خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش به ایلنا خبر داد:

اعتبار ساخت مدرسه در "شهرهای جدید و سایت مسکن مهر" را نداریم

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره سایت‌های مسکن مهر که بدون مدرسه ساخته شده‌اند، گفت: با برآورد کل جمعیتی که قرار است در سایت های مسکن مهر و شهرهای جدید استقرار پیدا کند، حداقل در یک شرایط استاندارد به ۲۵ هزار کلاس درس جدید نیاز داریم که هر کلاس درس استاندارد تجهیز شده، ۱۵۰ میلیون هزینه دارد و در مجموع به اعتبار ۴ هزار میلیاردی نیاز داریم که از عهده وزارت آموزش و پرورش خارج است.

مرتضی رییسی (رییس سازمان نوسازی مدارس و معاون وزیر آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه مهمترین موضوع و اقدام فوری در ماه‌های پایانی دولت برای ما رسیدگی به وضعیت ایمنی مدارس است، اظهار داشت: تامین ایمنی نسبی برای دانش‌آموزان رسالت جمهوری اسلامی و یک وظیفه برای وزارت آموزش و پرورش است؛ به هر حال سرمایه‌های ملت در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش است و دانش آموزان باید در مدرسه شاداب و ایمن تحصیل کنند.

تا پایان ۹۴ نصف بخاری‌های نفتی، جمع‌آوری شد

وی  با تاکید بر ایمن‌سازی همه مدارس، افزود: باید منابع آموزش و پرورش چه دولتی و چه منابع غیردولتی، به سمت ایمنی مدارس سوق پیدا کنند. خوشبختانه طی ۳ سال گذشته بیشترین منابع را به سمت ایمن‌سازی مدارس بردیم؛ به طوری که تا پایان سال ۹۴ نصف کلاس‌های درسی که با بخاری نفتی گرم می‌شدند، جمع‌آوری شده‌است.

تا پایان سال ۹۵، ۷۵ درصد کلاس‌های درس کشور استاندارد می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه طی ۲ - ۳ سال گذشته حادثه‌ای رخ نداده یکی از دلایلش این بوده است که بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان فقط صرف استاندارسازی سیستم گرمایشی مدارس طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ شده است. امسال هم قرار بر این است که ۴۰۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی مدارس هزینه شود و امیدواریم تا پایان سال ۹۵ ، ۷۵ درصد کلاس‌های درس کشور که با بخاری، تامین حرارت می‌شود؛ استانداردسازی شود. حدود ۵۴ هزار کلاس درس باقی می‌ماند که امید و اطمینان داریم که استانداردسازی این تعداد مدرسه در سال ۱۳۹۶ امکان‌پذیر است.

رییسی در ادامه با بیان اینکه سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ سهم خیرین از تامین فضای آموزشی یک و نیم برابر شد، گفت: یعنی امسال خیرین در ساخت ۳۰ درصد پروژه‌های اول مهر نقش داشتند در حالی که سال گذشته سهم خیرین ۲۰ درصد بوده است. ایجاد زمینه‌های بیشتر برای حضور مردم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری حائز اهمیت است. در حال حاضر یکی از موفق‌ترین تشکل‌های مردمی، خیرین مدرسه‌ساز هستند.

هزار پروژه دولتی، طی ۳ سال گذشته توسط خیرین تکمیل شد

وی با بیان اینکه حدود هزار پروژه نیمه تمام دولتی طی ۳ سال گذشته توسط خیرین تکمیل شده است، عنوان کرد: طی ۳ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ فضای آموزشی در کشور ساخته و تحویل داده شده است و با ساخته شدن این فضای آموزشی، سرانه فضای آموزشی ایمن کشور به ازای هر دانش آموز ۴ دهم مترمربع افزایش پیداکرده است. قبلا سرانه فضای آموزشی حدود ۴ و ۸ دهم بوده و امروز به ۵ و ۲ دهم افزایش پیدا کرده است.

۱۰ درصد مدارس کشور تخریبی هستند

 معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مدارس کشور تخریبی و ۲۰ درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند، گفت: برای انجام چنین اقداماتی نیازمند یک رقم ۳ میلیارد دلاری هستیم. امیدواریم کمیسیون تلفیق مجلس، به مطالبه آموزش و پرورش پاسخ دهد و در پایان برنامه ششم، ایمنی کامل مدارس جمهوری اسلامی را از لحاظ فیزیکی شاهد باشیم.

برای ساخت مدارس در شهرهای جدید و سایت مسکن مهر به 4 هزار میلیارد نیاز داریم

رییسی درباره سایت‌های مسکن مهر که بدون مدرسه ساخته شده‌اند، گفت: با برآورد کل جمعیتی که قرار است در سایت‌های مسکن مهر و شهرهای جدید استقرار پیدا کند، حداقل در یک شرایط استاندارد به ۲۵ هزار کلاس درس جدید نیاز داریم. هر کلاس درس استاندارد تجهیز شده، ۱۵۰ میلیون هزینه دارد و در مجموع به اعتبار ۴ هزار میلیاردی نیاز داریم که از عهده وزارت آموزش و پرورش خارج است.

وی ادامه داد: راهکار به نظر ما این است که بخشی که سود حوزه مسکن کشور را استفاده می‌کند، باید در این موضوع کمک کنند؛ چرا که هر آنچه که در پروژه‌های مسکن مهر ساخته شده، از منابع دولتی است. انبوده‌سازان باید در تامین زیرساخت‌ها نقش داشته باشند و باید قانون در این زمینه تکلیف را روشن کند.

کد خبر : ۴۳۵۵۲۱