خبرگزاری کار ایران

برای حفاظت از میراث فرهنگی انجام می‌شود:

تغییر مسیر باقیمانده طرح انتقال آب از خلیج فارس

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۲۰۹

به منظور حفظ آثار میراث فرهنگی مسیر باقیمانده خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی مورد بررسی‌های باستان شناسی قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز تغییر مسیر می‌دهد.

به گزارش ایلنا،  حمیده چوبک (رییس پژوهشکده باستان شناسی) با اعلام این خبر ،طرح «انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق و استان یزد»  را یک طرح ملی اعلام کرد که هم صنعتی است و هم آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تأمین می کند .

او با تاکید بر ضرورت مطالعات باستان شناسی پیش از آغاز این طرح تصریح کرد : با وجود اتمام بخشی از طرح پیش رو ، پژوهشکده باستان شناسی قصد دارد در صورت توافق با مجری طرح  مطالعات باستان شناسی را در  بخش باقیمانده آن انجام دهد .

وی افزود : در صورت انعقاد قرار داد میان پژوهشکده باستان شناسی و مجری طرح در ابتدا مناطقی که لوله گذاری شده  مورد بررسی باستان شناسی قرار خواهند گرفت تا اگر آثاری بر جای مانده شناسایی شوند .

چوبک گفت :به همین منظور در جلسه این هفته در دفتر معاونت میراث فرهنگی و با حضور مدیر هماهنگی و اجرایی شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس مقرر شد ابتدا مناطقی که عملیات عمرانی در آنها صورت گرفته مورد بازبینی قرار گیرند و پس از آن مابقی مسیر اجرایی طرح مورد بررسی های باستان شناسی قرار گیرد.

رییس پژوهشکده باستان شناسی اظهار داشت :در صورت دست یابی به آثار باستانی طرح انتقال آب تغییر مسیر خواهد داد و اگر امکان تغییر مسیر از نظر فنی وجود نداشته باشد عملیات کاوش نجات بخشی در اولویت قرار خواهد گرفت .

به گفته این باستان شناس ، در مرحله دوم مطالعات نجات بخشی آثار به دست آمده مستند سازی شده و در صورت نیاز اقدامات حفاظتی و جابجایی آنها صورت می گیرد .

چوبک با اشاره به ضرورت انجام مطالعات باستان شناسی بیش از اجرای هر طرح عمرانی تأکید کرد: طبق قانون پیش از تأمین اعتبار طرح های توسعه و عمران در سازمان برنامه و بودجه باید مطالعات منابع طبیعی ، محیط زیست و میراث فرهنگی در آنها صورت گیرد.

وی گفت : اگر چه توسعه و عمران اموری مهم هستند ولی میراث فرهنگی نیز زیر ساخت توسعه محسوب می شود، بدیهی است که با انجام به موقع مطالعات باستان شناسی طرح های توسعه‌ای آسیبی به آثار تاریخی نخواهد رساند.

گفتنی است که بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی «میراث فرهنگی» اقدام و در طراحی و مکان‌یابی پروژه‌های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

در ماه‌های اخیر عملیات چند طرح عمرانی در زمینه راه سازی، سد سازی و کانال کشی آب که مطالعات فرهنگی – تاریخی روی آنها صورت نگرفته بود متوقف شد تا پس از انجام این مطالعات و کاوش های نجات بخشی احتمالی دوباره شروع شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز