خبرگزاری کار ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

جوانان در معرض تهدید مواد مخدر قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۴۳۴۳۶۲

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد زندانیان ما در ارتباط با جرائم مواد مخدر در زندان‌ها به سر می‌برند، گفت: همچنین علت اصلی 60 درصد از سرقت‌ها و 50 درصد از طلاق‌ها نیز مربوط به مواد مخدر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در دومین روز از همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: کشور ما در مجاورت بزرگترین تولید کننده مواد مخدر قرار داشته به همین دلیل ما از موضوع مواد مخدر آسیب‌های بیشتری را متحمل می‌شویم، هر چند که به رغم این مجاورت به دلیل مسائل اعتقادی و اجتماعی در بحث شیوع‌شناسی از متوسط جهانی پایین‌تر هستیم.

وزیر کشور با اشاره به جلسه مسئولان نظام با مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری 5 اولویت را در امر ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تعیین کردند که اولین آن اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر بود، زیرا مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد می‌تواند در کنترل و کاهش سایر آسیب‌ها نیز موثر باشد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد زندانیان ما در ارتباط با جرائم مواد مخدر در زندان‌ها به سر می‌برند. همچنین علت اصلی 60 درصد از سرقت‌ها و 50 درصد از طلاق‌ها نیز اعتیاد به مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی بر موضوع مبارزه با مواد مخدر تسلط داشته و بر پیشگیری و صیانت اجتماعی در این حوزه تاکید دارند، افزود: بر اساس تجربیات جهانی و تحقیقات صورت گرفته حتی با رعایت بهترین استانداردها در حوزه درمان اعتیاد نیز تنها 20 درصد از بهبودیافتگان اعتیاد سالم باقی مانده و 80 درصد به چرخه اعتیاد باز می‌گردند که هزینه سنگینی برای کشور به دنبال دارد.

رحمانی فضلی با اشاره به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و اقدامات انجام شده در این حوزه عنوان کرد: امروز می‌توانیم بگوییم نتیجه سه سال عملکرد در حوزه اجتماعی آن است که توانسته‌ایم که جلوی رشد اعتیاد در کشور را بگیریم و شتاب اعتیاد کنترل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مقابله با مواد مخدر مناطق را اولویت بندی کرده و تجهیزات لازم را برای هر منطقه تامین کردیم. چنانچه از طی سال‌های 92 تا 94 بیش از 2 هزار تن مواد مخدر در کشور کشف شد در حوزه درمان نیز درمان معتادان به وسیله دولت و کمک مردم انجام می‌شود و در حال حاضر بیش از 80 درصد درمان اعتیاد توسط سمن‌ها اداره می‌شود.

وزیر کشور تاکید کرد: دلیل بازگشت 80 درصد از بهبود یافتگان عدم پذیرش دوباره آنها توسط خانواده و جامعه است به همین علت صیانت اجتماعی را در دستور کار قرار دادیم تا در حوزه فرهنگی و اجتماعی جامعه را باورمند کنیم که با بهبود یافتگان با مدارا و آغوش باز برخورد کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال بهبود یافتگان نیز موفقیت‌هایی حاصل شده و توانسته‌ایم کارگاه‌های تولیدی کوچک را برای اشتغال این افراد ایجاد کنیم، تصریح کرد: مهمترین بخش پیشگیری از اعتیاد مربوط به مردم و خانواده‌ها است تا نسبت به امر صیانت اقدام کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در مبارزه با مواد مخدر و کاهش اعتیاد گفت: امروز این نهاد با جدیت مشغول فعالیت است و اولیا و مربیان در حال آموزش هستند. دانشگاه‌ها نیز در این حوزه کمک موثری دارند.

رحمانی فضلی بیان کرد: معتقدم مبارزه با مواد مخدر و کاهش اعتیاد بدون همکاری مردم بی‌نتیجه خواهد بود و به ویژه در حوزه پیشگیری و درمان و صیانت باید مردم به کمک دولت بیایند.

وی در پایان با اشاره به جلسه اخیر سازمان ملل در خصوص مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: نظر سازمان ملل آن بود که ایران در جهت کاهش رشد اعتیاد گام‌های موثری برداشته و رویکرد ایران در این حوزه بسیار موثر است.

وزیر کشور در پایان تصریح کرد: ‌جوانان ما در معرض تهدید مواد مخدر قرار دارند و باید در امر مقدس مبارزه با مواد مخدر مردم و دولت با یکدیگر همکاری کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز