خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران:

مشکل آلودگی منابع آب جدی‌تر از کمبود آن است/بحران آلودگی رودخانه‌ها شدت گرفته

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه مشکل آلودگی منابع آب بیش از مشکل کمبود آب به چشم می‌آید، گفت: رودخانه‌های کشور از نظر آلودگی وضعیت بسیار بدی دارند و باید از نظر کیفی مدیریت شوند.

مجتبی اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در ارتباط وضعیت آلودگی منابع آب در کشور گفت: متاسفانه در کشور ما آلوده کردن منابع آب به راحتی انجام می‌شود اما باید بدانیم که پاک کردن آن به مراتب دشوارتر است، بنابراین سازمان‌ها و واحدهای آلوده کننده که تخلیه‌های بی‌رویه در رودخانه‌ها و منابع آبی کشور دارند، باید بدانند که با وجود این کمبود آب موجود در کشور، علاوه بر مشکلات کمی آب سبب بروز مشکلات کیفی برای منابع آب نیز می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آب کشور به دلیل آلودگی قابل استفاده نیست و غیرمجاز برای شرب و استفاده شناخته شده، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل آلودگی آب بیش از مشکل کمبود آب به چشم می‌آید، اگر قرار است همین آب کم موجود در کشور نیز آلوده مدیریت منابع آب بسیار دشوار خواهد بود، اکنون رودخانه‌های کشور از نظر آلودگی وضعیت بسیار بدی دارند و باید از نظر کیفی مدیریت شوند، بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو در بحث کیفیت آب باید به شدت تلاش کنند تا این مشکل حل شود.

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران افزود: بیشتر استان‌های ما از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند این در حالی است که بسیاری از منابع آب‌های زیرزمینی در کشور آلوده نیز هستند و بیشتر آلودگی این آب‌ها از سوی صنایع ایجاد می‌شود، زیرا در موارد زیادی شاهد تخلیه پساب‌‌های صنعتی به صورت غیرمجاز به آب‌های پذیرنده یعنی رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی هستیم که مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

وی گفت: کشاورزان نیز باید بدانند که استفاده بی‌اندازه از کود آب را آلوده می‌کند و وزارت جهاد کشاورزی باید به این مساله ورود کند و تمام تلاش خود را در بحث آموزش به کشاورزان انجام دهد تا مصرف کود و سموم کنترل شود و علاوه بر آن همه دستگاه‌ها نیز باید بهینه‌سازی در مصرف مواد آلاینده را جدی بگیرند.

مشکلات مدیریت آب در دوره گذشته به راحتی حل نمی‌شود

این استاد دانشگاه همچنین در مورد ارزیابی عملکرد دولت در حوزه مدیریت آب اظهار کرد: دولت یازدهم در بحث مدیریت منابع آب سعی و تلاش خود را انجام داده اما مشکلات عدیده‌ای در دولت‌های قبلی ایجاد شده است که رفع و رجوع کردن آن به راحتی امکان‌پذیر نیست ازجمله بحث چاه‌های غیرمجاز ، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب  و سدسازی‌هایی که در گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: ما در چرخه تغییر اقلیم قرار داریم و میزان آب قابل حصول در کشور نسبت به سال‌های پیش بسیار کمتر شده و مشکلات مدیریتی دوره‌های گذشته نیز بحث مدیریت منابع آب  را دو برابر حساس کرده است.

اردستانی در ارتباط با ضرورت کنترل سدسازی افزود: سدها باید بتوانند آب را در طول سال در قسمت‌های مورد نیاز تقسیم کنند و از سیلاب جلوگیری کنند، بنابراین باید مطمئن باشیم بعد از ساخت سد شبکه‌های پایین دست سدها برای بهره‌برداری آماده است زیرا اگر این شبکه‌ها  برای انتقال آب آماده نباشند شاهد تبخیر آب جمع شده در پشت سد خواهیم بود، بنابراین سدسازی چه در ایران و چه در کشورهای پیشرفته باید توجیه فنی اقتصادی و زیست محیطی داشته باشند و روی شبکه‌های پایین دست آنها برای انتقال آب در طی فصول کار شده باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در صورت عدم کارایی شبکه‌های پایین دست؛ آب جمع شده تبخیر می‌شود و یا مشکل شوری ایجاد می‌کند این در حالی است که حداقل در 20 الی 30 درصد از سدهای ما شبکه‌های پایین‌دست اصلا کارآیی ندارند یا شبکه‌های درجه یک ساخته شده و شبکه‌های درجه 2 ، 3 هنوز دارای مشکل هستند.

کد خبر : ۴۳۱۴۹۳