خبرگزاری کار ایران

جدیدی:

توسعه مترو، اولویت لایحه بودجه 96 باشد

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۸۷۶

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری در بودجه سال 96 توسعه مترو را اولویت قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس جدیدی؛ عضو شورای شهر تهران در سیصد و بیست و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه استاندارد نبودن برخی خودروهای تولیدی، عدم خروج خودروهای فرسوده و بی‌توجهی به ضرورت نصب و تعویض کاتالیست از جمله مواردی است که بر آلودگی هوا تاثیر زیادی دارد، گفت: بنا بر آمار رسمی حداقل 40 درصد آلودگی ذرات معلق ناشی از این خودروهاست و از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های دیزلی و فرسوده در بهبود کیفیت هوا نقش موثری دارند.

وی با تاکید بر اینکه حذف موتورسیکلت‌ها از موارد مهم برای رفع آلودگی هواست افزود: به دلیل تردد بیشتر و استاندارد نبودن، سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا روز به روز در حال افزایش است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای حل معضل ترافیک حمل و نقل ریلی بیشترین بهره‌وری را نسبت به اقسام حمل و نقل دارد خاطرنشان کرد: با توسعه متروی شهرهای اقماری و جلوگیری از ورود سه تا پنج میلیون خودرو از 13 ورودی شهر تهران گام مهمی در کاهش آلودگی هوا و روان شدن ترافیک کلانشهر تهران برداشته می‌شود.

جدیدی اضافه کرد: براساس آمار مبداء حدود 68 درصد از سفرهایی که با انواع وسایل نقلیه در داخل شهر تهران صورت می‌گیرد خارج از شهر ( کرج، جاجرود، ورامین، شهریار، اسلامشهر و ساوه) است که در صورت توسعه حمل و نقل ریلی بار زیادی از ترافیک جاده‌ای و آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که توسعه حمل و نقل عمومی، بازگشت سرمایه را به همراه دارد بیان کرد: به طور مثال در آمریکا هر یک دلاری که در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری می‌شود؛ شش دلار بازگشت سرمایه دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای بهره‌برداری مترو هفت میلیون سفر با مترو انجام شده و حدود 34هزار میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی برای شهروندان و اقتصاد ملی به همراه داشته است.

جدیدی با اشاره به اینکه از سال 84 تاکنون تعداد واحدهای مترو چهار برابر افزایش یافته و به 1200 واگن رسیده است گفت: در این مدت طول خطوط مترو دو برابر شده و در پایان سال 95 به 237 کیلومتر خواهد رسید. تعداد ایستگاه‌ها نیز دو و نیم برابر شده و به 125 ایستگاه تا پایان سال خواهد رسید.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: طی 11 سال اخیر شهرداری همواره سهم قابل توجهی از ساخت مترو را پرداخت کرده و برای نمونه درسال گذشته دولت تنها 10 درصد از هزینه ساخت مترو را پرداخت و 90 درصد توسط شهرداری تامین شده است.

وی ادامه داد: انتظار مدیریت شهری از دولت اختصاص حداقل دو هزار و 430 میلیارد تومان برای توسعه مترو در سال 94 بود که متاسفانه تنها 10 درصد آن در قانون بودجه 94 آمد.

جدیدی با بیان اینکه علی‌رغم تصویب برنامه پنج ساله دوم شهرداری سهم مترو در حمل و نقل شهر فقط 13 درصد است گفت: اهداف برنامه تاکنون محقق نشده و این امر به علت عدم پرداخت سهم دولت از یک سو عدم تخصیص بودجه مصوب توسط شهرداری تهران بوده است.

این عضو شورای شهر بیان کرد: پیشنهاد می شود شهرداری تهران در هنگام ارائه بودجه سال 96 ضمن حذف سرفصل‌های غیرضروری، توسعه مترو به عنوان اولویت اصلی بودجه شهرداری انتخاب شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز