خبرگزاری کار ایران

جزییات فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان از زبان حاجی؛

4400 میلیارد تومان معوقه بانک سرمایه مربوط به دولت قبل است

asdasd
کد خبر : ۴۲۳۰۶۷

وزیر اسبق آموزش و پرورش در همایش همدلی شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان با دکتر دانش آشتیانی، اظهار داشت: اتفاقی که اخیرا درباره صندوق ذخیره مطرح و رقم‌های درشتی که به اصرار مطرح می‌شود و البته بیش از رقم بودجه و دارایی صندوق است، موضوعی‌ست که مربوط به پرداخت تسهیلات بانکی و صدور چند ضمانت‌نامه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مرتضی حاجی در ادامه این مطلب افزود: بانک سرمایه که 45 درصد آن مربوط به صندوق است، مانند بقیه بانک‌ها به متقاضیان خود تسهیلات بانکی  پرداخت کرده است. آقای ریخته‌گران نیز 37 درصد سهم بانک سرمایه را دارد.

وی ادامه داد: کسانی که به بانک سرمایه مراجعه کرده‌اند و 500 یا 300  میلیارد تومان وام گرفتند و به موقع بازپرداخت نکردند و اینها تقریبا با همه بانک‌ها هم کار می‌کردند. به طور مثال یکی از بانک‌های خصوصی گفته یکی از همین افراد 18 هزار میلیارد تومان معوقه دارد.

وی ادامه داد: اداره کل مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده که بانک سرمایه بین 21 بانک جایگاه 10 دارد. بانک سرمایه 4800 میلیارد تومان معوقه بانکی دارد که 3500 میلیارد تومانش مربوط به زیر 10 نفر است.

وی ادامه داد: مدیران جدید برای وصول این وام ها  مذاکرات کردند و 1700 میلیارد تومان با دارایی بدهکاران (ملک ) جابجا شد و انتقال به بانک یافت. مانند کارخانه فولاد و بخشی از سهام کارخانه‌ای در مشهد  و چند ساختمان در تهران.

 حاجی اصافه کرد:  در حال حاضر 2 مشکل وجود دارد: یکی آنکه برخی متهم هستند به اینکه در قیمتگذاری‌های زمین‌ها و کارخانه‌ها دقیق عمل نشده است و برخی اعمال نفود کرده‌اند. در همین دولت چند ضمانت‌نامه بانکی صادر شده که 440 میلیارد تومان ارزش این ضمانت‌نامه هاست. اتفاقا یکی از شرکت‌هایی که این ضمانت‌نامه را گرفته؛ شرکت وابسته به جهاد کشاورزی است.

 وی ادامه داد: این ضمانت‌نامه‌ها به نفع چند شرکت یا افرادی صادر شده که دو میلیون تومان هم سرمایه ندارند،  قطعا عوامل پشت پرده‌ای وجود دارد که خیلی هم پیدا کردن این عوامل سخت نیست.  پول‌هایی که منتقل شده باید پس گرفته شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: در اینجا (صندوق ذخیره فرهنگیان) اختلاس، موضوعیتی ندارد بلکه موضوع تسهیلاتی است که پرداخته شده است و در بازپرداخت آن مشکلاتی به وجود آمده است. معتقدیم اگر یک ریال هم کلاهبرداری شده باید بازگردد.

وی در ادامه تاکید کرد که بانک تسهیلات را از منابع خودش می‌دهد نه از سهم سهام‌دار. بانک سرمایه ارتباط بسیار خفیفی با صندوق ذخیره فرهنگیان دارد.

حاجی ادامه داد: آقای ریخته‌گران که خود جزو سهام‌داران بانک است، حدود هزار میلیارد تومان بدهکار است و حتی نحوه سهام‌دار شدن ایشان هم زیر سوال است.

وی ادامه داد: افرادی که دستگیر شدند جز آقای غندالی هیچ کدام سمتی در صندوق ندارند. اگر تدابیر جدی‌تری انجام می‌شد از مشکلاتی که در این دولت در بانک پیش آمده، پیشگیری می‌شد. از این میان؛ 4 هزار و 400 میلیارد معوقه بانکی در بانک سرمایه به دولت قبل مربوط است.

وزیر اسبق اموزش و پرورش ادامه داد: نظارت بر امور بانکی برعهده بانک مرکزی است و وظیفه بانک نظارت بر امور بانکی است. بانک مرکزی گفته است سهام‌دار اجازه دخالت در امور بانکی ندارد.

وی بیان کرد: اینکه اینهایی که دستگیر شدند چه اعترافاتی کردند، اطلاعی ندارم. صندوق در این سال‌ها  سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را در دست اقدام دارد و در حوزه‌های انرژی؛ گاز و نفت و پتروشیمی در حال سرمایه‌گذاری است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نیاز به نوآوری و خلاقیت و مدیر نوآور دارد و البته جسارت؛ که به نظر می‌رسد دکتر دانش این جسارت را داشته باشند. اینطور نیست که ایشان از حوزه وزارت علوم جدا شده باشد و به آموزش و پرورش بیاید بلکه سالها سابقه در حوزه تعلیم و تربیت دارند.

وی افزود: آموزش و پرورش چند کار مهم باید در دستور کار قرار دهد ازجمله اینکه هریک از دستگاه‌ها نسبت به آموزش و پرورش احساس تکلیف کند.

حاجی در پایان گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهم که نسبت تشکیل نظام صنفی معلمان کمک کنند چراکه این نظام می‌تواند به انتقال و تنطیم درست روابط فکری بین ستاد تصمیم‌گیری و فرهنگیان کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز