خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور خبر داد:

رایزنی درباره حق‌آبه منطقه سیستان با کشورهای همسایه

وزیر کشور با تاکید بر لزوم تدوین سند راهبردی در حوزه محیط زیست و ریزگرد‌ها برای استان سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه مهار ریزگردهای منطقه سیستان دولت و نظام تلاش دارند در زمینه حق‌آبه منطقه سیستان با کشورهای همسایه به نتیجه برسند.

به گزارش ایلنا، دکتر رحمانی ‌فضلی صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان، ستاد مبارزه با پدیده گرد و غبار و ستاد بازآفرینی پایدار شهری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیاست دولت بر این است که بحث آب را با کشور افغانستان به نتیجه برساند.

وی با اشاره به موضوع مواد مخدر نیز گفت: ما در دولت تلاش می‌کنیم و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری کنند تا اینکه درصدی از عایدات کشفیات مواد مخدر به سیستان و بلوچستان تعلق گیرد و این مهم یک قانون شود که اگر این‌گونه شود ما با صددرصد آن هم موافق هستیم.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: با توجه به اینکه حاشیه‌نشینی اولویت دوم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و سیستان و بلوچستان بعد از مشهد دومین استانی است که حاشیه‌نشینی دارد، بررسی، رفع و ساماندهی مشکلات حاشیه‌نشینی در این منطقه باید در اولویت قرار گیرد.

وزیر کشور گفت: حفظ و تامین امنیت مرزهای سیستان و بلوچستان با توجه به همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان در اولویت قرار دارد.

وی گفت: امروز مساله امنیت در این استان نهادینه شده است و باید برای ماندگاری جمعیت مسأله آب و ریزگرد‌ها را حل کنیم و دنبال سرمایه‌گذاری در استان باشیم.

این مسؤول افزود: در برنامه طرح جامع، باید راهکارهای مهار ریزگرد‌ها و ساماندهی تالاب هامون در استان تهیه و در تهران پیگیری شود.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر لزوم تدوین سند راهبردی در حوزه محیط زیست و ریزگرد‌ها برای استان سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه مهار ریزگردهای منطقه سیستان دولت و نظام تلاش دارند در زمینه حق‌آبه منطقه سیستان با کشورهای همسایه به نتیجه برسند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق و اجرای طرح آبیاری در دشت سیستان، جلوی بخش اعظمی از ریزگرد‌ها گرفته می‌شود، ادامه داد: در داخل کشور مدیریت دقیق آب، مالچ‌پاشی در کانون‌های تولید ریزگرد و تغییر الگوی کشت باید به طور جدی و با برنامه‌ریزی دنبال شود تا اثرات ناشی از این بحران به حداقل برسد.

کد خبر : ۴۲۰۸۸۶