خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی استان‌ها:

نقش مردم در حفاظت از محیط زیست فراموش شده است

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: ارائه راهکارهای خوب به مردم و کمک گرفتن از آنها می‌تواند در حفاظت از محیط زیست توسط شوراها راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در نشست مشترک شورای عالی استان‌ها و سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه موفقیت در حفاظت از محیط زیست به معنای موفقیت مردم در حفاظت از طبیعت زیبایی است که خدا در اختیار ما قرار داده است، گفت: متاسفانه آنچه که تحویل گرفته‌ایم به خوبی به نسل‌های آینده تحویل نداده‌ایم و محیط زیست‌مان را تخریب کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه آب، هوا، خاک، فضای بالای جو و حتی قعر دریا را آلوده کرده‌ایم، ادامه داد: این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دارد، زیرا زمانی جمعیت زمین کم بود و آنچه بشر در طبیعت انجام می‌داد؛ تاثیری در تخریب آن نداشت، اما امروز وضعیت متفاوت شده و اقدامات جمعیت زیاد زمین، تخریب طبیعت را به دنبال داشته است.

چمران با تاکید بر نقش انسان‌های روستایی و شهری بر محیط زیست گفت: در درجه دوم مدیریت شهری و در مرتبه بعد صنایع تولیدی بر موضوع محیط زیست موثرند به نحوی که محصولات تولید شده هم در لحظه تولید و هم پس از مصرف که به صورت پسماند بر می‌آیند؛ می‌توانند باعث آلودگی محیط زیست شوند.

رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به ارتباط مستقیم انسان با طبیعت اظهار کرد: مردم نمایندگان خود را در مجلس و شوراها انتخاب می‌کنند که در زمینه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنند و این موضوع نشان می دهد که متولیان اصلی محیط زیست مردم هستند. لذا روش‌های آموزشی، ارائه راهکارهای مناسب به مردم و کمک گرفتن از آنان می‌تواند در زمینه حفاظت از محیط زیست راهگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: شوراها و شهرداری‌ها برای تمیزی شهر و رفاه مردم تلاش می‌کنند و باید پروژه‌هایی را اجرا کنند که تاثیر مستقیمی بر محیط زیست دارد. به عنوان مثال ساخت پارک تاثیری مثبت بر محیط زیست دارد.

چمران اضافه کرد: نه تنها ارتباط مستقیم مدیریت شهری با مردم می‌تواند بر حفظ محیط زیست تاثیرگذار باشد که خود مدیریت شهری نیز می‌تواند بر محیط زیست تاثیر بگذارد. چنانکه اجرای همراه با مطالعه و علمی پروژه‌های شهر بر حفاظت از محیط زیست تاثیری مثبت دارد. به عنوان مثال پلی که وسط دریاچه ارومیه گذاشته شد؛ یکی از عوامل وضعیت کنونی این دریاچه است.

رئیس شورای عالی استانها با یادآوری اینکه در شورای شهر تهران مصوب شد که پروژه‌های شهری پیوست مطالعاتی در زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست داشته باشند، عنوان کرد: شوراها باید در حفاظت از محیط زیست نظارت عالیه خود را در شهر و روستا اجرا کنند، لذا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان حفاظت از محیط زیست منعقد کردیم، آن گونه که باید مورد توقع بود، اجرا نشده است.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه مردم در حفظ محیط زیست نقشی مهم دارند اما ما نقش آنها را فراموش می‌کنیم گفت: مردم شهر و روستا در کنار مدیریت شهری می‌توانند در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های زیست محیطی نقشی مفید یا مضر داشته باشند که امیدواریم از ضرر کاسته و بر فواید بیافزاییم.

وی با تاکید بر اینکه شوراها باید بر تمامی مدیریت‌های حاکم بر شهر نظارت کنند، تصریح کرد: قانون اساسی این حق را برای شوراها قائل شده است و ضروری است این نظارت را در مسیر حفظ محیط زیست و حفظ زندگی‌مان انجام دهیم.

چمران با اشاره به اینکه ممکن است نحوه شهرسازی ما ایجاد ناهنجاری کند، افزود: باید پروژه‌ها را به نحوی طراحی کنیم که باعث ایجاد محیط‌های ناامن نشده و به محیط زیست آسیب نرسانیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه کار اصلی شوراها براساس اصل 100 قانون اساسی نظارت بر همه مدیران شهری و نه فقط شهرداری است به تعطیلی معادن شن و ماسه در منطقه 18 تهران اشاره کرد و گفت: این معدن در حالی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌داد که پانزده سال از عمر مجوز آن گذشته بود و شن و ماسه آن نیز رودخانه‌ای بوده و به درد ساختمان‌سازی نمی‌خورد.

وی تصریح کرد: این معدن آلوده‌کننده تنها با ایستادگی شورای شهر تهران تعطیل شد.

چمران در پایان عنوان کرد: خودروهای ما هنوز استاندارد یورو 2 را نیز ندارد و این سوال مطرح است، چرا باید خودروهایی تولید کنیم که براساس استانداردهای 30 سال پیش تولید شدند. هرچند که امروز در این زمینه وضعیت بهتری داریم اما باید شوراها بتوانند بر تمامی این موارد نظارت کنند.

کد خبر : ۴۲۲۰۸۷