خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

اثبات وجود آثار تاریخی در محوطه ارگ علیشاه/ مجوز کاوش صادر شد

معاون میراث فرهنگی کشور از اثبات وجود آثار تاریخی در محوطه ارگ علیشاه که عملیات ساخت پارکینگ در آنجا در حال انجام بود، خبر داد و گفت: مجوز کاوش در این محوطه صادر شده‌است.

محمد حسن طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت ارگ علیشاه که پارکینگی در محوطه آن در حال ساخت بود، گفت: ساخت‌وساز در محوطه ارگ متوقف شده، صمن اینکه اعلام کرده‌ایم؛ نباید پارکینگی در این محوطه ساخته شود.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: مطالعات ژئوفیزیک در این منطقه انجام شده و نقشه‌های به دست آمده وجود آثاری را در آن محوطه نشان می‌دهد، بنابراین مجوز کاوش صادر شده تا همه آثار موجود در این منطقه کشف شود و بتوانیم آن منطقه را بیشتر بشناسیم و بر این اساس از آن حفاظت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا دیگر دستگاه‌ها در این زمینه برای همکاری با میراث فرهنگی قانع شده‌اند؛ یا همچنان بر ساخت پارکینگ اصرار دارند؟ اظهار کرد: ما وظیفه قانونی‌مان را انجام می‌دهیم و هرجا آثاری وجود دارد به طور حتم باید حفظ شود. البته آن‌ها هم افرادی هستند که حتما برای منافع شهرشان اهمیت قائلند.

طالبیان تصریح کرد: بخشی از آثاری که در آن محوطه وجود دارد؛ مشخص است و همه متوجه آن هستند و بخش دیگر نیز کاوش می‌شود و دستگاه‌های مختلف متوجه شرایط این محوطه به لحاظ تاریخی خواهند شد.

رای کمیسیون ماده ۵ در مورد ویلا نمازی با مشکل حقوقی روبرو است

طالبیان همچنین در ارتباط با ویلای نمازی گفت: بحث ویلای نمازی یک بار در حاشیه شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شد و قرار است؛ دوباره نیز در این شورا مطرح شود، چرا که لازم است وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران در این زمینه همکاری کنند تا مشکل حل شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری می‌تواند؛ زمین معوضی به مالک بدهد، ادامه داد: رای کمیسیون ماده ۵ در مورد این خانه با مشکل قانونی روبرو است. زمانی که این کمیسیون رای خود را مبنی بر ساخت بنای دیگری به جای ویلا نمازی می‌دهد، خانه در ثبت ملی بوده است، بنابراین رای آن‌ها دچار اشکال حقوقی است، ضمن آنکه مسئله باغ بودن ویلای نمازی نیز مطرح است.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: ما در حال پیگیری حقوقی و همچنین مصالحه با مالک از طریق شهرداری و وزارت راه هستیم که این دو دستگاه بتوانند از طریق زمین‌های معوض کار را پیش ببرند.

 

کد خبر : ۴۴۱۳۷۳