خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان زندان ها در همایش زندان پاک:

همه دستگاه‌ها باید در مبارزه با جرم نقش خود را ایفا کنند

asdasd
کد خبر : ۴۲۲۷۱۸

رئیس سازمان زندان ها گفت: از آنجا که همه دستگاه ها در وقوع جرم نقش دارند باید برای مبارزه با آن نیز نقش خود را ایفا کنند.

به گزارش ایلنا، اصغر جهانگیر گفت: نگاه سطحی به مقوله جرم در جامعه منجر به رشد جرم و توسعه زمینه های بروز جرم می شود.پس برخورد با جرائم باید ریشه ای و با در نظر گرفتن لایه های زیرین علل وقوع جرم‌ باشد.

وی تصریح کرد: نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف جرم ادعای برخورد مناسب با آن را داشت.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: چون همه دستگاه ها در وقوع جرم نقش دارند باید برای مبارزه با آن نیز نقش خود را ایفا کنند.

وی گفت: تقویت حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به کاهش وقوع جرم منجر میشود که دستگاه های متولی باید نقش و سهم خود را ایفا نمایند.

جهانگیر در ادامه گفت: مقوله زندان و زندانی شرایط پیچیده ای دارد که بدون توجه به آنها نمی توان‌ اقدام‌شایسته ای در راستای بازگشت زندانی به زندگی شرافتمندانه انجام داد.

وی گفت: اجرای عدالت یکی از مولفه های زندان‌ کارآمد است.

این مقام ارشد قضایی گفت: وقتی زندانی وارد زندان می شود عدالت حکم می کند که حقوق وی  به طور کامل مورد احترام و اجرا قرار گیرد.

وی گفت: تمام زندانیان باید از حقوق خود از جمله شرایط زندگی مناسب در زندان، آموزش، بهداشت و درمان بهره مند شوند.

رئیس سازمان زندان ها گفت: اولین چالش ما در ورود افراد به زندان ها مساله بیماری های جسمی و روحی اغلب زندانیان است.

وی افزود: با توجه به چنین آماری ضروریست که دستگاه های متولی بهداشت و درمان همکاری لازم را انجام‌دهند.

جهانگیر به مساله بحران شخصیت زندانی اشاره کرد و گفت: وقتی زندانی نقش های اجتماعی خود را از دست می دهد دچار بحران های مختلف می شود که این‌مساله ضرورت توجه به شرایط روحی آنها را نشان می دهد.

مشاور رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: اگر به دنبال اجرای عدالت واقعی در زندان ها هستیم‌باید فضای مناسب آن را نیز فراهم کنیم.

وی یکی از شروط تامین‌عدالت در زندان ها را توجه به مساله امنیت پایدار عنوان کرد و گفت: زندانی باید در زندان امنیت واقعی و نهادینه شده را احساس کند.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ادامه داد: تراکم جمعیت زندان ها از مشکلاتی است که برای خروج از آن باید ورودی زندان ها را کاهش دهیم.

وی با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه گفت: این بخشنامه شامل نکات برجسته ای است که اگر مورد توجه قضات محترم قرار گیرد اتفاقات خوبی در کاهش جمعیت زندان ها و کاهش ورودی به زندان ها رخ خواهد داد.

جهانگیر گفت: مجازات های جایگزین حبس یکی از راهکارهای عمده در راستای کاهش جمعیت است.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: تلاش سازمان زندان ها و قوه قضاییه به تنهایی نمیتواند مشکلات را حل کند بلکه باید نهادهای ذیربط نیز همکاری کنند.

وی گفت: نهادهای قانون گذاری باید به سمت قوانین حبس زدا بروند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله خانواده های زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: در کنار تمامی برنامه هایی که برای اصلاح و تربیت زندانی انجام میشود باید به خانواده وی نیز توجه شود چرا که در غیر اینصورت برنامه های ما بی اثر خواهد بود.

این مقام ارشد قضایی گفت: باید فرهنگ صلح و سازش را در جامعه ترویج دهیم و این سنت قدیمی را به شایستگی احیاء کنیم.

رئیس سازمان زندان ها در پایان گفت: خوشبختانه استان گیلان به لحاظ وضعیت قضایی و پایین بودن میزان زندانیان تحت قرار در شرایط خوبی به سر می برد.

گفتنی است در ایت همایش که با حضور مقامات ارشد قضایی و اجرایی استان برگزار می شد، سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان به ارائه سخنانی در خصوص وضعیت قضایی استان پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز