خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی واردکنندگان کالای قاچاق مورد اعتماد دستگاه‌ها هستند/۹۹ درصد کانتینرها بدون بررسی وارد کشور می‌شوند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه ۹۹ درصد کانتینرها بدون بررسی وارد کشور می‌شوند، گفت: واردکنندگان کالای قاچاق معدود و مشخص هستند و متاسفانه برخی از آنها هم مورد اعتماد دستگاه‌ها هستند.

محمدعلی پورمختار؛ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم در خصوص ورود 70 درصدی قاچاق کالا از مبادی رسمی به کشور به خبرنگار ایلنا گفت: واقعیت این است که کالاهای قاچاق از راه رسمی و به اشکال مختلف وارد کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: اعلام غیرواقعی کالاهایی که داخل کانتینرها وجود دارد از جمله اشکالی است که از طریق آن کالاهای قاچاق به بازار مصرف وارد می‌شود. گاهی به دلیل ازدحام، کارشناسی و بررسی کافی بر روی کانتینرها انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر محصولات خارجی که در بازار یافت می‌شود؛ دارای اطلاعات دقیق و مشخص نیستند، گفت: باید در زمینه ورود کالا به کشور دقت بیشتری داشته باشیم و همه دستگاه‌های مرتبط با همکاری یکدیگر از ورود کالای قاچاق جلوگیری کنند. باید توجه داشت که 99 درصد کانتینرها بدون بررسی وارد کشور می‌شوند.

پورمختار افزود: کالای قاچاق به نوعی اقتصاد کشور را تحت شعاع خود قرار می‌دهد و باعث بیکاری و همچنین کاهش درآمد اقشار می‌شود. اگر ما بتوانیم از ورود کالای قاچاق به داخل کشور جلوگیری کنیم، می‌توانیم تولیدات ملی بهتری داشته باشیم. کالاهای قاچاق با قیمت کمتر وارد بازار می‌شود و این دلیلی است برای اینکه کالای داخلی خریداری نشود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به قاچاقچیان کالا اشاره و مدعی شد: اعتقاد داریم اشخاصی که کالاهای قاچاق را وارد کشور می‌کنند؛ معدود و مشخص هستند و متاسفانه برخی از آنها هم مورد اعتماد دستگاه‌ها هستند و به نظر می‌آید؛ کالای قاچاق به نام این اشخاص و بدون بررسی و بازرسی وارد کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مقادیر زیادی از کالاهای قاچاقی که داخل بازار یافت می‌شود؛ بدین صورت وارد کشور می‌شود. در این خصوص باید با تقویت گمرکات و همکاری دستگاه‌های مرتبط و همچنین شناسایی افراد وارد کننده کالای قاچاق و ارزیابی آنها جلوی قاچاق کالا به کشور را بگیرند.

کد خبر : ۴۳۶۷۱۵