خبرگزاری کار ایران

قاضی عسکر:

ژنده‌ یا شیک‌پوش بودن نباید ملاک احترام گذاشتن به افراد باشد

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: ژنده‌پوش یا شیک‌پوش بودن نباید ملاک احترام گذاشتن به افراد باشد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج زیارت با اشاره به سلسله دستورهای اخلاقی اسلام برای مردم تاکید کرد: اگر انسان به این دستورها عمل و جامعه به آنها توجه داشته باشد بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات اخلاقی و اجتماعی مردم مرتفع خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از تواضع و فروتنی بعنوان یکی از دستورهای اخلاقی اسلام یاد کرد و گفت: این دستور در مقابل کبر، غرور و خودخواهی که منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، قرار دارد.

وی گفت: اینکه انسان خود را از دیگران برتر ببیند و هر آنچه خود می‌اندیشد فکر کند دیگران هم باید همان‌گونه فکر کنند و بیاندیشند، نشان‌دهنده غرور و خودخواهی است.

نماینده ولی‌فقیه با اشاره به اینکه در جامعه به اصل تواضع و فروتنی کمتر توجه شده و ابعاد آن برای مردم کمتر تشریح شده، با استناد به آیات و روایات اهمیت این اصل را برای حاضران بیان کرد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه بحث تواضع چند تقسیم‌بندی دارد؛ تواضع برابر خدا و تواضع برابر مردم، اظهارکرد: برابر باری تعالی باید تواضع داشته باشیم و کبر نورزیم چراکه خیلی از کسانی که در زندگی دنیوی به‌عنوان عناصر فاسد معرفی شدند افرادی بودند که برابر خداوند جبهه گرفتند.

وی اضافه کرد: رمز بدبختی فرعون در جامعه این بود که برابر خداوند گستاخی و تکبر ورزید و خداوند نیز ذلتش را به او نشان داد.

قاضی عسکر با تاکید براینکه انسان باید برابر خداوند متواضع باشد و سجده و رکوع علامت تواضع انسان در برابر خداست، گفت: اینکه به شیطان خطاب شد به آدم سجده کند و به همه فرشتگان خطاب شد این کار را بکنند«فسجدوا الی ابلیس واستکبرو کان من الکافرین» رمز بدبختی همه این است که احساس کنند برابر خدا می‌توانند عرض‌اندام داشته باشند اینکه انسان بداند تمام وجودش نیاز است و کبر برابر خدا نورزد شرایطی برای انسان بوجود می‌آورد که رفته رفته مقام و منزلتش در جامعه بالا رود و شرایط بهتری پیدا کند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت افزود: اگر تمام مردم دنیا برابر اراده خداوند بسیج شوند کاری از پیش نخواهند برد و اگر ما به این باور برسیم و ابتدا برابر خداوند و بعد برابر خلق خدا تواضع پیشه کنیم، خداوند به چنین انسانی عزت و عظمت می‌بخشد.

وی افزود: امام‌خمینی(ره) چنین روحیه‌ای داشت و متواضع بود. در قم آن زمانی که بحث مرجعیت ایشان مطرح شد، فرمودند نه، آقایان هستند و ضرورتی ندارد. تا زمانی که امام احساس ضرورت نکردند رساله انتشار ندادند و هر کجا مسئله‌ای مطرح می‌شد هیچ‌وقت از خود تعریف و تمجید نکرده و تواضع نشان دادند و خداوند هم چنین جایگاهی را به ایشان داد.

قاضی عسکر با ذکر نمونه‌ای از نفوذ محبت امام امت میان مردم سایر کشورها تاکید کرد: خداوند محبت امام را تا آن‌سوی دنیا تا دل آفریقا برد و این به‌خاطر تواضع ایشان بود. خداوند می‌خواهد انسان‌ها را به گونه‌ای تربیت کند که خود را ذلیل دیگران نکند.

نماینده ولی‌فقیه با اشاره به روایت «من أتی ذا میسرة فیخشع له» افزود: مفضل از امام‌صادق(ع) نقل کرده، کسی که سراغ انسان توانگر و دارای امکانات مالی برود و در برابر او خضوع نشان دهد برای اینکه احساس می‌کند می‌تواند امکاناتی از او بگیرد و به همین‌خاطر خود را برابر دیگری ذلیل کند، دو سوم دینش را از دست داده است.

وی تصریح کرد: در روایت دیگری از پیامبر اکرم آمده اگر کسی را که دنیاخواه و از امکانات دنیوی بهره مند است فردی بزرگ بدارد به‌طمع اینکه از امکانات دنیوی او چیزی به وی برسد خداوند از دست این فرد خشمگین می‌شود و می‌گوید که من تو را عزیز داشتم چرا خود را ذلیل می‌کنی، و فردای قیامت نیز خداوند تبارک و تعالی این فرد را کنار قارون که در پست‌ترین قسمت جهنم است قرار می‌دهد به‌دلیل اینکه شخصیت خود را برابر یک انسان دیگر خرد کرده است.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه اگر فردی یک مسلمان را به خاطر اینکه فقیر است مورد اهانت و تحقیر قرار دهد، حق خدا را کوچک شمرده، گفت: چنین فردی پیوسته در خشم و غضب خدا به سر خواهد برد تا زمانی که آن فرد فقیر را راضی کند. در مقابل اگر فردی انسان فقیری را اکرام کند فردای قیامت در محضر خداوند خندان ظاهر می‌شود لذا رفتار ما نباید به گونه‌ای باشد که احساس کنیم به‌دلیل امکاناتی که به من داده شده از دیگران برترم.

این مسئول با تاکید بر اینکه ژنده‌پوش یا شیک‌پوش بودن نباید ملاک احترام گذاشتن به افراد باشد، تصریح کرد: فقیر و غنی و عالم و عامی، همه را باید به‌عنوان انسان مورد احترام قرار دهیم و برابر خدا و مردم تواضع داشته باشیم و بقیه را به خدا واگذار کنیم و باری تعالی به انسانی که خاک‌نشین است چنان عظمتی می‌دهد که همگان را به تعجب وا می‌دارد.

کد خبر : ۴۴۴۱۷۴