خبرگزاری کار ایران

قوانین ایمنی اتوبوس‌های توریستی در ژاپن سخت‌گیرانه‌تر می‌شود

متصدیان اتوبوس ملزم به نصب دوربین‌های فیلم‌برداری در داخل اتوبوس‌ها خواهند شد.

به گزارش ایلنا؛ بعد از وقوع بدترین تصادف اتوبوس‌های توریستی در ژاپن در طی یک دهه گذشته که در ژانویه اتفاق افتاد، وزارت حمل و نقل ژاپن در نظر دارد برای اطمینان از ایمنی اتوبوس‌های توریستی، قوانین سخت‌گیرانه‌تری را وضع کند.

روز 15 ژانویه در منطقه تفریحی «کاریزاوا» در استان «ناگانو»، یک دستگاه اتوبوس توریستی با 41 مسافر واژگون شد. در این حادثه 15 نفر کشته و بقیه مسافران زخمی شدند. بررسی‌ها، ارتکاب چندین تخلف را از سوی شرکت «ESP» به عنوان مالک اتوبوس نشان می‌دهد، از جمله بی‌توجهی به بررسی اجباری سلامت رانندگان و کار بیش از حد آنان. به خاطر شدت تصادف و نقض قوانین، وزارت «اراضی، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری» ژاپن، در ماه فوریه مجوز خدمات‌رسانی اتوبوس‌های توریستی شرکت «ESP» را که در سال 2014 اخذ شده بود، لغو کرد.

از اواخر ماه مارس و در پی گزارش تعدادی از کارشناسان این وزارت‌خانه، تدابیری در ارتباط با صنعت حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، از جمله اینکه اگر متصدیان نتوانند از تخلفات جلوگیری کنند و یا موجب وقوع تصادفات مرگبار شوند، مجوزهایشان باید لغو گردد. این وزارت‌خانه به منظور ابطال مجوز شرکت «ESP» برای اولین بار به قانونی متوسل شد که نمرات منفی برای تصادفات شدید یا تخطی از قوانین را دو برابر می‌کند. همچنین، شرایط الزامی سخت‌گیرانه‌تری برای کسب مجوز اعلام شده است.

در حال حاضر 360 بازرس دولتی برای نظارت بر متصدیان اتوبوس، کامیون و تاکسی در نظر گرفته شده‌اند.

اگر مشاهده شود که متصدی اتوبوس مرتکب تخلفی جدی شده است، به سرعت دستور لغو پروانه کار آن صادر می‌شود. در حال حاضر، جرایم اجرایی به طور متوسط هشت ماه پس از بازدیدهای دوره‌ای صادر می‌شود. به علاوه، وزارتخانه مذکور، متصدیان اتوبوس را ملزم به نصب دوربین‌های فیلم‌برداری در داخل اتوبوس‌ها خواهد کرد؛ همچنین از متصدیان می‌خواهد تا از اتوبوس‌های مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات ایمنی استفاده کنند.

آژانس‌های گردشگری که تورهایی را با اتوبوس ترتیب می‌دهند، باید نام متصدیان اتوبوس‌ها را در تبلیغات خود درج کنند. وزارت‌خانه نیز جرایم گذشته آنان و سایر اطلاعات مرتبط را روی وب‌سایت خود به طور منظم‌تری به‌روز خواهد کرد.

در پی تصادفی که در سال 2012 در بزرگراه «کان اِتسو» در استان «گونما» رخ داد و هفت نفر از مسافران کشته شدند، دولت، قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای ایمنی اتوبوس‌های توریستی وضع کرد، از جمله قوانین مربوط به ساعات رانندگی و مسافت مجاز طی شده در هر بار رانندگی. با این وجود، تصادف اخیر اتوبوس در ماه ژانویه در «ناگانو» نشان داد که حتی این قوانین جدید نیز کافی نیستند.

کد خبر : ۴۳۶۶۵۵