این زمان به سه ساعت افزایش می‌یاید، اما بیش از این زمان به دلیل حرارت بالا،‌ اسکلت نرم می‌شود و مقاومت وزنی خود را از دست می‌دهد و احتمال ریزش افزایش می‌یابد.

حافظی با اشاره به اینکه این نکته در حادثه پلاسکو باید در زمان خود بررسی شود، تصریح کرد: ساختمان پلاسکو در گذشته تذکرات متعددی دریافت کرده و باید مشخص شود که تذکرات باید به بهره‌بردار داده می شد یا مالک و چه کسی نسبت به انجام مداخلاتی مانند نصب پله فرار باید اقدام می کرد، ‌تمامی این موارد جای بررسی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود نیروهای آتش نشان آموزش‌های لازم را ندیده بودند؟ گفت: سال‌ها قبل در صالح آباد، مرکزی برای آموزش تخصصی نیروهای آتش‌نشانی ایجاد شده اما نکته مهم واگذاری مسئولیت و مدیریت آتش‌نشانی به فرد غیرتخصصی است، کسی که از بدنه آتش‌نشانی نبوده و معاون توسعه یک دستگاه اجرائی بوده و شناختی نسبت به این حوزه ندارد، در حالی که باید مسئول این مجموعه تخصصی با طی کردن سلسله مراتب انتخاب شود، وقتی نیرویی از خارج مجموعه به‌عنوان مدیر عامل آتش نشانی منصوب می شود ، جای نگرانی و چنین اتفاقاتی وجود دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه از سال 92 تا کنون 492 میلیارد تومان برای توسعه آتش نشانی و ارتقاء تجهیزات و آموزش پرسنل پیش بینی شده است، اظهار کرد: میزان ‌این منابع بعد از جلسات مشترک کارشناسی با آتش نشانی، نهایتا در صحن شورا تعیین و تصویب شده است، اما از مجموع این بودجه، 200 میلیارد تومان آن توسط شهرداری به آتش نشانی پرداخت نشده است و این موضوعی است که به شهردار تهران تذکر خواهم داد و در صورت عدم ارائه پاسخ مناسب، طرح سوال از شهردار کلید خواهد خورد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز