خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی عنوان کرد:

۲۰ سال تاخیر در توجه به مسائل اجتماعی/جمع‌آوری ۵۰۰ هزار نفر معتاد در کشور

asdasd
کد خبر : ۴۳۶۱۸۲

وزیر کشور با اشاره به گستردگی فضای مجازی و آسیب ها گفت: تقویت اعتقادات و ارزش ها در کانون خانواده و مدرسه گام نخست مقابله با آسیب های اجتماعی است.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز به میزبانی استان البرز با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه آسیب های اجتماعی افزود: براین اساس وزارت کشور بر موضوع آسیب های اجتماعی متمرکز شده است .

وی ادامه داد: جمع آوری مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی توسط دستگاه‌های اجرایی اقدامی بود که در قالب طرحی تدوین و تقدیم مقام معظم رهبری شد.

رحمانی فضلی گفت: براین اساس جلسه ای با حضور سران قوا و تمام متولیان اجتماعی کشور برگزار شد که مقام معظم رهبری ضرورت تشکیل این نشست را اعلام کرده بودند.

وی اظهار داشت: نشست دیگر به فاصله چند روز برگزار شد که این نشست ۲۲ سخنران داشت.

وزیر کشور با بیان اینکه ۲۰ سال تاخیر در توجه به مسائل اجتماعی کشور داریم ، گفت: باید این زمان توسط مسئولان جبران شود و براین اساس مقرر شد در نشست های دیگر دستگاه ها در خصوص فعالیت ها توضیح دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: ۵ اولویت مشخص شد که اعتیاد به مواد مخدر، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و مناطق بحران خیز محور تعیین شده از سوی رهبری برای این نشست ها بود.

وی گفت: ۵۰ درصد طلاق ها در کشور ناشی از اعتیاد و ۵۰ درصد متاثر از دیگر عوامل است.

رحمانی فضلی ادامه داد: باید مرکزیتی برای هماهنگی و برنامه ریزی صورت گیرد که براین اساس رئیس شورای اجتماعی توسط رییس جمهوری تعیین شد و در کنار آن دستگاه چابکی به نام سازمان مدیریت امور آسیب های اجتماعی نیز فعال و بودجه مستقلی برای این امر معین شد.

وی با اشاره به اینکه هیچ موضوعی از آسیب های اجتماعی برای مقام معظم رهبری با اهمیت تر نیست گفت: سال گذشته تمام دستگاه ها گزارش عملکرد شش ماهه در زمینه آسیب های اجتماعی ارائه دادند که اعلام خرسندی رهبر معظم انقلاب را درپی داشت.

رحمانی فضلی افزود: درجلسه پنجم آسیب های اجتماعی که امسال برگزار شد و علی رغم موضوعات انتخاباتی به تعویق انداخته نشد، گزارشی از امور اجرا شد و تاثیر آن مد نظر رهبری معظم انقلاب بود که این امر نیز اجرایی شد.

وی گفت: امید است تمامی آحاد مردم در برابر مبارزه با آسیب های اجتماعی به مسئولیت سنگین خود پی برده و در این رابطه به جد اقدام کنند.

وزیر کشور افزود: علما در راس اجتماعی کردن مبارزه با آسیب های اجتماعی قرار دارند و چنین موضوعاتی باید با کمک مردم و مسئولان حل شود.

وی با اشاره به لزوم سازماندهی وسیع آسیب های اجتماعی از سوی فرهیختگان و اقشار موثر جامعه، گفت: تنوع آسیب ها بسیار وسیع است و باید تک تک اقشار جامعه نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: هیات‌های اندیشه‌ورز و پروژه های ملی در خصوص کارهای توانبخشی و بهبود بخشی صورت گرفته ولی موضوع بسیار گسترده است و باید تمامی اقشار جامعه در این امر دخیل باشند.

وزیر کشورگفت: هرجا که مسایل دینی قوی بوده و اعتقاد وجود داشته، مشکلات عدیده اجتماعی کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: باید تلاش کنیم در مقابل فرهنگی که غرب به عنوان لذت جویی، هیجان زندگی و تضعیف ارزش ها برای جوانان دارد، اگر بخواهیم مصون سازی کنیم باید ارزش ها را تقویت کنیم.

وزیر کشور به بیان اینکه دربخش رکودها و ضعف های اقتصادی مشکلات زود برطرف می شود، گفت: اگر در حوزه اقتصادی ضعف بر یک کشور مستولی شود با آوردن تکنولوژی جدید و آوردن سرمایه و معماران اقتصادی می توانیم سرمایه را ظرف حداکثر ۵ سال جمع کنیم.

وی ادامه داد: ولی اگر در حوزه اجتماعی و فرهنگی واقعا ضعف و سستی و انحراف شکل بگیرد معلوم نیست درست شدن آن چه زمانی شکل و به صورت زنجیروار شکل می گیرند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اکنون با گسیختگی و ابهامات در ذهن بچه ها مواجه هستیم، افزود: عرفان‌های کاذب در حال رواج است که نشان می دهد قلب و روح جوانان و فطرتشان پاک است و عاشق مسایل دینی و مذهبی هستند ولی ما نمی‌توانیم آن را پر کنیم اما به علت ضعف در رسانه‌ها و فضای مجازی هزاران نفر را در بحث عرفان و مباحث اخلاقی سوق می دهند.

وی گفت: باید مسایل و موضوعات اجتماعی و فرهنگی را ساماندهی کنیم و مجموع آسیب هایی که با آن مواجه هستیم در شاخص آسیب های اجتماعی در دنیا از نرم معمول پایین تر هستیم که نشان دهنده سالم بودن جامعه ما است.

وزیر کشور بیان داشت: در جایی که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کشورمان به اربعین می رود و در شرایط بسیار خطرناکی که آن جا هست و در اربعینی که اتفاق می افتد و جلوه اش را درسانه ها داریم جزو ریشه هایی است که حیات می بخشد و باید آن را توسعه دهیم و نباید فقط به ایرادهای کوچک آن بپردازیم.

وی ادامه داد: تمام رسانه ها این حرکت عظیم معنوی اربعین که حدود ۲۰ میلیون نفر بودند و حدود ۳ میلیون نفر آن از ایران بود مسدود خبری کردند.

وی گفت: نماز و قرآن ریشه است تا این ریشه ها است جوانه های تازه می توانند برویند و تبدیل به درخت های تنور شوند ولی آن ها به سمت این ریشه ها آمده اند ولی ما باید این ریشه ها را تقویت کنیم تا موجب حیات مجدد در جامعه شود.

وی افزود: در موضوع طلاق -اعتیاد - حاشیه نشینی و معضلات زیادی داریم ولی با تقویت ریشه ها و اعتقادات دینی درکنار حضور مردم را باید داشته باشیم.

وزیر کشور گفت: امسال ۵۰۰ هزار نفر معتاد در کشور جمع آوری کردیم و اقدامات لازم برای سالم سازی آنها انجام شد.

رحمانی فضلی اظهار داشت: به عنوان وزیر کشور می گویم که تمام موضوعات در این وزارتخانه هماهنگی می شود، اگر در مسایل اجتماعی و ساماندهی آن ها اگر مردم را به کمک نگیریم نمی توانیم اقدام موثری داشته باشیم و باید کاری کنیم که این مصون سازی و تقویت اعتقادات و ریشه ها در خانواده اول تقویت شود.

وی اضافه کرد: خانواده محور و کانون این صیانت است ولی با ماشینی شدن ارتباطات در خانواده ها قطع شده است، موضوع خانواده موضوع اصلی است، بعد از آن موضوع مدرسه است که بیشترین تاثیر را دارد، بعد از آن مسجد است که پمپاژ این مسایل اعتقادی را باید داشته باشد و بعد از آن محله است که اگر این چهار مکان را به عنوان یک منظومه ببینم و ارتباط آن رابا هم وصل کنیم با اعتقادات دینی می توانیم موثر باشیم و با انقلابی بودن و کمبود بی نظمی.

رحمانی فضلی افزود: اگر فکر کنیم با برنامه‌ریزی توانسته‌ایم مقاومت کنیم این طور نیست بلکه غنای فرهنگی ماست که توانسته ایم تاکنون مقاومت کنیم.

وی بیان داشت: آنچه که به عنوان آسیب اجتماعی از آن نام می بریم تجلی بیرونی مجموعه فعالیت های ما در بخش های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

وزیر کشور گفت: مقوله‌ای به نام اعتیاد در جامعه داریم درریشه یابی اعتیاد یک عامل موثر نیست حتما سایر عوامل یاد شده حتی امنیتی موثر است.

وی اضافه کرد: مدیریت آسیب های اجتماعی به این معنا نیست که به این ظواهر بپردازیم و به همین خاطر رهبر معظم انقلاب دستور دادند یک هیات اندیشه ورز متشکل از علما و نخبگان تشکیل شود و موضوع مورد بررسی قرارگیرد.

وزیر کشور اظهار کرد: وقتی ریشه های برخی آسیب ها مانند مواد مخدر یا حاشیه نشینی را بررسی می کنیم به نکته دست می یابیم و آن این است که در کشور ازعدم توازن جدی برخورداریم.

وی اضافه کرد: در عرصه جغرافیایی کشور از جهات مختلف، توزیع منابع شکاف و فقر دریک شرایطی ویژه هستند بطوریکه جمعیت اضافی به حاشیه شهرها می آیند.

وزیر کشور گفت: ۱۱میلیون نفر حاشیه نشین داریم که رهبر معظم انقلاب دراین زمینه دستور ویژه صادر فرمودند.

وی اضافه کرد: وقتی که شرایط زندگی نامطلوب اجتماعی و فرهنگی به وجود می آید جمعیتی در روستا نمی ماند و این نشان می دهد که برنامه ریزی مبتنی بر توسعه نبوده و نداشتیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: امروز در حوزه اجتماعی وقتی بررسی می کنیم با تغییرات سریع ناشی از تکنولوژی شاهد تبادل میلیون ها داده اطلاعاتی هستیم و مجموعه داده های تازه به ذهن جوانان ریخته می‌شود.

وی افزود: برای طبقه بندی و شناخت حق و باطل این داده ها باید اقدام لازم صورت بگیرد.

وزیر کشور تهاجم فرهنگی را یکی از مسائل خواند و افزود: به علت نبود برنامه ریزی در گذشته تاثیراتی در حوزه اجتماعی را شاهد هستیم .

وی بیان داشت: اکنون تغییرات سریع تکنولوژی و علم را داریم اما کمتر کنترلی بر ارائه این اطلاعات بر ذهن فرزندان خود نداریم.

رحمانی فضلی گفت: یکی از موضوعات مورد نظر مقام معظم رهبری توجه به سبک زندگی در روستا است.

وزیر کشور یادآور شد: سبک زندگی مجموعه اعمال و گفتار ما در جامعه است که باید فعال و خلاقانه دراین زمینه عمل کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز