خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم در صحن علنی مجلس؛

مجوز برگزاری اردوهای مختلط داده نشده است

وزیر علوم تاکید کرد: به هیچ وجه دانشگاه مجوز برگزاری اردوهای مختلط را نمی‌دهد، اگر هم برگزار شود ربطی به دانشگاه ندارد. حتی اگر آژانس‌ها بر روی بورد دانشگاه تبلیغی داشته باشند، برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس امروز در صحن علنی مجلس در تذکری به وزیر علوم گفت: آمارهایی از وجود نشریاتی در دانشگاه‌ها دارم که هنجارشکنی کردند و از چارچوب نظام عبور کردند، به طوری که ۳۰۷ نشریه از نشریات دانشجویی با رویکرد اصلاح‌طلبی در این زمینه فعالیت می‌کنند. همچنین ۱۱ نشریه دانشجویی با رویکرد واگرایی و ۱۵ نشریه با رویکرد ترویجی ایران باستان از مرزهای گفتمان کشور عبور کردند. متاسفانه نشریاتی که امروز هنجارها را می‌شکنند، به شدت زیاد شده است.

وی با اشاره به برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی افزود:‌ در همین رابطه عکس‌ها و فیلم‌هایی دارم که در شان مجلس نیست که آنها را نشان بدهم. آمارهایی از برگزاری جلسات سیاسی که از چارچوب نظام عبور کرده‌اند در اختیار دارم؛ به طور مثال گزارش برگزاری ۵۷ جلسه سیاسی با همین محتوا، ۱۲ جلسه مذهبی و ۱۰۸ جلسه فرهنگی با تمام جزئیات آن در اختیاردارم.

پژمانفر با بیان این مطلب که ۹۶ اردوی مختلط دانشجویی برگزار شده است، گفت: این اردوها با برنامه‌ریزی‌های از قبل تعیین شده و یا توسط تشکل‌های دانشجویی برگزار می‌شود این اردوها در فضای دانشگاه برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی می‌شود آیا ما مسئولیت نداریم که جلوی این اردوها را بگیریم.

محمد فرهادی وزیر علوم در پاسخ به اظهارات پژمانفر گفت: ما هیات نظارت بر نشریات دانشجویی داریم. در نشریات دانشجویی از نهاد نمایندگی رهبری نیز حضور دارند و هیات سه نفره‌ای ناظر بر تشکل‌ها هستند و بالاخره این نشریاتی که مجوز می‌گیرند در چارچوب ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز گرفته‌اند.

وی همچنین درباره اردوهای مختلط دانشجویی گفت: به هیچ وجه دانشگاه مجوز برگزاری اردوهای مختلط را نمی‌دهد، اگر هم برگزار شود ربطی به دانشگاه ندارد. حتی اگر آژانس‌ها بر روی بورد دانشگاه تبلیغی داشته باشند، برخورد می‌شود.  اینکه شما می‌گویید ۹۶ اردوی مختلط برگزار شده باید ببینیم که در چه دوره‌ای بوده است؛ چرا که ما ۳۰ اردوی مختلط را که برگزار شده بود بررسی کردیم و مشخص شد که تنها چند مورد خارج از ضوابط بوده است و مابقی اردوی تحقیقاتی و... بوده است.

وزیر علوم ادامه داد: در این مدت بیش از ۱۰۰ کرسی آزاداندیشی برگزار شد و حدود ۱۳ هزار دانشجو به اردوی مشهد فرستاده شدند و امسال نیز برای ۵۰ هزار دانشجو نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

پژمانفر در واکنش به صحبت‌های وزیر علوم گفت: شما نهایت دفاع را از رفتار خلاف قانون معاونان خودتان داشتید و تلاش شما در این راستا قابل ستایش است. امروز از بورد دانشگاه‌ها برای برگزاری اردوهای مختلط تبلیغ می‌شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مسئله این است که ما مشکلی در مجوزهای نشریات دانشجویی نداریم، بلکه مسئله این است که شما در نظارت بر عملکرد نشریات کوتاهی کرده‌اید. شما پاسخ دهید که چه تعداد از این نشریات به کمیته انضباطی فرستاده شده‌اند و در حالی که امروز بسیج محدودیت دارد اما شاهد هستیم که برخی تشکل‌ها هیچ محدودیتی ندارند. متاسفانه از برگزاری سخنرانی‌های ارزشمند جلوگیری می‌شود در حالی که تشکل‌ها به راحتی به کار خود ادامه می‌دهند.

پژمانفر بیان کرد: ما امروز افراد فراوانی را داریم که در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و کسی جلوی آنها را نمی‌گیرد. چرا امروز جریان‌های سوسیالیستی و کمونیستی باید در دانشگاه فعال باشند و چرا جریان‌های قومیتی به فعالیت در دانشگاه می‌پردازند.

او افزود: گزارش دهند چه برخوردی با این جریان‌ها شده است و این صحبت‌ها سیاسی نیست؛ لذا با سیاست تسامح و تساهل زمینه رشد این جریان‌ها فراهم می‌شود.

پژمانفر خطاب به فرهادی وزیر علوم گفت: آقای فرهادی صداقت شما را تایید می‌کنم اما معاونان خودکامه شما مورد تایید نیستند و تدین و رفتار در چارچوب نظام ندارند.

او در ادامه افزود: چرا در دانشگاه‌های ما رشد خودکشی و بی‌بندوباری افزایش یافته است؟ آیا دانشگاه به عنوان یک مرکز پژوهشی رشد یافته باید به این ترتیب باشد؟

پژمانفر بیان کرد: بحث‌های سیاسی همیشه وجود داشته اما هنجارشکنی‌ها باید تا کجا ادامه یابد و من نسبت به آقای وزیر و عملکرد شخص او این صحبت‌ها را بیان نکردم بلکه اشکالات من نسبت به تشکیلات موردنظر بوده است و از وزارت علوم نسبت به مسائل هنجاری و هنجارشکنی اشکال و ایراد دارم.

او در این جلسه گفت: آیا آقای وزیر نسبت به این حرف‌های من دغدغه دارند و قول می‌دهند که نسبت به بحث‌های دینی، فرهنگی و سیاسی اعمال‌نظر کنند؟ اگر این را بپذیرند من هم قانع می‌شوم.

مطهری نایب رییس مجلس ضمن سوال از پژمانفر بیان کرد: آقای فرهادی آیا صحبت‌های آقای پژمانفر را به عنوان رفع نقایص قبول می‌کنید؟ که با موافقت وزیر علوم ، رییس کمیسیون فرهنگی اعلام کرد قانع شده است و گفت: با توجه به اینکه می‌دانم ایشان متدین هستند ، قانع می‌شوم.

مطهری اعلام کرد: وزیر علوم تاکید دارند که درباره تغییر معاونان وزیر نمی‌توانیم قولی دهیم و این باید مدنظر قرار گیرد.

کد خبر : ۴۳۵۶۳۰