خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست با نمایندگان خانه احزاب:

آرامش جامعه با گسترش احزاب رابطه مستقیم دارد/ ۹۵، سال شکوفایی اقتصاد و ۹۶، سال جهش دولت است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ آرامش جامعه با گسترش احزاب رابطه مستقیم و مثبت دارد و هر چه مشارکت تشکل‌های حزبی بیشتر باشد آرامش جامعه بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در نشست تخصصی با نمایندگان خانه احزاب با محوریت فقر، رفاه و آسیبهای اجتماعی که در سالن تلاش برگزار شد، با اشاره به سابقه فعالیت خود در تشکل‌های سیاسی گفت: جامعه ما نیاز به تعادل اجتماعی دارد و نیازمند میانجی جامعه دولت برای تعادل اجتماعی است که احزاب می‌توانند در این موضوع موثر باشند. 

وی با بیان اینکه در کشور به گفت‌و‌گوی دولت-جامعه نیاز داریم تا با کمک میانجی‌ها بتوان جلوی تنش را گرفته و نقد جامعه را به بالا انتقال دهیم اظهار کرد: با مطالعه مشکلات جامعه و انتقال آن به سطوح بالا می‌توانیم مشکلات اداره کشور حل کنیم. 

ربیعی با تاکید بر اینکه احزاب باید در سیاست‌گذاری‌ها نقش داشته و در تصمیم سازی‌های مبتنی بر برداشت واقعیت جامعه مشارکت کنند، یادآور شد: آرامش جامعه با گسترش احزاب رابطه مستقیم و مثبت دارد و هر چه مشارکت تشکل‌های حزبی بیشتر باشد آرامش جامعه بیشتر خواهد شد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اظهار تاسف از اینکه امروز به جای احزاب افرادی سخن می‌گویند که مسوولیت نمی‌پذیرند و این موضوع در جامعه ایجاد تنش می‌کند عنوان کرد: ما در جامعه به آرامش و مدارای بزرگ نیاز داریم زیرا در جامعه ناآرام آسیب‌ها رشد می‌کند و پیشرفت دیده نمی‌شود. 

وی تصریح کرد: اگر مدارا را در دولت و احزاب تجربه کنیم این مدارا به جامعه می‌آید و ضروری است آرامش و مدارا را همراه با عقلانیت بکار بگیریم. 

ربیعی با اشاره به اینکه وزارت متبوع وی بیشترین ارتباط با مردم را در دولت برعهده دارد و بخش بزرگی از زندگی ملموس جامعه با دولت در آن شکل می‌یابد، خاطرنشان کرد: پیش از شکل گیری احزاب، باید نهادهای مدنی را افزایش دهیم تا افراد در این نهاد‌ها فعالیت‌های بیشتری داشته باشند و بعد به احزاب برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در این دوره از وزارت ۵۱ درصد تشکل‌های کارگری شکل گرفت و ایجاد خیریه‌ها و سمن‌ها را تسهیل کرده و افزایش دادیم. 

وی با اشاره به ضرورت وجود ارتباط افقی جامعه گفت: این ارتباط به معنای توسعه سیاسی، اجتماعی است که در کنار گفت‌و‌گو می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در بخش دیگری از این نشست، گفت: راه حل فائق آمدن بر مشکلات ایران آن است که همه با هر تفکر و عقیده‌ای امکان حرف زدن را داشته باشند. باید مدارا کنیم و دولت و نهادهای مدنی با یکدیگر به نقد بنشینند.

وی با بیان اینکه باید ائتلاف برای حل مسایل ایران داشته باشیم گفت: معتقدم دولت به فعالیت احزاب و نهادهای مدنی و نیز به اعتدال به مثابه روش و نظریه اعتقاد دارد.

