خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران:

80 درصد کارتن‌خواب‌ها معتادند/واگذاری مراکز بهاران به بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۴۳۴۸۹۲

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به وجود سامان‌سراها در تهران از نگهداری 7 هزار و 500 معتاد متجاهر طی 9 ماه اخیر خبر داد و گفت: این افراد طی مدت 3 ماه در این مراکز به صورت شبانه روزی نگهداری و سم‌زدایی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا قدیمی صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به حساسیت حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: کوچکترین خطا در این مداخلات آثار زیانباری به دنبال دارد و اگر جهت‌گیری منظم باشد؛ موفقیت آن تدریجی است و نمی‌توان انتظار معجزه و ریشه کنی کامل را داشت.

وی ادامه داد: اگر تمامی دستگاه‌های متولی حوزه آسیب‌های اجتماعی به طور همه‌جانبه فعالیت کنند، بدون کمک مردم کاری از پیش نمی‌رود.

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به آمارهای متناقض ارائه شده در خصوص اعتیاد گفت: بخشی از اعتیاد تفننی است، بخش دیگر مربوط به معتادان متجاهر است.

وی با تاکید براینکه مساله معتادان متجاهر اکنون مبتلا به تهران است، اظهار کرد: این معتادان هم که از ابتدا اینگونه نبودند، شاید علت این موضوع عدم اطلاع کافی خانواده‌ها و جامعه در این زمینه است.

قدیمی با اشاره به وجود سامان‌سراها در تهران از نگهداری 7 هزار و 500 معتاد متجاهر طی 9 ماه اخیر خبر داد و گفت: این افراد طی مدت 3 ماه در این مراکز به صورت شبانه روزی نگهداری و سم‌زدایی می‌شوند.

وی ادامه داد: در این دوره 3 ماهه تنها جسم این افراد درمان می‌شود، اما روح این افراد درگیر اعتیاد است و نیاز به کمک خانواده و شهروندان دارد و باید تاکید شود که نباید این افراد را از جامعه و خانواده طرد کرد.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه بسیاری از افراد به طمع شغل و اقتصاد بهتر به کلان شهرها مهاجرت می‌کنند که این موضوع حاشیه‌نشینی و شهرک‌های اقماری را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: این موضوع اشتغال تقابل فرهنگی و مسائل دیگر را رقم می‌زند که آسیب‌های اجتماعی  را به دنبال دارد، زیرا این افراد به خاطر تحول و رشد اقتصادی دست به هر ریسکی می‌زنند.

قدیمی با اشاره به جلسه ای که با حضور شهردار تهران و سایر دستگاه‌های متولی در موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر برگزار شد، گفت: در این جلسه مقرر شد شهرداری تهران به میزان 2هزار نفر ظرفیت و سایر نهادهای متولی نیز به میزان 4هزار نفر ظرفیت برای این امر ایجاد کنند که شهرداری تهران نسبت به ایجاد زیرساخت برای نگهداری 2500 معتاد کارتن خواب در دوره‌های سه ماهه اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین هدفگذاری کردیم که 44 هزار مرکز بهاران برای صیانت و اشتغال بهبودیافتگان ایجاد کنیم  که تاکنون 24 مرکز با ظرفیت 2600 نفر راه‌اندازی شده است و از آنجایی که ما به صورت قانونی مجوز نگهداری این افراد را در این مراکز به صورت اجباری نداریم این افراد با توصیه مددکاران ما پس از سم‌زدایی در سامان‌سراها به صورت داوطلبانه به این مراکز مراجعه می کنند که در حال حاضر 1500 نفر از بهبودیافتگان به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل تعدد خطاهای این افراد حاضر به پذیرش آنها نیستند و ارتباط گرفتن با خانواده آنها کار آسانی نیست گفت: ما در مراکز بهاران ضمن آموزش مهارت‌های حرفه‌ای و ایجاد کارگاه برای تعدادی که پیش از اعتیاد دارای مهارت بوده‌اند با خانواده آنها ایجاد ارتباط کرده و نحوه رفتار درست با این افراد برای جلوگیری از بازگشت دوباره آنها به چرخه اعتیاد را به خانواده‌ها آموزش می دهیم. به بیان دیگر ما طی 9 ماه به این افراد آموزش می‌دهیم که بیماری خود را بشناسند و به خانواده‌ها نیز آموزش می‌دهیم که چگونه با آنها رفتار کنند.

وی از بازگشت 440 نفر از افرادی که به مراکز بهاران مراجعه کرده‌اند به جامعه و ایجاد اشتغال برای آنان خبر داد و عنوان کرد: ما مراکز بهاران برای زنان نیز داریم و با توجه به درخواست‌های مکرر به دنبال ایجاد مرکزی برای دانش‌آموزان دارای اعتیاد هستیم.

قدیمی با بیان اینکه در برخی از کمپ‌های ترک اعتیاد بحث مشاوره با خانواده وجود ندارد زیرا منافع آنها این موضوع را ایجاب نمی‌کند تصریح کرد: 80 درصد کارتن‌خواب‌ها معتادند اما بسیاری از آنان دارای خانواده‌اند و تنها بر اثر اعتیاد کارتن‌خواب شده‌اند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی با اشاره به وجود 19 مددسرا باظرفیت هزار نفر در تهران ادامه داد: در این مراکز افراد کارتن خواب تنها شب‌ها خدمات دریافت می کنند اما باید شرایط پذیرش در این مددسرا هم همچون عدم مصرف موادمخدر را رعایت کنند.

وی با اشاره به سرمای اخیر در تهران اظهار کرد: ما هر شب بیش از 5هزار نفر را در این مددسراها پذیرش کردیم و ضمن ارائه خدمات پزشکی و مشاوره‌ای با آنها درباره ترک اعتیاد رایگان در سامان‌سراها به آنها مشاوره دادیم.

قدیمی همچنین با تاکید بر اینکه برخی افراد کارتن‌خواب مددسرا را با کمپ‌های ترک اعتیاد اشتباه گرفته و به همین دلیل علاقه‌ای به حضور در مددسراها ندارند گفت: با توجه به شناختی که از مناطق مختلف داشتیم 50 دستگاه اتوبوس  و مینی‌بوس با عنوان مددسرای سیار را در مناطق دارای نیاز بیشتر قرار دادیم تا افرادی که علاقه‌ای به حضور در مددسراها ندارند در شب‌های سرد به این اتوبوس ها آمده و از خدمات آن همچون غذا و پتو برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه اعتبار ما برای خدمات به کارتن‌خوابان و معتادان متجاهر تنها پنج تا شش میلیارد تومان است ادامه داد: ما در این راستا از مشارکت خیریه‌ها استفاده کرده و همچنین وزارت بهداشت تیم‌های پزشکی مورد نیاز این مراکز را که به صورت رایگان فعالیت می کنند تامین کرد.

قدیمی با تاکید بر اینکه ما در خصوص جمع‌آوری و ساماندهی زنان و کودکان کارتن خواب مجوز نداریم اظهار کرد: این موضوع از وظایف سازمان بهزیستی است اما چنانچه آنها ازما درخواست کمک کنند ما آماده همکاری هستیم و از نهادهای متولی نیز می‌خواهیم یا خود اقدام کنند یا به ما مجوز بدهند تا با نظارت خودشان این کار را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی تصریح کرد: ما برای جمع‌آوری متکدیان مجوز داریم و دو مرکز بزرگ را نیز برای زنان و مردان متکدی ایجاد کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به حضور کودکان متکدی در خیابان‌ها از مردم خواست به این کودکان کمک نکنند زیرا این کار روسای باندهای مربوطه را تشویق می‌کنند که کودکان بیشتری را با پوشاندن لباس‌های سرد به خیابان‌ها بیاورند زیرا این روسا می‌دانند شهرداری اجازه جمع‌آوری زنان و کودکان متکدی را ندارد. لذا مردم به جای کمک به این کودکان در خیابان‌ها به خیریه‌ها و خانواده‌های نیازمند کمک کنند.

قدیمی همچنین ضمن انتقاد از اینکه مردم خیر در مناطقی خاص اقدام به غذا دادن به افراد کارتن‌خواب می‌کنند گفت: ما منکر انجام کارهای خیر نیستیم اما ادامه این روند باعث می‌شود که این افراد از سایر مناطق و شهرک‌های اقماری به این مناطق آمده و به نوعی برای آنها ایجاد پاتوق شود.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی با اشاره به طرح یلدای مهربانی گفت: از مردم می‌خواهیم که به مددسراهای ما درخصوص میوه، آجیل و خوراکی‌های شب یلدا کمک کنند تا ما بتوانیم از افراد کارتن‌خواب دراین شب پذیرایی کنیم. مردم خیر می‌توانند با تماس با سامانه 4379 خوراکی‌های شب یلدا و سایر کمک‌های خود را به مراکز شهرداری ارائه دهند.

وی با اشاره به شناسایی و نگهداری از 3هزار کودک کار و خیابان در مراکز پرتو توضیح داد: این مراکز توسط خیریه‌ها و مردم اداره می شوند و شهرداری تهران تنها ساختمان و هزینه آب و برق آنها را می‌پردازد لذا خیرین می‌توانند کمک‌های غیرنقدی خود را از طریق شهرداری تهران در اختیار این مراکز قرارد هند تا آنها این کمک‌ها را میان خانواده این افراد توزیع کند.

قدیمی ادامه داد: این مراکز سعی در توانمندسازی این کودکان دارند چنانکه در انتهای ماه صفر نیز مرکز خیاطی و کامپیوتر را در منطقه 21 تهران ایجاد کردیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی در پایان با بیان اینکه قصد داریم مراکز بهاران را به بخش خصوصی واگذار کنیم گفت: کمیته‌ای متشکل از سازمان بهزیستی، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و ناجا تشکیل شده تا با بررسی سمن‌های متقاضی آنها را گرید‌بندی کرده و کار را براساس گرید به آنها واگذار کند هرچند که اقدامات این سمن‌ها تحت نظارت سازمان بهزیستی خواهد بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز