خبرگزاری کار ایران

توسط باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی صورت می‌گیرد:

بررسی نحوه شکل‌گیری یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های روباز پارینه سنگی

سرپرست هیأت کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه پارینه سنگی میرک،این محوطه تاریخی ۴۰هزار ساله را یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های روباز پارینه سنگی ایران و خاورمیانه خواند و تصریح کرد: فصل دوم از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه می‌رک شاهد حضور پررنگ متخصصین زمین‌شناس در کنار تیم باستان‌شناسی برای شناخت هرچه بهتر نحوه شکل گیری محوطه و چگونگی دسترسی ساکنین آن به ماده خام است.

به گزارش ایلنا، حامد وحدتی نسب سرپرست هیأت دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان و دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در ادامه طرح ۵ ساله پژوهش‌های پارینه سنگی شمال کویر مرکزی ایران، دومین فصل از کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک با همکاری تنی چند از پژوهشگران مرکز ملی علوم فرانسه و موزه انسان‌شناسی (دکتر ژیل بریون و دکتر گیوم ژامه) آغاز شد.

او با اشاره به انجام فصل نخست کاوش در می‌رک در تیر و مرداد سال ۱۳۹۴ توسط هیأت یادشده گفت: ماحصل آن شناسایی لایه‌های استقراری در عمق ۵ متری در زیر سطح فعلی، تعیین توالی رسوب گذاری و تشکیل تپه‌های میرک، شناسایی رسوبات مربوط به مناطق گرم و مرطوب در زیر لایه‌های فعلی و از همه مهم‌تر به دست آوردن گاهنگاری مطلق برای محوطه میرک بود.

وحدتی نسب با بیان اینکه میرک نخستین محوطه روباز پارینه سنگی در ایران است که مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته تصریح کرد: این محوطه همچنین برای نخستین بار مورد سن سنجی مطلق به روش نورتابی برانگیخته یا OSL قرار گرفته است.

این باستان‌شناس، نتایج سن سنجی در فصل نخست را حاکی از قدمتی پیرامون ۴۰ هزار سال برای لایه‌های زیرین ترانشه مورد کاوش دانست، هرچند کاوش در ترانشه یادشده هنوز به خاک بکر نرسیده است.

سرپرست هیأت دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه پارینه سنگی می‌رک گفت: با توجه به نتایج به دست آمده از فصل نخست کاوش، فصل دوم کاوش در محوطه می‌رک در سمنان با اهداف شناسایی منبع ماده خام ساخت دست افزارهای سنگی با استفاده از متخصصین سنگ‌شناسی، تعیین گستره دقیق لایه‌های زیرسطحی با استفاده از استوانه نمونه برداری و با کمک متخصصین سازمان زمین‌شناسی آغاز شد.

این باستان‌شناس، شناسایی لایه‌های مربوط به دوران گرم و مرطوب با استفاده از تکنیک ژئومغناطیس و ادامه کاوش در ترانشه اصلی برای نمونه برداری بیشتر برای بازسازی‌های اقلیمی و تعیین سن مطلق توالی‌های یافت شده را از دیگر اهداف این فصل از کاوش اعلام کرد.

او افزود: این فصل از کاوش در محوطه میرک شاهد حضور پررنگ متخصصین زمین‌شناس در کنار تیم باستان‌شناسی برای شناخت هرچه بهتر نحوه شکل گیری محوطه و چگونگی دسترسی ساکنین محوطه به ماده خام است.

وحدتی نسب اظهار داشت: یافته‌های حاصل از پژوهش روی میرک که بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های روباز پارینه سنگی شناخته شده در ایران و حتی خاورمیانه به شمار می‌رود در چندین کنفرانس ملی و بین المللی ارائه و نتایج فصول پیشین بررسی و کاوش در قالب مقالات علمی در نشریات معتبر جهانی به چاپ رسیده است.

وی گفت: مواد به دست آمده از این محوطه دستمایه تدوین چندین پایان نامه کار‌شناسی ارشد و رساله دکتری شده و بیشینه اعضای هیأت فعلی از این مواد در راستای تکمیل پایان نامه‌های خود استفاده کرده‌اند.

دومین فصل کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و تخصیص اعتبارات لازم از طرف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در حال انجام است.

کد خبر : ۴۱۹۸۲۲