خبرگزاری کار ایران

حدادعادل خبر داد:

موافقت فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تدریس زبان‌های محلی در دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۳۹۳۲۱

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از موافقت فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تدریس درس زبان‌های محلی در دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حداد عادل در همایش پیش دبستانی زیر بنای توسعه عدالت آموزشی پایدار که صبح امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: بهترین عدالت، عدالت آموزشی است، چرا که یک رفاه مستمر ایجاد می‌کند. با عدالت افراد را آماده می‌کنیم که یک عمر روی پای خودشان بایستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به رابطه عدالت با دو زبانگی پرداخت و گفت: دو زبانگی در کشور ما واقعیت است. باید این واقعیت را شناخت و عالمانه تدبیر کرد. تنها کشور ما نیست که با این موضوع سر و کار دارد بلکه بسیاری از کشورها دو زبانگی را دارند. این دو زبانگی باید از طریق دولت و مسوولان آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد؛ اگر اینطور نباشد، مورد توجه دشمنان و بدخواهان قرار خواهد گرفت. البته قبلا هم سوءاستفاده کرده اند.

وی ادامه داد: اگر چاره‌ای نشود و دانش‌آموز در زبان رسمی و ملی آموزشی مسلط نشود، دچار ضعف کامل آموزشی می‌شود.

حداد عادل با اشاره به اینکه فرهنگستان به این موضوع توجه کرده و اهمیت می‌دهد، گفت: طبق قانون اساسی خط و زبان رسمی کسور فارسی است و آموزش زبان و ادبیات قومی و محلی در کنار فارسی بلامانع است. هیچ کدام از این دو نباید جا را برای دیگری تنگ کند.

وی تاکید کرد: سیاست نظام جمهوری حفظ هم زبان‌های محلی و قومی است. از سوی دیگر نیز سیاست صدا و سیما این است که حداقل 8 ساعت به زبان محلی برنامه داشته باشد. در طول سالیان گذشته ما اطلس گویش های استان فارس را منتشر کردیم و در نظر داریم این اطلس را برای همه استان ها تهیه و تدوین کنیم.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای درس زبان های محلی در دانشگاه ها را منوط به بررسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی کرده است و این آمادگی را داریم که هر دانشگاهی تمایل به ارائه چنین واحد درسی را دارد، همکاری لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش می‌گوید پیش دبستانی باید توسط بخش خصوصی اداره شود در حالی که این شیوه در مناطق محروم قابل اجرا نیست. از 50 میلیارد تومان، فقط 15 میلیارد تومان به پیش دبستانی های مناطق محروم اختصاص یافته است و سازمان برنامه و بودجه باید اهتمام بیشتری برای تخصیص مابقی این بودجه داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز