خبرگزاری کار ایران

محمدمهدی تندگویان:

به‌هم‌ریختگی های بصری، هویت تهران را گرفته است/ شورای شهر جلوی خود‌سری‌های شهرداری را گرفته

روز دوشنبه اعضای شورای شهر و معاونین شهردار شهر اردکان یزد با محمدمهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی دیدار کردند.

به گزارش ایلنا، در این جلسه مسئولان شهری شهر اردکان برخی از مشکلات شهرشان را با بیان خشکسالی گریبانگیر آن، توضیح دادند.

حجت السلام حسینی پور اردکان را شهر علم و ادب خواند و گفت زمانی بود که ۱۷ مجتهد در یک محله حضور داشتند و به همین دلیل به آن یونان قدیم می گفتند و هم اکنون هم مردم آن به اصول فقهی و شیعی و ملی خود پایند هستند.

مسئولان، در صحبت‌های خود به این نکته هم اشاره کردند  که طرح مالیات بر ارزش افزوده در مجلس که منجر به کاهش درآمد شهرداری تهران می‌شود، یکی از دغدغه‌های شورا و شهرداری اردکان است و اظهار امیدواری کردند که به این مساله رسیدگی شود.

مهدی تندگویان نیز در این جلسه به برخی دغدغه‌های مسوولان شهر اردکان اشاره کرد و مشکلات شهری را به نحوه مدیریت‌ها در همه شهرها مرتبط دانست و گفت: شهرداری‌ها باید بخشی از بودجه خود را به درآمد پایدار اختصاص دهند که جلوی ساخت و ساز بی‌رویه و کوچ و... گرفته شود اما به دلیل سیاست‌های اشتباه، چنین مشکلاتی در حال افزایش است.

او همچنین در خصوص توضیح بحث مالیات بر ارزش افزوده، به جلسه‌ای اشاره کرد که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود؛ درآن جلسه، بحث مالیات بیش از همه مورد توجه قرار گرفت و گفته شد که اگر در این مورد فکری نشود، ضربه بزرگی برای شورا خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران به موضوع دیوارنویسی و بهره‌مندی از فرهنگ ایرانی که دغدغه مسوولان اردکان بود، اشاره کرد و گفت: موضوع بوستان ایرانیان با وسعت ۱۷۰ هکتار برای این کار در نظرگرفته شده است که تعریفش همین است یعنی به تمام استان‌ها جایگاه ‌داده‌ایم و البته فعلا طرح اولیه‌اش را مشخص کرده‌ایم و این موضوع در کمیسیون شهرسازی در حال بررسی است؛ قرار است بخشی از آن را که به اوقاف مربوط است با این سازمان حل و فصل کنیم و اگر جانمایه‌ها مشخص شد، هر بخش برای اداره به استان مربوطه داده می‌شود که هر مدلی که دوست دارد از آن استفاده کند مثل دیوارنویسی یا ارایه محصولات و... کنار آن، یک پردیس ملل وجود دارد که در بحث گردشگری هم نقش بالایی دارد و حضور استان‌ها در این مکان کار بسیار موثری خواهد بود. طرح، مصوب‌ و تملک هم انجام شده، مشاور هم بررسی‌های اولیه‌اش را انجام داده و اقدامات اجرایی آن در شورا در حال بررسی است. این فضا در بخشی از اتوبان آزادگان و تقریبا در ورودی شهر تهران قرار دارد.

به‌هم‌ریختگی های بصری، هویت تهران را گرفته

تندگویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به معماری شهرها اشاره کرد و گفت: موضوعی که به عنوان دغدغه شهر تهران مطرح می‌شود، این است که معماری ایرانی اسلامی و نماد آن در شهر وجود داشته باشد؛ معضلی که در تهران داریم این است که این‌قدر به هم‌ریختگی بصری ایجادشده، هویت خود را از دست داده‌ایم.

او به شهرهایی مثل یزد اشاره کرد که به دلیل داشتن معماری ونمادهایی که سمبل این شهر هستند؛ مثل بادگیرها، از موقعیت بسیار خوبی برای استفاده از این نمادها و این نوع معماری اصیل در سطح شهر برخوردار هستند.

تندگویان تاکید کرد که « هر کدام از شهرهایی که از این ظرفیت برخوردار هستند، باید استفاده از چنین معماری را در دستور کار شورای شهر خود قرار دهند.»

گنجاندن معماری ایرانی اصیل در قانون

او توضیح داد که «برای ساخت و ساز در رابطه با موضوع نما هیچ برخوردی وجود نداشته؛ باید تلاش شود که در ساخت و ساز، بومی بودن آن در نظرگرفته شود و شما مسئولان،  علاوه بر این‌که در زمینه‌های فنی نظر می‌دهید، دغدغه  اصالت حفظ معماری ایرانی اسلامی را هم داشته باشید و آن را در قانون قرار دهید.

 او ادامه داد: ما در تهران پیگیر این موضوع هستیم و علاوه بر این فکر می‌کنم برخی شاخصه‌های معماری شهر ما باید از شهرهایی مثل یزد که معماری مشخص خود را دارد - که به اسلام هم کمک کرده-، استفاده کند و از این طریق، فرهنگ را ترویج دهیم و آن را قانونمند کنیم.

بانک‌ها را ملزم به حفظ اصالت شهری کنیم

عضو شورای شهر تهران،  به موضوع بانک‌ها اشاره کرد و گفت: باید در موضوع بانک‌ها ورود کرد که اگر قرار است سازه احداث کنند، نمای آن، منطبق بر اصالت‌های شهر باشد. ما این کارها را در تهران شروع کرده‌ایم.

شورای شهر جلوی خودسری‌های شهرداری ایستاده

تندگویان در خصوص طرح جامع و تفصیلی که پرسش یکی از اعضای شهری اردکان بود، گفت: معمولا اگر پروژه‌های بزرگ‌مقیاسی داشته باشیم با شورای شهر هماهنگی می‌شود؛ قبلا این‌طورنبود و بدون هماهنگی با شورا انجام شد مثل پروژه خیابان هفده شهریور؛ در حال حاضر، جلوی شهرداری برای انجام تغییر و طراحی و اجرا بدون اجازه شورا را گرفته‌ایم.

نائب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه برای ساخت و ساز بی‌رویه و غیراصولی باید تخلفات شرعی درنظرگرفته شود، تاکید کرد: « در این زمینه حق‌الناس به گردن فرد می‌افتد که تنها با جریمه نقدی قابل جبران نیست و فکر می‌کنم نیاز است که علما، از طریق شرع در این قضیه وارد شوند چون قوه قضاییه در حال حاضر حق را صرفاً به حقوق مالکانه می‌دهد.»

کد خبر : ۴۲۴۵۳۸