خبرگزاری کار ایران

هشدار سازمان هواشناسی؛

بارش برف، کولاک و مه غلیظ در جاده‌های شمالی/طول امواج در خلیج فارس به ۳متر می‌رسد

سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای هشدار داد: از جمعه بعدازظهر تا شنبه ارتفاع موج در نیمه شرقی خلیج فارس به ۳ متر افزایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه ویژه دریایی اعلام کرد: براساس نقشه های پیش یابی از بعدازظهر روز گذشته افزایش سرعت باد سطحی شمال- شمال غربی حدود  ۱۰ تا ۱۵ متربرثانیه ارتفاع موج در خلیج فارس و تنگه هرمز شروع شده و تا روز شنبه به ۲ متر می رسد.

این گزارش می‌افزاید: از جمعه بعدازظهر تا شنبه ارتفاع موج در نیمه شرقی خلیج فارس به ۳ متر افزایش می یابد و به تدریج از شنبه با افزایش سرعت باد روی دریای عمان، ارتفاع موج در این ناحیه نیز به ۲ متر می رسد.

در این گزارش توصیه شده است، طی این مدت تمهیدات لازم برای تردد ایمن قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک در مناطق ذکر شده به عمل آید.

بر اساس گزارش‌های ایستگاه های هواشناسی کشور و تصاویر دریافتی از ماهواره‌های هواشناسی با ورود سامانه بارشی، بارش در استان‌های گیلان و مازندران آغاز شده است. پیش‌بینی می شود بتدریج بر شدت بارش در این مناطق افزوده شود که می‌تواند منجر به آبگرفتگی معابر شود.

در همین مدت مه غلیظ، بارش برف و کولاک بویژه در دامنه ها و ارتفاعات البرز در استانهای گیلان،  مازندران و گلستان موجب محدودیت دید و اختلال در تردد جاده‌ای خواهد شد.

همچنین پیامد عبور این سامانه بارشی کاهش نسبی دما در سواحل شمالی کشور تا صبح شنبه (بین 3 تا 6 درجه) خواهد بود. همچنین در این مدت دمای هوا در شمالغرب کشور و جنوب رشته کوه البرز در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، تهران، مرکزی ، قم و سمنان بین 5 تا 10 درجه و روز جمعه تا شنبه در شمال شرق بین 7 تا 12 درجه کاهش خواهد یافت.

شایان ذکر است خلیج فارس و تنگه هرمز نیز از بعد از ظهر جمعه تا بعد از ظهر شنبه مواج و متلاطم پیش بینی می شود.

بر این اساس با پیش بینی شرائط فوق توصیه می شود جهت کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم بکار گرفته شود از جمله:

1- همراه داشتن تجهیزات زمستانه برای گذر از جاده های کوهستانی البرز به سبب کولاک و برف.

2- مدیریت انتقال و مصرف سوخت و انرژی در نوار شمالی کشور از جمعه تا شنبه به سبب افت دما.

3- اجتناب از تردد قایقهای کوچک ماهیگیری و تفریحی در مدت طوفانی بودن دریا.

کد خبر : ۴۳۶۰۸۱