ربیعی پیشنهاد داد: کمیته‌ای با مشارکت احزاب در زمینه سیاست گذاری و سیاست سازی اجتماعی تشکیل شود و خانه احزاب تبدیل به محلی برای گفت‌و‌گو اجتماعی شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه این جلسه نشان دهنده اعتقاد دولت به تحقق شعار حقوق شهروندی است گفت: معتقدم باید به احزاب احترام بگذاریم زیرا احزاب با مسئولیت صحبت می‌کنند و سخنانی که در غالب احزاب نباشد، غیر مسئولانه است که امروز شاهد آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز به اقدام اجرایی هم افزا و سیاست رفاهی در جامعه نیاز داریم گفت: باید با یک عزم ملی در این موضوعات غلبه کنیم و در این راستا باید احزاب نیز تبدیل به صدای فقرا شوند تا صدای آن‌ها بیشتر شنیده شود.

ربیعی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی علل مختلف داشته و امروز روستا‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد علت اصلی اعتیاد ناامنی روانی در جامعه و اولین علت طلاق عدم توانایی در گفت‌و‌گو و برقراری روابط بیولوژیکی میان زوجین است.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع خانه‌های میلیاردی گفت: اعتقادی به حاکمیت طبقه اشراف نداریم و حکومت باید حکومت فقرا باشد.

وی ادامه داد: ما در شرایط سختی در این دولت قرار گرفتیم و نباید دستاوردهای بزرگمان را خراب کنیم. در آن زمان صهیونیست‌ها و متجرعین منطقه اطراف ما بودند اما ما توانستیم ذیل راهنمایی‌های مقام معظم رهبری با برنامه ریزی مناسب بر مشکلات فائق آییم به نحوی که امروز ناامید‌ترین کشور در برابر ما رژیم صهیونیستی است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برجام را مهم‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید خواند وخاطرنشان کرد باید مراقبت عزت کشورمان باشیم زیرا سرمایه اجتماعی و انسجام اجتماعی باعث پیشروی ما شد و ما با قدرت خودمان حق‌مان را جامعه بین الملل گرفتیم.

وی با بیان اینکه در سال ۸۴ یک میلیون و دویست هزار نفر بازنشسته در کشور داشتیم ادامه داد: در زمانی که مسوولیت وزارت رفاه را بر عهده گرفتم باید به سه میلیون نفر مستمری پرداخت می‌شد.

وی سال جاری را سال شکوفایی دولت در زمینه‌های مختلف اقتصادی، آموزشی و... خواند و گفت: سال ۹۶ به بعد سال جهش دولت است چنانچه در دولت یازدهم نرخ مزد از تورم پیشی گرفته است.

ربیعی با اشاره به اینکه نیروی کار کشور با تاخیر وارد بازار کار شد، ادامه داد: وقتی این مسوولیت را برعهده گرفتیم ۸۰ هزار شغل در کشور داشتیم این در حالی است که۵ /۴ میلیون دانشجو را به دانشگاه فرستادیم و آن‌ها با تاخیر وارد بازار کار شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ مشارکت در بازار کار ۵/۲ درصد افزایش یافته است انتظاراز شغل میان نیروهای کار بالا رفته است و دولت در زمانی کار را برعهده گرفته که با پدیده رشد بدون اشتغال مواجه بود اما توانستیم سال گذشته ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم که تمامی این موارد به رقم ناکافی بودن دستاورد دولت است.

وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی راه حل فائق شدن در مسایل اجتماعی را همکاری احزاب و دولت خواند و گفت: بهترین حالت در جامعه آن است که مردم به خود و حاکمیت اعتماد داشته باشند که احزاب می‌توانند در این راستا به ما کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر افراد به خود و حاکمیت بی‌اعتماد باشند نتیجه آن آسیب‌های اجتماعی می‌شود اگر مردم به خود اعتماد داشته به دولت بی‌اعتماد باشند نتیجه آن شورش خواهد شد و اگر مردم به خود بی‌اعتماد بوده و به دولت اعتماد داشته باشند این اعتماد نیز پایدار نخواهد بود.

کد خبر : ۴۴۰۳۷۵