خبرگزاری کار ایران

انصاری در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور افشاکننده تخلفات در زندان ناپسند است/کوتاهی شورا در کاهش اختیارات شهردار

عضو شورای شهر تهران ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری در اختیارات شهردار تهران گفت: شورا در زمینه کاهش اختیارات شهردار کم‌کاری کرده است.

غلامرضا انصاری (عضو شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در خصوص نحوه دسترسی سردبیر سایت معماری نیوز به سند بازرسی کل کشور و اظهارات اخیر احمد حکیمی‌پور در این خصوص گفت: در وهله اول نگه‌داشتن یاشار سلطانی در زندان کار درستی نیست. وظیفه یک رسانه اطلاع‌رسانی است. ایشان هم به استناد یک نامه معمولی که نه شماره محرمانه خورده و نه مهر محرمانه داشته، آن هم در شرایطی که از طرف یک نفر دیگر در اختیارش قرار گرفته این سند را منتشر کرده و ادامه بازداشت او امری باطل است.

وی تصریح کرد: من آقای سلطانی را قبل از این ماجرا نمی‌شناختم. اما می‌دانم هیچ حرکت سازمان یافته‌ای در این زمینه وجود نداشته است. وظیفه ما نظارت بر کار شهرداری است و این حداقل کار انجام شده است.

او تاکید کرد: این سند قبل از اینکه در اختیار حکیمی پور و سلطانی قرار گرفته باشد در اختیار افراد دیگر هم قرار گرفته و افراد متعددی به این نامه دسترسی داشتند. وقتی نامه در اختیار افراد متعدد است از حالت خصوصی خارج می‌شود. خصوصی یعنی در اختیار یک اداره یا مسئول باشد. در نتیجه این نامه قبلا منتشر شده است.

وی در خصوص اظهارنظرهایی مبنی بر  محرمانه بودن اسناد سازمان بازرسی نیز تاکید کرد: نامه محرمانه از نظر اداری مشخص است و تعریف دارد. نامه محرمانه حاوی شماره محرمانه و مهر محرمانه است. قانون برای نامه محرمانه، فوق محرمانه و عادی تعریف دارد. اگر نامه محرمانه بوده و مهر محرمانه نخورده، باید سازمان مربوطه را مواخذه کرد که چرا آن را بدون مهر و شماره محرمانه صادر و ارسال کرده است.

او در خصوص اظهارات حکیمی‌پور نیز گفت: این نامه قبل از این که در اختیار حکیمی‌پور قرار بگیرد، خیلی جاهای دیگر هم منتشر شده بود و تنها در اختیار یاشار سلطانی نبود و بسیاری از نشریات این نامه را داشتند.

وی افزود: درخواست من این است که اگر شکایتی توسط شورا و شهرداری صورت گرفته، پس گرفته شود و قوه قضائیه هم با وثیقه او را آزاد و در شرائط معمولی به پرونده نامبرده رسیدگی شود.

انصاری با تاکید بر اینکه اگر به دموکراسی و سالم‌سازی نظام اداری اعتقاد داریم باید به  رکن اساسی آن یعنی آزادی مطبوعات نیز باور داشته باشیم، گفت: نباید خط قرمزهای مطبوعات را بیشتر کنیم. نباید اجازه دهیم؛ چنین برخوردهایی با آنها صورت بگیرد. باید اجازه بدهیم نورافکن این رسانه‌ها به تاریک خانه‌های فساد بتابد و کمک مسئولان باشد.

او خاطرنشان کرد: هرچه قدر هم دستگاه‌های نظارتی ما قوی باشد، نظارت مردمی توسط مطبوعات بسیار موثرتر است. من مطمئنم یاشار سلطانی نظر سوء نداشته و صرفا جهت سالم‌سازی و رسیدگی جدی‌تر به مساله‌ای که در شورای شهر تهران در جریان بوده و دادستان کل هم اصل قضیه را پذیرفته‌اند، صورت گرفته است.

انصاری در خصوص اظهارات قالیباف مبنی بر اینکه شکایتی علیه یاشار سلطانی از سوی آنها صورت نگرفته است، گفت: وقتی قالیباف در جلسه‌ای گفته من شکایت نکردم؛ اگر دلیل ادامه بازداشت یاشار سلطانی آن نامه بوده، باید وثیقه‌ پذیرفته شده و این خبرنگار آزاد شود تا ادامه رسیدگی‌ها در فضای امن و آرام صورت بگیرد.

او افزود: اینکه افشاکننده در زندان باشد؛ زشت و ناپسند است. البته بررسی موضوع که دادستان محترم اخیرا اشاره کردند در رابطه با تخفیف‌های غیرمنطقی و واگذاری‌به افرادی خارج از اعضای تعاونی‌ها و واگذاری زمین و مسکن با تخفیف وتقسیط به اشخاص جای تشکر دارد.

او با بیان اینکه یک سری اختیارات در شورای اول به شهردار داده شده که قاعدتا در شوراهای بعدی باید بازنگری می‌شد، گفت: بازنگری نشدن آن، اشکالی است که به سه دوره دوم و سوم و چهارم وارد است. در این زمینه شورا کم‌کاری کرده است. بارها بنده تذکر داده‌ام که این اختیارات تفویضی باید بازنگری شود.

انصاری افزود: ما با واگذاری زمین به تعاونی‌ها چه در خود شهرداری چه خارج از آن از میان کارمندان و طبقات متوسط و پایین صد در صد موافقیم و حمایت می‌کنیم. حتی اگر مصوباتی نیاز باشد که تسهیلات بهتر و بیشتر داده شود، شورا حاضر است اختیارات را اعطا کند.  

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بحث ما، موارد واگذار شده به افراد غیرعضو تعاونی و تخفیف و تقسیط‌های غیرعرفی است که این موارد حتی اگر قانونی بوده، چون برای همه این امکان وجود نداشته خلاف بوده است.

انصاری با تاکید بر اینکه منابع شهرداری از عوارض و پرداخت‌های مردم است و این منابع باید به خزانه شهرداری برگردد، افزود: کسانی که تخلف کرده‌اند هم به تخلفاتشان رسیدگی شود.

کد خبر : ۴۲۳۹۹۶