خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

علت حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان+ آمار کشته‌ها

سرپرست اورژانس کشور گفت: شمار کشته‌شدگان و آمار نهایی جان‌باختگان این حادثه به ۴۴ نفر رسیده است.

به گزارش ایلنا، رییس اورژانس کشور درباره تعداد فوتی‌ها در حادثه برخورد دو قطار در سمنان گفت: متاسفانه با توجه به ابعاد سانحه تعداد فوتی‌ها زیاد خواهد شد.

شاهین فتحی با اشاره به حادثه برخورد دو قطار مسافربری گفت: در این حادثه ۴ واگن از ریل خارج شده و ۲ واگن نیز دچار حریق شدند.

وی با اعلام اینکه در این حادثه ۸ نفر مصدوم شده اند، افزود: این حادثه در محور سمنان - دامغان (ایستگاه هفت‌خان) رخ داده است.

فتحی از اعزام تیم‌های عملیاتی و امدادی به محل حادثه خبر داد و گفت: یک فروند بالگرد نیز به محل حادثه اعزام شده است.

به گفته وی، این حادثه ساعت ۷:۴۰ صبح جمعه رخ داده است.

تعداد مصدومان رو به افزایش است

سخنگوی سازمان هلال‌احمر گفت: تعداد مصدومان حادثه برخورد دو قطار همچنان رو به افزایش است.

مصطفی مرتضوی درباره آخرین آمار حادثه‌دیدگان سانحه برخورد دو قطار در سمنان به خبرنگار ایلنا گفت: تاکنون 16 نفر در این حادثه مصدوم شدند که 9 نفر توسط اورژانس به بیمارستان انتقال پیدا کردند و 7 نفر هم توسط بالگرد به بیمارستان کوثر استان سمنان منتقل شدند.

وی افزود: طبق آخرین اطلاعات دریافتی از حادثه قطار در استان سمنان پنج نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. امدادرسانی در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

بر اساس بررسی اولیه سرپرست اورژانس کشور تاکنون در حادثه برخورد دو قطار در سمنان حدود ۸ نفر کشته شدند و همچنین بر اساس گزارش جمعیت هلال احمر تعداد مصدومان این حادثه به ٦٢ نفر رسیده است.

با گسترش آتش در واگن‌ها، امکان ارائه آمار دقیق از مصدومان و کشته‌ها وجود ندارد

 نیروهای اورژانس از طریق زمینی و هوایی برای خدمت دهی به مجروحان و پوشش این حادثه به سرعت به محل حادثه اعزام شدند.

سرپرست اورژانس کشور پس از وقوع حادثه به سرعت عازم محل برخورد دو قطار شده است تا بتواند با حضور در محل حادثه خدمتی بهتر از سوی اورژانسی ها به مجروحان داشته باشد.

رییس اورژانس کشور اعلام کرد هم اکنون سه فروند بالگرد به همراه دهها دستگاه آمبولانس در حال امداد رسانی به مصدومین این حادثه هستند.

کولیوند گفت: به دلیل آتش‌سوزی در تعدادی از واگن‌ها و گسترش آتش امکان ارائه آمار دقیقی از مصدومان و کشته‌ها وجود ندارد. مصدومان در حال انتقال به بیمارستان‌های کوثر سمنان و ولایت دامغان هستند.

رییس اورژانس کشور گفت: به علت عدم دسترسی جاده‌ای به محل سانحه امداد زمینی با کندی صورت می‌گیرد و بیشتر مصدومان با اورژانس هوایی در حال انتقال هستند.

با توجه به ابعاد سانحه، تعداد فوتی‌ها زیاد خواهد شد

رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور درباره آخرین وضعیت مصدومان سانحه برخورد قطارها در سمنان به خبرنگار ایلنا گفت: تا الان 71 نفر از مصدومان را به شهرستان‌های دامغان و سمنان منتقل کردیم و وضعیت جسمانی آنها در شرایط خوبی قرار دارد و مشکل خاصی گزارش نشده و همچنان نیروهای امدادی مستقر در محل حادثه در حال انتقال مصدومان به بیمارستان و درمانگاه‌ها هستند.

حسین کولیوند ادامه داد: مرکز سوختگی اورژانس مازندران و تهران در آمادگی کامل به سر می‌برند تا در صورت نیاز به مصدومان خدمات لازم را ارائه دهند. بالگردها و نیروهای خدمات‌رسانی در محل حاضرند. یکی از مشکلات اصلی ما اطفای حریق است که هنوز نتوانستیم آتش را خاموش کنیم تا خاموش نشدن آتش نمی‌توانیم تعداد کامل فوتی‌ها را اعلام کنیم زیرا هنوز مشخص نیست چه تعداد از هموطنان‌مان داخل آتش جان خود را از دست دادند.

رییس اورژانس کشور درباره تعداد فوتی‌ها هم گفت: متاسفانه با توجه به ابعاد سانحه تعداد فوتی‌ها زیاد خواهد شد اما به دلیل وجود آتش در محل حادثه فعلا نمی‌توانیم تعداد دقیق فوتی‌ها را اعلام کنیم.

تعداد مصدومان به ٧٢ نفر رسید

بنابر گزارش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از حادثه برخورد ٢ قطار مسافربری در سممنان، تعداد مصدومان این حادثه به ٧٢ نفر رسید که از این تعداد ٤٣ مصدوم به بیمارستان ولایت دامغان و ٩ مصدوم به بیمارستان کوثر سمنان منتقل شدند و به ٢٠ نفر نیز خدمات سرپایی ارائه شد.

تعداد کشته‌شدگان؛ 26 نفر

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره آخرین آمار حادثه‌دیدگان سانحه برخورد دو قطار در سمنان به خبرنگار ایلنا گفت: تاکنون 78 نفر در این حادثه مصدوم شدند که 69 نفر توسط اورژانس به بیمارستان انتقال پیدا کردند و 7 نفر هم توسط بالگرد به بیمارستان کوثر استان سمنان منتقل شدند.

مصطفی مرتضوی افزود: طبق آخرین اطلاعات دریافتی از حادثه برخورد دو قطار در سمنان 26 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. امدادرسانی در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

تعداد فوتی‌ها به 31 نفر رسید

بنابر اعلام سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تعداد فوتی‌های حادثه برخورد دو قطار در سمنان به 31 نفر رسید.

مصطفی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این خبر افزود: تاکنون 98 نفر در این حادثه مصدوم شدند که 69 نفر توسط اورژانس به بیمارستان انتقال پیدا کردند و 7 نفر هم توسط بالگرد به بیمارستان کوثر استان سمنان منتقل شدند.

افزایش تعداد کشته‌ها به 36 نفر

سرپرست مرکز اورژانس کشور، آخرین آمار کشته شدگان حادثه برخورد ۲ قطار مسافربری در محور سمنان-دامغان را ۳۶ نفر اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، حسین کولیوند، تعداد جان باختگان سانحه برخورد دو قطار مسافربری را تا این لحظه ۳۶ نفر اعلام کرد و گفت: کار رهاسازی و جستجو در داخل واگن‌های سوخته همچنان ادامه دارد.

وی همچنین آمار نهایی مصدومین که به مراکز درمانی منتقل شدند را ۹۸ نفر اعلام کرد.

آماده‌باش بیمارستان‌های سمنان برای درمان مجروحان

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی گفت: تمام نیروهای مراکز درمانی استان سمنان در حالت آماده‌باش کامل برای انجام امور درمانی مجروحان هستند.

به گزارش ایلنا، مهدی شادنوش اظهار کرد:  تعداد مجروحان به دلیل ابعاد حادثه برخورد 2 قطار، زیاد بوده و پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌های کوثر سمنان و ولایت دامغان، با تمام توان به درمان مجروحان می‌پردازند. 9 مجروح سانحه برخورد قطار، از طریق بالگردهای هلال‌احمر سمنان و اورژانس شاهرود و اورژانس این دانشگاه به بیمارستان کوثر سمنان منتقل شدند.

وی ادامه داد: 74 نفر از مجروحان سانحه در بیمارستان ولایت دامغان، به صورت بستری در بخش‌ها و سرپایی در کلینیک‌های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، در حال دریافت خدمات درمانی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه هنوز امکان ارائه نام و تعداد دقیق جان‌باختگان سانحه برخورد 2 قطار وجود ندارد، افزود: آمبولانس‌های علوم پزشکی و هلال‌احمر همچنان در حال جستجو و انتقال پیکر جان‌باختگان این سانحه هستند. همچنین تمام بیمارستان‌های استان برای مداوای مجروحان در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند و تجهیزات پزشکی و اتاق‌های عمل برای جراحی این مصدمان با تمام امکانات تا پایان درمان این مجروحان آماده خدمت‌رسانی هستند.

بررسی دقیق علت برخورد دو قطارهای مسافری در دامغان

عباس آخوندی گفت: علت سانحه برخورد قطارها در حال بررسی دقیق است.

به گزارش ایلنا، وزیر راه و شهرسازی عصر امروز در نشست ستاد مدیریت بحران استان سمنان از بررسی علت سانحه برخورد قطارهای مسافری خبر داد و گفت: به محض اطلاع از این حادثه، کمیسیون عالی بررسی سوانح در راه آهن کشور تشکیل شد. باید تمام مسایل مانند سرعت قطارها، مذاکرات رانندگان قطارها و علائم راهنمای خطوط که در مرکز کنترل ضبط شده اند، بررسی شود تا علت دقیق حادثه بیان شود.

آخوندی با بیان اینکه با نصب و تجهیر سامانه‌های خودکار از سال 93 در منطقه راه‌آهن شمال‌شرق که از خطوط شلوغ کشور است ایمنی تردد تا حدودی ایجاد شده بود، گفت: اکنون با این حادثه باید بررسی شود که علت برخورد قطارها چه بوده و این سامانه چه اشکالی داشته است.

وی درباره شرایط مجروحان و تعداد جان باختگان سانحه برخورد قطارها، خاطرنشان کرد: از 103 مجروح برخورد قطارهای مسافری در ایستگاه هفتخوان در استان سمنان، اکنون هشت بیمار در بیمارستان کوثر سمنان و 18 بیمار در بیمارستان ولایت دامغان بستری هستند و بقیه مجروحان با دریافت خدمات درمانی، مرخص شده اند.

آخوندی ادامه داد: به دلیل شرایط واگن هایی که در این سانحه آتش گرفت، مراحل بررسی این واگن ها ادامه دارد و به همین دلیل آزادسازی و جستجوی پیکرهای جان باختگان زمان می برد و اکنون تعداد جان باختگان به طور دقیق قابل بیان نیست.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از جان باختگان این سانحه از استان آذربایجان شرقی هستند یادآور شد: پیکر این جان باختگان پس از مشخص شدن هویت، اخذ مجوز از مراجع قضایی و پزشکی قانونی، به استان یا خانواده ها تقدیم می شود. در حال حاضر عملیات جابه جایی، ایمن سازی و اصلاح خط آهن در حال انجام است. با تکمیل این مراحل و ایمن شدن کامل خط، تردد تا دو تا سه ساعت آینده در این خطوط برقرار می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رسیدگی امدادی و درمانی به مجروحان از ساعات اولیه سانحه، گفت: اکنون عملیات ایمن سازی خطوط آهن برای امکان تردد مجدد قطارها در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی پس از این نشست، با حضور در بیمارستان کوثر سمنان، در حال عیادت از مجروحان حادثه برخورد دو قطار مسافری است.

‌توزیع لباس و غذای گرم‌ بین مسافران‌ قطارهای متوقف‌شده

روابط عمومی راه‌آهن از توزیع لباس و غذای گرم بین مسافران قطارهای متوقف شده در مسیر خبر داد.

‌به گزارش ایلنا، با توجه به مسدودی محور خط آهن تهران-‌مشهد پس از برخورد 2 قطار مسافری ایستگاه هفت‌خوان، تدابیر و اقدامات لازم به منظور رفاه حال مسافران در راه مانده و جابجایی هر چه سریع‌تر آنها در دست انجام است.

هم‌راستا با اعزام مجروحان حادثه به بیمارستان و انجام اقدامات درمانی، نسبت به توزیع غذای گرم و البسه گرم در میان مسافران قطارهای متوقف شده در این مسیر اقدام شده است.

ماموران فنی راه‌آهن در تلاش هستند تا با سازماندهی خطوط نسبت به منظور جابه‌جایی هرچه سریع‌تر این مسافران اقدام کنند.

اسامی مجروحان حادثه

بیمارستان ولایت دامغان: لیکا حسینی، طیبه میصعه، کبری بهاری، زینب احمدی، شمسی وطن‌خواه، نیرنگ پران، فاطمه یغمائیان، فرشته احمدی و شیدا وطن‌خواه، آیت الله عالیشاه، محمد بهلولی، علی‌اصغر اصغری، عطا علی‌پور، محمد جعفر یغمائیان، همت جورسی، علیرضا ناجی و احمد جورسی.

بیمارستان کوثر سمنان: احمد بهاری، عارف نجف‌پور، حسین علی‌پور، داوود بیرامی، سعید ستوده، داوود زمانی، غلام ارشدی، محمد خسه جهانی، اسدالله کاویان، عمادالدین حسینی، محمد رسوبی، سجاد عزیزی، سامان بشیری، اصغر پرویزی، احسان احمدی، حمزه صمدیان، علی داوری‌پناه، امیر دانشور، احمد الله‌وردی، عطار راحلی، شهرام‌پور عزیزی، بهزاد رهبری و رضا غفاری.

اعلام علت سانحه برخورد دو قطار

مدیرعامل راه‌آهن درباره علت حادثه برخورد دو قطار در سمنان گفت: قطار مشهد - تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ‌زدگی سیستم ترمز در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می‌شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می‌دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می‌شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می‌شود و در همین زمان قطار مشهد - سمنان در مسیر متوقف می‌شود.

محسن پورسید آقایی در گفت‌وگو با صدا و سیما افزود:‌ متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی‌اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار مشهد - سمنان مجددا کسب تکلیف می‌کند؛ به وی گفته می‌شود "مسیر باز است و مشکلی نیست"، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده لذا به وی تلگراف می‌شود که حرکت کند.

وی تاکید کرد: قطار مشهد - تبریز پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد- سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می‌شود به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار مشهد - تبریز برخورد می‌کند که متاسفانه چنین حادثه‌ای تلخی رخ می‌دهد.

آمار کشته‌ها به ۴۴ تن رسید

هوا تاریک شده است و هنوز فعالیت‌های اورژانسی و امدادی در محل حادثه ریلی سمنان در حالی ادامه دارد که شب بیابانی و یخبندان بر فضا حاکم شده است. امروز روزی پر از استرس و فداکاری برای نیروهایی بود که با جان و دل در خدمت‌دهی به هم‌نوع خود تلاش می‌کردند، حتی دو نفر از عوامل راه‌آهن سمنان نیز برای خدمت به مصدومان، خود مصدوم شدند.

روزهای پایانی ماه صفر را پشت سر می‌گذاریم و ملت ایران در شامگاه پنج‌شنبه در پی عملیات تروریستی داعش عزادار شهادت تعدادی از هم‌وطنان شد و امروز نیز در پی وقوع یک حادثه بسیار دردناک شاهد سوختن جمع زیادی از هم‌وطنان خود در حادثه ریلی سمنان در ایستگاه هفت‌خان بودیم. چند ساعت پس از وقوع حادثه تمامی مصدومان این حادثه به مراکز درمانی منتقل شدند و اکنون نیز نیروهای اورژانسی و امدادی با حضور مشاور وزیر بهداشت در حال بیرون کشیدن اجساد سوخته مسافران این قطار از واگن سوخته هستند. هنوز هم در واگن باقی‌مانده اجسادی وجود دارد که نیروهای اورژانسی و امدادی بسیجی‌وار با وجود سرمای بسیار زیاد در حال انجام وظیفه هستند.

ما در گوشه‌ای فعالیت این عزیزان را نظاره می‌کنیم و سرمای غیرقابل تحملی بر محیط حاکم شده و در چهره و اقدام این افراد می‌توان ایثار، شهامت و فداکاری را مشاهده کرد. دیدن اجساد کامل سوخته بسیار سخت است اما این نیروهای پرتلاش با دقت اجساد را بیرن کشیده و آن‌ها را به آمبولانس‌ها و وسایل نقلیه ویژه منتقل می‌کنند.

مشاور وزیر بهداشت پس از ۸ ساعت فعالیت مداوم در محل حادثه ریلی سمنان نیروها به ادامه فعالیت تشویق می‌کند و اظهار داشت: اقدامات این نیروهای فداکار قابل تقدیر و ستایش است.

پیرحسین کولیوند افزود: حادثه بسیار شدید بوده و شرایط کار نیز سخت است، به‌ویژه اینکه سرمای هوا نیز شدت گرفته و حداقل ۴۰ کیلومتر مسیر خاکی و یخبندان را برای رسیدن به جاده داریم.

سرپرست مرکز اورژانس کشور با اعلام پایان عملیات امدادی، اظهار داشت: عملیات امدادی و اورژانسی در حادثه ریلی سمنان واقع در ایستگاه هفت خوان پایان یافت.

وی افزود: شمار کشته‌شدگان و آمار نهایی جان‌باختگان این حادثه به ۴۴ نفر رسیده است.

سرپرست اورژانس کشور، گفت: در این حادثه ۸۲ نفر مصدوم شده بودند که ۱۷ نفر بستری هستند و بقیه پس از مداوا ترخیص شده اند.

اظهارنظر کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن درباره دلیل نهایی برخورد دو قطار

روابط عمومی راه‌آهن آخرین وضعیت مصدومان و مجروحان سانحه برخورد ۲ قطار مسافری را اطلاع‌رسانی کرد.

به گزارش ایلنا، دراین اطلاعیه آمده است: در پی سانحه برخورد دو قطار مسافری در محور سمنان- دامغان ۱۰۳ مجروح به بیمارستان منتقل شدند و اکثر آنها به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند. همچنین در حال حاضر ۱۸ نفر در دامغان و ۸نفر در سمنان بستری هستند و بقیه به طور کامل مرخص شده‌ و مشکل خاصی نداشتند.

براساس این اطلاعیه تمام مسافران از پوشش بیمه حادثه برخوردار بوده و همچنین خانواده‌های جان باختگان و مجروحان و مصدومان زیرپوشش بیمه قرار دارند.

دراین اطلاعیه با اعلام اینکه کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن درباره دلیل نهایی رخداد این حادثه اظهارنظر خواهد کرد پیش‌بینی شده که مسیر راه آهن مشهد حداکثر تا دقایقی دیگر باز شود.

معاون مسافری راه‌آهن در گفت وگو با ایلنا:

علت طولانی‌شدن اطفاء حریق

ایلنا: معاون مسافری شرکت راه‌آهن از بررسی مکالمات بی‌سیم قطارها خبر داد و گفت: یخبندان از دلایل طولانی‌شدن اطفاء‌ حریق بود.

سید حسن موسوی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره علت سانحه ریلی امروز و برخورد دو قطار مسافربری تبریز- مشهد و سمنان- مشهد در شاهرود گفت: کمیسیون عالی راه‌آهن  در محل سانحه حاضر و در حال بررسی دلایل احتمالی این سانحه هستند.

وی افزود: در حال حاضر مکالمات بی‌سیم قطارها در حال بررسی است و پس از اینکه اعظای این کمیسیون به نتیجه رسیدند، علت قطعی سانحه به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود عامل انسانی موجب سانحه است، گفت: در حال حاضر گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد اما دلایل باید به لحاظ فنی به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

معاون مسافری راه‌آهن درباره طولانی شدن اطفاء حریق در این سانحه گفت: برخورد دو قطار در ایستگاه راه‌آهن رخ نداده بود که بتوان از امکانات ایستگاه استفاده کرد.

وی افزود: این سانحه بین دو ایستگاه گرداب و هفت‌خوان در شاهرود رخ داد. در این مسیر امکاناتی برای اطفای حریق وجود نداشت. به محض اطلاع‌رسانی رییس قطار، نیروهای امدادی و کمیسیون راه‌آهن سمنان به محل سانحه اعزام شدند اما توجه داشته باشید که این مسیر یخبندان بود، بنابراین با توجه به شرایط جوی اطفاء حریق کمی زمان برد.

 موسوی همچنین از بازگشایی مسیر خط‌ آهن مشهد خبر داد و گفت: خوشبختانه عملیات ریل‌گذاری به اتمام رسید و در حال حاضر مسیر باز است.       

دستور آملی‌لاریجانی برای شناسایی مقصران

رئیس قوه‌قضائیه در پیامی خواستار رسیدگی قضایی حادثه ریلی در سمنان شد.

به گزارش ایلنا، در پی حادثه دلخراش برخورد قطار تبریز-مشهد و کشته شدن تعدادی از هموطنان‌مان رییس قوه قضاییه پیامی را خطاب به رئیس کل دادگستری استان سمنان صادر کرد که به این شرح است:

رئیس کل محترم دادگستری استان سمنان

خبر حادثه دلخراش قطار تبریز مشهد که منجر به کشته و مجروح شدن عده ای ازهموطنان عزیز گردید موجبات تاثر و تاسف همگان را فراهم آورد.

ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این عزیزان وآرزوی شفای عاجل برای مجروحین این حادثه لازم است سریعا با تشکیل پرونده ضمن بررسی علل سانحه نسبت به برخورد قانونی و سریع با مقصرین حادثه اقدام و نتیجه به این جانب گزارش شود.

در ضمن مسئولین اجرایی ذیربط نیز مکلفند در اسرع وقت ضمن بررسی علل وقوع این سانحه دلخراش نسبت به شناسایی مقصرین حادثه و معرفی آنها به دستگاه قضایی اقدام نمایند.

تردد قطارها در سمنان به حالت عادی برگشت

مدیرعامل راه‌آهن از عادی شدن تردد قطارها در محور تهران-سمنان و مشهد خبر داد.

 به گزارش ایلنا، محسن پورسید آقایی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: با تلاش ماموران راه‌آهن و نیروهای امدادی استان سمنان مسیر ریلی این منطقه باز گشایی شده است.

وی افزود: هم اکنون قطارها در حال عبور از ریل محل حادثه هستند و وضعیت تردد به حالت عادی برگشته و هیج مشکلی وجود ندارد.

کد خبر : ۴۳۲۰۵۹