خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان عنوان کرد:

کرمان جز 5 استان اول آسیب‌دیدگان مواد مخدر/ کشف بیش از 65 تن مواد مخدر در 8 ماه

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت: در هشت ماه امسال بیش از 65 تن انواع مواد مخدر در استان کرمان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، هشت درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا؛ حسین چناریان در نشست خبری با خبرگزاری‌های استان کرمان پیرامون همایش ملی صیانت، گفتمان سازی و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با رویکرد اقتصاد مقاومتی افزود: این همایش براساس رویکرد اجتماعی کردن امر مبارزه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ۱۳ و ۱۴ آذرماه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی این همایش گفتمان‌سازی با سازمان‌ها، نهاد‌ها، نخبگان، خیران و فعالان حوزه اجتماعی برای مبارزه بهتر و اثر گذار‌تر با پدیده موادمخدر است.

دبیر شورا اظهار کرد: تاکنون برداشت مردم ما و افکار عمومی این بوده که مبارزه با مواد مخدر صرفا درحوزه مقابله با عرضه است و بر همین اساس تاکنون بخش عمده فعالیت‌ها نیز در همین حوزه بوده است.

چناریان عنوان کرد: در چند سال اخیر رویکرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اجتماعی کردن این امر شکل گرفته و درسه سال اخیر نیز در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده است.

وی گفت: رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در کنار برخورد جدی نیروهای انتظامی وامنیتی با قاچاقچیان مواد مخدر انجام می‌شود تا اقدامات برخوردی را تکمیل کند زیرا برای کاهش آمار اختلال مواد مخدر در جامعه باید اقدامات متوازان و هم افزا صورت گرفته و اقدامات مشارکتی، فرهنگی و درمانی و مقابله با عرضه کنندگان در سطح خرد و کلان با جدیت دنبال شود.

دبیر شورا افزود: در حال حاضر آثار ملموس ورود سازمان‌های دولتی با رویکرد اجتماعی و سازمان‌های غیر دولتی به عرصه مبارزه با مواد مخدر را به خوبی می‌بینیم.

چناریان یادآور شد: همایش ملی صیانت، گفتمان سازی و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با رویکرد اقتصاد مقاومتی طیف وسیعی از عوامل موثر در مبارزه با مواد مخدر به ویژه با اجتماعی کردن این موضوع را گرد هم جمع می‌کند.

وی اظهار کرد: مشارکت دلسوزانه، مستمر و فعالانه همه مردم در امر مبارزه با مواد مخدر منجر به توسعه این گفتمان و استفاده احداکثری از ظرفیت‌های موجود برای حل معضل اعتیاد در جامعه می‌شود.

دبیر شورا به فعالیت بیش از ۶۲ سازمان مردم نهاد در حوزه فرهنگی و پیشگیری، درمان و صیانت از افراد در معرض آسیب مواد مخدر در استان کرمان اشاره و بیان کرد: شرایط آسیب‌های ناشی از اعتیاد در کرمان خوب نیست.

چناریان ادامه داد: استان کرمان تاکنون در شیوع مصرف مواد مخدر رتبه اول کشوری را داشته که با تلاش‌های انجام شده، این رتبه به سطح رتبه چهارم کشوری رسیده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در رابطه با تعداد آسیب دیدگان از مواد مخدر، کاهش سن اعتیاد، اعتیاد دانش آموزی، اعتیاد زنان و اعتیاد در محیط‌های کاری آمار خوبی را نداریم و جزء پنج استان اول کشور هستیم.

دبیر شورا با تاکید بر اینکه تلاش‌های بسیار زیادی در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان کرمان انجام شده است، گفت: کار انجام نشده در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز زاید است.

چناریان یادآور شد: در هشت ماه امسال بیش از ۶۵ تن انواع مواد مخدر در استان کرمان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، هشت درصد افزایش داشته است.

وی به فعالیت ۳۵۰ مرکز درمان اعتیاد خصوصی و ۴۰ مرکز دولتی در استان کرمان برای ترک اعتیاد معتادان خود معرف اشاره و بیان کرد: دو مرکز ماده ۱۶ بای زنان و مردان نیز در استان کرمان دایر شده تا نسبت به ترک اعتیاد معتادان متجاهر اقدام کنند.

دبیر شورا یادآور شد: در حال حاضر هیچ مرکز ترک اعتیاد غیر مجازی در استان کرمان وجود ندارد و میزان تخلفات کمپ‌های ترک اعتیاد در استان کرمان نیز یا موردی نبوده و یا بسیار ناچیز بوده است.

چناریان گفت: اقدام به خود درمانی و استفاده از داروهای غیرمجاز برای ترک اعتیاد در سیاست‌های درمانی مبارزه با مواد مخدر خلل ایجاد می‌کند و لازم است که افراد برای ترک اعتیاد، از مجراهای قانونی اقدام کنند.

وی یاداور شد: در حوزه درمان اعتیاد ظرفیت کافی در استان کرمان وجود دارد و تاکنون بیش از پنج هزار نفر در مراکز ماده ۱۶ موفق به درمان اعتیاد خود شده‌اند.

کد خبر : ۴۳۳۵۶۸