خبرگزاری کار ایران

سردار زاهدیان تاکید کرد:

لزوم ورود تجهیزات جدید به کشور برای افزایش کشفیات

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: با توجه به رفع تحریم‌ها امیدواریم تجهیزات جدید برای افزایش کشفیات وارد کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مسعود زاهدیان؛ رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در امروز  نشستی خبری با اشاره به دشواری‌های کشف مواد مخدر از قاچاقچیان گفت: کشف مواد مخدر از قاچاقچیان کار بسیار سختی محسوب می‌شود، زیرا ما با امکانات محدود باید مواد مخدر‌هایی که به صورت حرفه‌ای جاسازی می‌شوند؛ کشف کنیم. باید به این نکته توجه داشت که مسئولان می‌توانند با افزایش منابع به کشفیات ما کمک کنند. محموله‌های مواد مخدر هرچه از مرز به مرکز کشور قاچاق می‌شوند، ریز‌تر و در بسته‌بندی‌های کوچک‌تر قرار می‌گیرند که کشف آن‌ها برای ما سخت است.

سردار زاهدیان با اشاره به تعداد شهدا و جانبازان پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: ‌پلیس مواد مخدر تاکنون ۳۷۰۰ شهید و ۱۲۰۰ جانباز را تقدیم ایران کرده است. این نکته جای تامل دارد که ما به منابع و امکانات بیشتر برای مبارزه با مواد مخدر احتیاج داریم. با توجه به رفع تحریم‌ها امیدواریم تجهیزات جدید وارد کشور شود. تاکنون تنها سگ‌های کشف مواد مخدر به کشور وارد شده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت حوزه پیشگیری در بهبود وضعیت تقاضای مواد مخدر در کشور بیان کرد: در حوزه پیشگیری باید آگاهی و اطلاعات جامعه را افزایش دهیم و خودکنترلی را ایجاد کنیم تا زمانی که بازار مصرف وجود داشته باشد ما شاهد فروش مواد مخدر خواهیم بود.

وی به دستگیری فروشندگان مواد مخدر در تهران اشاره کرد و گفت: در تهران بیش از ۲۰۰ نفر خرده‌فروش مواد مخدر را دستگیر کردیم، اما با توجه به قانون این افراد را تنها به جریمه نقدی محکوم می‌کنیم. کاهش این افراد کار مشکلی محسوب می‌شود و با توجه به قانون، این افراد باید به اردوگاه‌ها برده شوند، ولی عملاً ما در کشور اردوگاهی برای این افراد نداریم.

سردار زاهدیان در خصوص درگیری‌ها بین پلیس مواد مخدر و قاچاقچیان گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۱۲۷۹ درگیری با قاچاقچیان و عملیات کشف داشته‌ایم و تلفات سوداگران مرگ هم ۲۴ درصد افزایش داشته است و ما در ۹ ماه سال جاری ۶ شهید داشته‌ایم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: مبارزه با قاچاقچیان دانه درشت صورت می‌گیرد و این پیگیری‌ها جزو عملیات‌های دشوار محسوب می‌شود زیرا باید چند سال بر روی پرونده آن‌ها کار شود و سپس دستگیر شوند.

وی به همکاری‌ بین کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان در خصوص مبارزه با مواد مخدر امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: با کشورهای افغانستان، پاکستان ارتباط خوبی در خصوص کشف مواد مخدر داریم و در مرکزی که در تهران وجود دارد مرتب با یکدیگر در ارتباط هستیم و ما با افسرانی که در این کشور‌ها داریم با هماهنگی‌هایی که بین این دو کشور صورت می‌گیرد کشفیات خوبی را انجام داده‌ایم.

سردار زاهدیان در خصوص طرح جایگزینی اعدام فروشندگان مواد مخدر گفت: بحث اعدام در کاهش مجازات برای فروشندگان مواد مخدر با شرایط کشور و به دقت باید انجام شود و مجلس هر تصمیمی که بگیرد ما مجری آن قانون خواهیم بود.

 

کد خبر : ۴۴۴۲۹۰