خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری ایلنا:

واکنش آموزش و پرورش به اعتراض ۱۰ هزار نفری فرهنگیان به ضمن خدمت پولی/ وزارت ارشاد هزینه دریافت کرد

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش در واکنش به کمپین 10 هزار نفری "نه به ضمن خدمت پولی" می‌گوید: «به هیچ عنوان سیاست آموزش و پرورش تحمیل هزینه بابت گذراندن دوره‌های ضمن خدمت به فرهنگیان نیست و اگر هم جایی دوره‌ای برگزار و پولی بابت آن دریافت شده، مربوط به آموزش و پرورش نبوده است.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، در چند هفته اخیر اعتراض فرهنگیان به برگزاری دوره ضمن خدمت پولی آن هم با عنوان «به سوی فهم قرآن» به صورت گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فرهنگیان فراگیر شد. به طوری که در ‌‌نهایت ۱۰ هزار امضا در مخالفت با دوره ضمن خدمت پولی جمع شد و این طومار صبح روز ۱۹ دی ماه توسط تعدادی از فعالان صنفی به وزارت آموزش و پرورش تحویل داده شد. گفته می‌شود؛ بر خلاف دوره‌های ضمن خدمت گذشته، هر فرهنگی برای شرکت در این دوره باید مبلغ ۵۰ هزار ریال پرداخت می‌کرد.

در همین رابطه نادری؛ فعال صنفی معلمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: «دغدغه فرهنگیان این است که از کالایی‌سازی آموزش و پرورش باید جلوگیری شود؛ متاسفانه اخیرا تعداد آموزش‌های ضمن خدمت پولی افزایش پیدا کرده و ارگان‌های بسیاری درگیر این مساله شده‌اند؛ این ارگان‌‌ها، آموزش و پرورش را بازاری برای کسب درآمد بیشتر می‌بینند.»

نادری افزود: «براساس مصوبه سال ۷۹ دولت، در گذشته آموزش‌های ضمن خدمت معلمان، اختیاری بود و به ازای ۱۷۶ ساعت آموزش ضمن خدمت، یک گروه تشویقی و معادل یک ماه حقوق به عنوان پاداش به معلمان پرداخت می‌شد، اما الان با توجه به اجرای رتبه بندی ناقص، این آموزش‌ها از حالت اختیاری درآمده‌اند؛ چرا که اگر معلمان در این دوره‌ها شرکت نکنند، شرایط ارتقاء رتبه را پیدا نمی‌کنند.»

این فعال صنفی با بیان اینکه در حال حاضر ارگان‌های مختلف، دوره‌ها و آزمون‌های بی‌کیفیت برای معلمان برگزار می‌کنند تا بتوانند کسب درآمد کنند؛ گفت: «این شیوه نه به دانایی معلمان می‌افزاید و نه بهره‌ای برای سیستم آموزشی کشور دارد.»

محمد رضا نیک‌نژاد یکی دیگر از فعالان صنفی معلمان می‌گوید: بر خلاف دوره‌های ضمن خدمت گذشت، هر فرهنگی به ازای شرکت در این دوره باید مبلغ ۵۰ هزار ریال پرداخت می‌کرد.

این فعال صنفی با بیان اینکه در مجموع ۴۴۲ هزار فرهنگی برای شرکت در این دوره نام نویسی کردند، افزود: که با ضرب دو عدد بالا در هم می‌توان به بزرگی درآمد برگزاری این دوره برای نهاد برگزار کننده رسید.

در همین رابطه چهاربند؛ رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش درباره ماجرای ایجاد این کمپین و پولی شدن دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان به خبرنگار ایلنا توضیح می‌دهد و می‌گوید: «وظیفه ذاتی آموزش و پرورش توانمندسازی همکاران فرهنگی به ویژه معلمان براساس امکانات و منابع دولتی است.»

وی ضمن تاکید بر اینکه به هیچ عنوان سیاست آموزش و پرورش تحمیل هزینه بابت گذراندن دوره‌ها به فرهنگیان نیست، گفت: «اگر هم جایی دوره‌ای برگزار شده و پولی بابت آن دریافت شده، مربوط به آموزش و پرورش نبوده است. فقط یک دوره آن هم وزارت فرهنگ و ارشاد فراخوان داد و تمام شد و متولی آن آموزش و پرورش نبوده است؛ نمی‌دانم چرا اصرار می‌کنند این دوره را به نام آموزش و پرورش معرفی کنند.»

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: «فراخوان این دوره را وزارت ارشاد داد و همکاران فرهنگی داوطلبانه در آن شرکت کردند. آموزش و پرورش برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، سامانه مشخصی دارد و برای هیچ‌کدام از این دوره‌ها وجهی دریافت نمی‌کنیم. اگر کسی به حساب آموزش و پرورش پولی واریز کرده، اعلام کند تا ما پیگیری کنیم. تاکید می‌کنم که سیاست وزارت آموزش‌ و پرورش دریافت وجه بابت دوره‌های ضمن خدمت نیست.»

کد خبر : ۴۴۶۹۵۸