خبرگزاری کار ایران

کارشناس تامین اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا:

وزارت بهداشت به تجمیع بیمه‌ها نگاه صنفی دارد/تمایلی برای شفاف‌سازی دستمزد پزشکان وجود ندارد

یزدانی معتقد است زمانی که هم تولید و هم تعیین قیمت برعهده یک قشر باشد؛ نمی‌توانیم شاهد شفافیت باشیم.

فرشید یزدانی (کارشناس تامین اجتماعی) در مورد نگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تجمیع بیمه‌ها و اصرار به این موضوع، به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه باید بگوییم که نگاه مسئولان بهداشت کشور به مسائل موجود نگاه صنفی است و تولید درآمد تنها از جیب مصرف تامین می‌شود. اصرار وزارت بهداشت به تجمیع بیمه‌ها به این دلیل است که آنها فکر می‌کنند؛ می‌توانند با چانه‌زنی‌ها موضوع را به نفع خودشان به پایان برسانند. در خصوص بحث تجمیع بیمه‌ها نه نگاهی به موضوع سلامت کشور کرده‌اند و نه منافع ملی در نظر گرفته‌اند و می‌توان گفت که این موضوع تنها به مسائل صنفی پزشکان بازمی‌گردد.

وی با اشاره به توزیع منابع در نظام سلامت کشور ادامه داد: خواسته‌های مصرف‌کنندگان همواره به توزیع منابع بستگی دارد. ما شاهد آن هستیم که با هر تغییر در راس نظام سلامت کشور توزیع منابع به سمتی می‌رود که به نفع ارائه‌دهنده‌ها باشد نه مصرف‌کننده‌ها. متاسفانه هیچ‌ تلاشی برای جلوگیری و برخورد با این موضوع صورت نگرفته است.

یزدانی در مورد عدم شفاف‌سازی در خصوص دستمزد‌ها و پرداخت‌ها در نظام سلامت خاطرنشان کرد: زمانی که هم تولید و هم تعیین قیمت برعهده یک قشر باشد؛ نمی‌توانیم شاهد شفافیت باشیم. ما در نظامی مانند نظام سلامت کشور با دستمزد‌های  نجومی مواجه هستیم. پیش از این هم گفته بودند که برنامه‌هایی برای شفاف‌سازی در خصوص دستمزدها دارند ولی عملا می‌بینیم که هیج حرکتی در این خصوص انجام نشده است.

کارشناس تامین اجتماعی تصریح کرد: اخلاق و رفتار پزشکان بازاری است و همه چیز را با رویکرد اقتصادی نگاه می‌کنند. به نظر تمایلی به شفاف‌سازی در خصوص دستمزدها وجود ندارد. در خصوص قیمت تمام شده مراجعین به پزشکان و همچنین پزشک خانواده هم باید شفاف‌سازی‌هایی صورت گیرد و این موضوع برای مصرف‌کننده کاملا مشخص شود.

یزدانی به فساد موجود در نظام سلامت کشور اشاره کرد و گفت: هنگامی که توزیع‌کنند، ارائه‌دهنده، قیمت‌گذاری و نحوه در اختیار قرار گرفتن محصولات، در اختیار یک سیستم باشد خود به خود فساد به وجود می‌آید. این موضوع بحث جداگانه‌ای است که چرا خود مسئولان نظام سلامت می‌توانند برای توزیع و همچنین قیمت‌‌گذاری‌ها تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر : ۴۳۱۶۵۶