خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اعلام نتایج سرشماری حیات‌وحش در سال ۹۴/جمعیت کل و بز‌ کاهش داشته‌‌است

بر اساس اظهارات مسئول اجرایی سرشماری حیات وحش، مقایسه سرشماری حیات وحش در سال ۹۴ با سال‌های گذشته، افزایش جمعیت آهو، قوچ‌ و میش‌ و کاهش جمعیت کل‌ و بز در کشور را نشان می‌دهد که این کاهش احتمالا به دلیل شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان و کاهش منابع غذایی در برخی زیستگاه‌ها رخ داده است.

معصومه صفایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد سرشماری حیات وحش در کشور در سال ۹۴ و نتایج آن که اخیرا مشخص شده است، گفت: این آماربرداری هر سال در کشور انجام می‌شد، اما هیچگاه به دقت و گستره‌ایی که این بار انجام شد، نبوده است.

وی ادامه داد: در گذشته هیچ‌گاه به تفکیک جنس و سن، گونه‌ها مشخص نمی‌شدند و گستره سرشماری نیز همانند امسال نبود، برای نمونه در سال‌های گذشته اگر ۳۰ منطقه حفاظت شده در یک استان قرار داشت؛ ۱۵ منطقه را سرشماری می‌کردند و ۱۵ منطقه را برای سرشماری سال بعد می‌گذاشتند، اما این دوره این گونه نبود.

صفایی اظهار کرد: در این دوره سرشماری همزمان با فصل جفت‌گیری که بهترین زمان برای سرشماری گونه‌های شاخص یعنی گونه‌های چهارپا (کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر) است به صورت همزمان انجام شد و مانند سالهای گذشته نبود که برآورد جمعیتی انجام دهند؛ یعنی برخی مناطق را بشمارند و نسبت‌های به دست آمده را به باقی زیستگاه‌ها تعمیم دهند، بلکه سال ۹۴ دقیقا سرشماری در تمامی مناطق صورت گرفت.

وی توضیح داد: فصل جفت‌گیری را برای سرشماری انتخاب کردیم، زیرا گونه‌هایی که قصد سرشماری آن‌ها را داشتیم، در فصل جفت‌گیری که اصطلاحا به آن فصل کل مستی یا قوچ مستی می‌گویند، همه گروه‌های آن‌ها یعنی بالغ‌ها، نابالغ‌ها، ماده‌ها، نر‌ها و نرهای تروفه در یک گله بزرگ در کنار هم جمع می‌شوند و به دلیل اینکه فصل جفت‌گیری است؛ خیلی هشیار نیستند، بنابراین راحت‌تر می‌شود به آن‌ها نزدیک شد و شمارش را انجام داد.

این کار‌شناس مسئول صید و شکارسازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سرشماری توسط محیطبانان و همیاران آن‌ها انجام شد، توضیح داد: همیاران محیط‌بانان جوامع بومی، شکارچیان، دانشجو‌ها و تشکل‌های مردم نهاد بودند که در مسیر‌ها به صورت تیم‌های ۵ نفره برای سرشماری حضور داشتند. این سرشماری در ۳۱ استان به صورت کامل و جامع انجام شد و از آنجا که همیشه خطا وجود دارد و همه زیستگاه‌ها در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نیستند؛ می‌توانیم بگوییم ۸۵ تا ۹۰ % زیستگاه‌ها را پوشش دادیم.

مسئول اجرایی سرشماری حیات وحش با بیان اینکه آمار بدست آمده در سال ۹۴ وجود ۷۲۹۷۱ راس قوچ میش، ۵۱۸۰۳ راس کل و بز، ۱۷۵۱۷ راس آهو و ۲۲۸۹ راس جبیر را نشان می‌دهد، اظهار کرد: امسال سرشماری سال ۹۴ را آسیب‌شناسی کردیم و در سال جاری نیز این سرشماری را مانند سال گذشته عینا انجام خواهیم داد.

صفایی در پاسخ به اینکه آمار سال ۹۴ چه تفاوتی را در جمعیت حیات وحش به نسبت سال‌های گذشته نشان می‌دهد؟ گفت: آمارهای سال گذشته خیلی قابل اتکا نیست که بتوانیم مقایسه مناسبی داشته باشیم، اما مشخصا در مورد قوچ و میش‌ها حدود ۱۰ درصد و همچنین در جمعیت آهو‌ها نیز افزایش داشتیم، اما جمعیت کل و بز کاهش داشته که احتمالا به خاطر تلفات ناشی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان آن‌ها بوده است.

وی افزود: همچنین تا حدودی افت جمعیت در برخی زیستگاه‌ها مانند ۷۰ قله که تلفات شدید ناشی از طاعون داشت، قابل مشاهده است. همچنین در پارک ملی سیاهکوه نیز کاهش جمعیت داشتیم، زیرا به دلیل افت منابع غذایی و خشکسالی تعدادی کل و بز تلف شدند.

کد خبر : ۴۱۹۴۵۸