خبرگزاری کار ایران

در نشست با خبرنگاران؛

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی دربرابر اشتباهِ تخریب به یک تذکر اکتفا کرد

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۸۳۳

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری ضمن اشتباه دانستن تخریب مهدی عابدزاده گفت: در این خصوص به اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی تذکر داده شده است.

زهرا احمدی‌پور در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار ایلنا؛ در ارتباط با تخریب مهدی عابدزاده در مشهد و این مساله که پیش‌تر از سوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی عنوان شده بود این بنا ثبت اضطراری شده است، گفت: تخریب این بنا اشتباه بوده و تذکر در این خصوص داده شده است. همچنین اعلام ثبت اضطراری این بنا از سوی معاون این اداره کل نیز اشتباه بود و دلایلی که آورده شد؛ مورد قبول سازمان و مدیرکل خراسان رضوی نیست.

وی افزود: قرار است این بنا عین به عین دوباره ساخته شود هرچند تخریب آن از اساس اشتباه بود.

پروژه ایران‌هراسی شکست خورد

احمدی‌پور با اشاره به اینکه اگر بنا باشد درمورد ایران توضیحی داده شود باید در مورد تمدن این سرزمین صحبت کنیم؛ گفت: باید تلاش کنیم سرمایه‌های فرهنگی خود را به وزن ژئوپلتیکی تبدیل کنیم که البته وزن ایران در منطقه همواره از وضعیت خوبی برخوردار بوده است، اگرچه به خاطر قرار گرفتن در پروژه ایران‌هراسی مدتی نتوانستیم از ظرفیت‌های خود بهره ببریم اما دستگاه دیپلماسی ما توانست حساسترین و امنیتی‌ترین پرونده‌های هسته‌ای را مدیریت کند و پروژه ایران‌هراسی شکست بخورد.

وی اظهار کرد: اکنون شاهدیم در نشریات بین‌المللی در سال 2016 ایران به عنوان مقصد گردشگری امن معرفی می‌شود و دیگر از ایران با تصویری رعب‌آور و کشوری ناامن در دنیا یاد نمی‌شود.

مجله جهانی میراث‌فرهنگی نوروز 96 را تبلیغ می‌کند

وی در ارتباط با فعالیت‌های این سازمان برای تبلیغات بین‌المللی در زمینه گردشگری افزود: در جلساتی که با یونسکو داشتیم؛ قرار شد در بروشورهای تبلیغاتی KLM و مجله جهانی میراث فرهنگی با تمرکز بر نوروز 96 برای گردشگری ایران تبلیغ شود و امیدواریم که صداوسیما نیز در این زمینه به ما کمک کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ایجاد بوم‌گردی و صنایع‌دستی زمینه‌های لازم برای اشتغال پایدار را فراهم می‌آورد و از این طریق می‌توانیم شاهد مهاجرت معکوس باشیم و باید توجه کنیم که اکنون بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به دلیل حاشیه‌نشینی مهاجران است که از این طریق می‌تواند مرتفع شود.

احمدی‌پور درخصوص افزایش روابط گردشگری با چین و اقدامات و فعالیت غیرقانونی که در این زمینه صورت می‌گیرد، افزود: از طریق وزارت امور خارجه دعوتنامه‌ای را به وزیر گردشگری چین ارسال کرده‌ایم که بتوانیم با وی در مورد نحوه ورود گردشگر، محل اقامت و... مذاکراتی داشته باشیم.

20 هیات خارجی برای ساخت هتل به ایران آمده‌اند

احمدی‌پور با بیان اینکه تاکنون 20 هیات خارجی برای ساخت هتل به ایران آمده‌اند؛ گفت: 4 الی 5 مذاکره جدی برای ساخت هتل صورت گرفته که هیچکدام هنوز نهایی نیست اما فرانسه در این زمینه پیشتاز است.

ریس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه این سازمان به همراه ادارات استانی و پایگاه‌هایش 8600 نفر پرسنل دارد؛ افزود: عمده نیروهای سازمان نیروهای تخصصی هستند و حدود هزار میلیارد تومان نیز بودجه داریم هرچند ما موفقیت را در گرو بودجه نمی‌بینیم زیرا سرمایه بیشتری در این بازار وجود دارد.

وی در ارتباطات با آخرین وضعیت پرونده عمارات مسعودیه که به بخش خصوصی واگذار شده بود و سازمان میراث فرهنگی درصدد بازپس‌گیری آن است، توضیح داد: پرونده این عمارت در جریان است و تلاش می‌کنیم در تاریخ یکم اسفندماه که نوبت بررسی پرونده در دستگاه قضایی است؛ ادله کافی ارایه دهیم.

شناسایی بناهای نیازمند به ایمن‌سازی

احمدی‌پور با اشاره به اینکه در بخش گردشگری ما پشت سر مردم حرکت می‌کنیم درباره حفظ بناهای تاریخی از آتش‌سوزی گفت: بنا بر صحبتی که در هیات دولت شده و کارگروهی که تشکیل شده، قرار است تمام بناهایی که عمر زیادی دارند، در بافت فرسوده هستند یا میراثی هستند برای ایمن‌سازی درمورد آنها اقدام شود تا اتفاقی مانند پلاسکو دوباره رخ ندهد، بنابراین دستورالعملی در این زمینه  به استان‌ها فرستاده‌ایم تا بناهای میراثی که نیاز به ایمن‌سازی دارند، شناسایی شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره وضعیت نامناسب کتابخانه سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: با انتقال سازمان میراث فرهنگی به اصفهان و شیراز بسیاری از تجهیزات این سازمان دچار آسیب شد اما مادر حال بهبود امکانات و فضاهای سازمان هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز