خبرگزاری کار ایران

تمرکز ویژه موزه ۳۳۳ ساله انگلیس بر مجموعه‌های ایرانی

نخستین موزه انگلستان که در سال ۱۶۸۳ میلادی شروع به کار کرد بر مجموعه‌های ایرانی و بین النهرین تمرکز ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایلنا، این مطلب را پل کالینز موزه دار بخش خاور نزدیک موزه آشمولین هنگام بازدید سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی از این موزه مطرح ساخت.

او در این بازدید که پرفسور یاکوب دال رییس مرکز آشور‌شناسی دانشگاه آکسفورد حضور داشت تاریخچه موزه آشمولین را تشریح کرد.

دانیل بون رییس بخش حفاظت و مرمت این موزه توضیحاتی ارایه و پرفسور یاکوب دال رییس مرکز آشور‌شناسی دانشگاه آکسفورد به بیان جدید‌ترین فناوری عکاسی از الواح میخی و دیگر اشیای باستانی که اصطلاحاً به «گنبد دوربین دار» شهرت دارد، پرداخت.

چگونه ایران جهان باستان را شکل داد

هیات ایرانی پس از دیدار با چند تن از استادان زبان فارسی، زبان فارسی باستان و اعضای دانشگاه آکسفود در سخنرانی پل کالینز با عنوان «چگونه ایران جهان باستان را شکل داد» شرکت کرد.

او بیشترین بخش سخنانش را به جدید‌ترین انتشارات آشمولین با عنوان «کوهستان و زمین‌های پست» به قلم خودش اختصاص داد که هزینه مطالعات و انتشارات این کتاب را خانم ژاله هرن از ایرانیان خیر تامین کرده است.

بهشتی و نوکنده همچنین از آزمایشگاه‌های باستان‌شناسی دانشگاه آکسفورد شامل آزمایشگاه پژوهشی باستان‌شناسی، تاریخ هنر و شتابدهندهٔ کربن۱۴ دیدن کردند.

هیات ایرانی در مراسم اختتامیه نمایشگاهی در موزه آشمولین با عنوان «قدرت و حفاظت» نیز شرکت کرد.

در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ شی منحصر بفرد از مراکش تا چین یه نمایش گذاشته شده که اشیای متعدد ایرانی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

این نمایشگاه نخستین نمایشگاهی است که به تشریح ماورالطبیعه در هنر دنیای اسلام می‌پردازد.

 

کد خبر : ۴۲۱۳۹۳