خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری ایلنا؛

تجمع اعتراضی دانشجویان به قوانین انضباطی و تبعیض‌آمیز خوابگاه/چک کردن از طریق دوربین‌ها و گیت‌های امنیتی

یکی از دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: نسبت به اعمال قوانین ابهام برانگیزی مثل ساعت ورود و خروج به خوابگاه، پر کردن فرم برای اطلاع از محل اقامت، چک کردن دانشجویان از طریق دوربین‌ها و گیت‌های امنیتی اعتراض داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو شب گذشته بود که دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به برخی از قوانین تبعیض‌آمیز خوابگاهی دست به تجمع زدند. البته این برای اولین بار نیست که دانشجویان دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های برتر در ارتباط با وضعیت خوابگاه‌ها و قوانین انضباطی دست به اعتراض و تجمع می‌زنند. به طوری که حدود دو هفته اخیر دانشجویان دختر دانشگاه تهران در همین رابطه در خوابگاه چمران دست به اعتراض زدند و منجر به این شد که کمیته بازنگری مقررات خوابگاهی در این دانشگاه تشکیل شود.

به گفته یکی از دانشجویان دانشگاه تهران، موضوع اجباری شدن حجاب در فضای دخترانه، موضوع دیگری بود که دانشجویان ساکن کوی به آن اعتراض داشتند، یکی از دخترانی که در تجمع خوابگاه چمران حضور داشته، می‌گوید: «در خوابگاه بنری در مورد رعایت کردن شئونات اسلامی زده‌اند، بنا بر این آیین‌نامه‌ای که مطرح کرده‌اند؛ باید دختران خوابگاه حجاب خود را در محیطی کاملا زنانه هم حفظ کنند. در زمین چمن و سلف هم حجاب داشته باشند؛ حتی در جلسه‌ای به ما گفتند که باید در راهروهای خوابگاه هم این موضوع رعایت شود؛ چون ممکن است؛ آقایان تاسیسات در ساختمان حضور داشته باشند، در حالی که حضور آقایان باید با هماهنگی، در ساعات مشخص و با اعلام در خوابگاه باشد.

دانشجویان دختر دانشگاه علامه نیز اعتراضی مشابه به دانشجویان دانشگاه تهران دارند؛ یکی از دانشجویان معترض این دانشگاه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: «ساعت ۸ و ۳۰ در ساختمان حیات خوابگاه فرهمند دانشگاه جمع شدیم. خواسته‌ها کاملا صنفی و به هیچ وجه سیاسی نبوده است؛ در حالی که برخی‌ها سعی بر این دارند که این تجمع را سیاسی جلوه دهند.  اعتراض ما به اعمال قوانین ابهام برانگیزی مثل ساعت ورود و خروج به خوابگاه، پر کردن فرم برای اطلاع از محل اقامت شما، چک کردن دانشجویان از طریق دوربین‌ها و گیت‌های امنیتی، دخالت در نوع پوشش دانشجویان و... بود.

وی ادامه می‌دهد: «با شعارهایی چون «ما اعتراض داریم»، «مشکل ما صنفیه» در حیات اعتراض خود را اعلام کردیم؛ دانشگاه تمام این نابرابری‌ها را به بهانه «حفظ امنیت دانشجویان» اجرایی می‌کند، در حالی که همه ما در این سال‌ها شاهد بودیم که این رفتارهای قیم‌مابانه نه تنها کمکی به حفظ امنیت دانشجویان  نکرده، بلکه حتی آنها را مجبور کرده برای دور زدن این قوانین دست و پا گیر به فکر چاره باشند.

این دانشجو با تاکید بر اینکه خواستار برداشته شدن قانون تبعیض‌آمیز  ساعت ورود خروج هستیم، می‌گوید:«خواستار حذف هر گونه رفتار قیم‌مآبانه، نابرابر و تبعیض‌آمیز و دخالت در ‌زندگی شخصی و خواستار اصلاح ادبیات نامناسب مسئولان خوابگاه و دانشگاه هستیم. بهتر است به جای اقدامات امنیتی، نسبت به رفع مشکلات صنفی خوابگاه‌ها اقدام شود.»

به گفته وی دانشجویانی که در حال خواندن بیانیه‌ای برای اعتراض به این وضعیت بودند با برخورد نامناسب یکی از مسئولان خوابگاه مواجه شدند؛ به طوری که بیانیه از دست دانشجویان کشیده و پاره شد. دانشجویان با شعارهایی چون «ما اعتراض داریم»، «مشکل ما صنفیه»، «ما هیچ جا نمی‌ریم، همین جا هستیم» به این وضعیت اعتراض کردند.

کد خبر : ۴۳۴۶۱۴