خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ثبت آثار تاریخی و فرهنگی مطرح کرد؛

ثبت ملی رویشگاه‌های نرگس، زنبق و زعفران/آخرین وضعیت پرونده شب یلدا و جنگل‌های هیرکانی

مدیرکل ثبت آثار تاریخی و فرهنگی با اشاره به ثبت ملی رویشگاه‌های گل نرگس، زعفران و نوعی خاص از زنبق در فهرست میراث ملی طبیعی گفت: ثبت ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی اهمیت ویژه‌ای دارد.

فرهاد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در مورد پرونده میدان بهارستان که مردادماه امسال به ثبت ملی رسید اما جزئیات آن اعلام نشد، گفت: عرصه، کف میدان، ساختمان‌های ارزشمندی که در میدان هستند و برخی از آنها نیز در گذشته ثبت شده‌اند، مانند مسجد سپهسالار، ساختمان مجلس و بخشی از  جداره‌های واجد ارزش میدان در این پرونده مشخص و ثبت شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از این پرونده اطلاعی ندارد، اظهار کرد: این مساله منعی برای ثبت نیست، ثبت در سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد البته اداره کل استان تهران از این ثبت مطلع بود.

رویشگاه‌های منحصر به فرد ثبت ملی می‌شوند

مدیرکل ثبت آثار تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در مورد اقدامات انجام شده در زمینه میراث طبیعی توضیح داد: رویشگاه‌های منحصر به فرد مانند رویشگاه‌های گل نرگس، زعفران و گونه‌ای از زنبق ثبت شده‌اند؛ زیرا اینها اهمیت ژنتیکی دارند و ذخیره‌گاه ژنتیکی محسوب می‌شوند و  اگر از بین بروند اکوسیستم نیز به هم می‌خورد. ما به شدت نیازمند شناسایی اینگونه رویشگاه‌ها هستیم ولو اینکه یک وجب در یک وجب باشد، زیرا شناسایی آنها بسیار ضروری است.

الویت در ثبت میراث ناملموس اقبال عمومی است

نظری در ارتباط با ثبت میراث ناملموس عنوان کرد: اولویت در ثبت میراث ناملموس  علاقه مردم است، یونسکو در تمام دستورالعمل‌ها تاکید می‌کند که در این زمینه دولت‌ها دخالت نکنند و خود مردم که زمینه به وجود آمدن این میراث بوده‌اند، خودشان باید آن را ادامه دهند و دولت تنها باید زیرساختها را ایجاد کند و موانع را بردارد، زیرا اگر دولت مداخله کند این میراث رنگ و بوی دولتی می‌گیرد و یونسکو چنین پرونده‌هایی را سریعا رد می‌کند؛ بنابراین یونسکو در این پرونده‌ها  رضایتنامه افراد دست‌اندرکار در آن را می‌خواهد، مثلا در پرونده چوگان که به ثبت جهانی رسید، باید رضایتنامه افراد مرتبط مانند چوگان‌بازها؛ اسب‌دارها و کسانی که در حوزه اقتصاد و ترویج چوگان هستند را ارسال می‌کردیم، زیرا پاسداران اصلی اینها هستند یکی از اولویت‌های ما اقبال عمومی است.

وی ادامه داد: در میراث ناملموس نیز ثبت اضطراری داریم مثلا گونه خاصی از صحافی بود که فقط یک نفر در اردبیل آن را می‌دانست، بنابراین ما به سرعت آن را ثبت کردیم که زمینه انتقال و آموزش آن را  به نسل بعد فراهم کنیم، برخی میراث ناملموس نیز اهمیت هویتی دارند مثلا یک شهر را به آن می‌شناسند و موجب وحدت و وفاق می‌شود که ثبت اینگونه میراث نیز برای ما اهمیت زیادی دارد.

ثبت خوراک اهمیت فرهنگی دارد

مدیرکل ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در ارتباط با ثبت خوراک‌های متعدد به عنوان میراث یک کشور و به ویژه ثبت انواع کباب که در ماه‌های اخیر شدت گرفته است، گفت: فرهنگ خوراک بخش مهمی از میراث فرهنگی هر کشور و جامعه است. یعنی اگر فرهنگ خوراک و چیزهای وابسته به آن مانند اشیای باستانی  و ظروف تاریخی مربوط به آن و.. را در نظر بگیرید، فرهنگ خوراک بسیار مهم است زیرا از  طریق آن می‌توان به طب سنتی، نوع کشاورزی و ... در دوره‌های مختلف در یک جامعه دست پیدا کرد.

نظری با بیان اینکه همه کباب‌هایی که در کشور ثبت شده‌اند به 5 نوع نیز نمی‌رسند، توضیح داد: اکنون جمهوری آذربایجان قصد دارد دلمه را ثبت کند، اگر ما دلمه راثبت می‌کردیم بسیاری از رسانه‌ها دست به تمسخر می‌زدند، اما اکنون که آذربایجان دارد در سطح جهانی دلمه را ثبت می‌کند احتمالا در آینده به ما می‌گویند که چراشما ثبت نکردید، هرچند که در پرونده اشاره شده دلمه در ایران، عراق و ترکیه و.. نیز وجود دارد.

آخرین وضعیت پرونده ثبت جنگل‌های هیرکانی و شب یلدا

وی در خصوص پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی افزود: در حال کار کردن روی این پرونده با همکاری سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست هستیم، با آذربایجان در این زمینه به توافق رسیده‌ایم اما پرونده هیرکانی حداقل 2 سال زمان نیاز دارد تا تکمیل شود.

نظری هچنین در مورد پرونده ثبت جهانی شب یلدا اظهار کرد: در فراخوان پرونده شب یلدا اعلام کردیم که کشورهایی که یلدا دارند می‌توانند بیایند و با ما مشترک ثبت کنند، مدیریت پرونده با ایران است اما گمان می‌کنیم کشورهایی مانند ترکیه آذربایجان، قسمت‌های کردنشین عراق و ... نیز این آیین را داشته باشند و در این پرونده با ما همراه شوند.

کد خبر : ۴۲۹۷۲۲